Grønn og miljøvennlig gullfisk

Goldfish utvikler en heftig elektromotor til sin 23 Tender.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

Med kledelige grønne puter presenterer Goldfish en ny variant av 23 Tender. På hekken skal det sitte en elektromotor på 194 hester med et dreiemoment på 450 newtonmeter, men den er ennå ikke ferdig utviklet. Planen er at den 23 fot lange skjærgårdsjeepen skal oppnå en toppfart på over 50 knop - med grønn kraft. Batteribanken ligger i en luke under dørken der man vanligvis finner bensintanken på 23 Tender.


PÅFYLLING: Med en grønn kabel lades Goldfish 23 Tender for en ny time på sjøen.

Oslo-Moss
Begrensningen ligger i rekkevidden. Med første generasjons elmotor, som nå er under utvikling, må motoren lades etter cirka 35 nautiske mil. Med andre ord har båten kun kapasitet til å gå i marsjfart i en time. Det tilsvarer cirka Oslo-Moss, før batteriene er utladet. Goldfish kan ennå ikke si når denne førstegenerasjons elektriske påhengsmotoren blir ferdig.
 
- Vi er helt i startfasen, men dette er definitivt et konsept som skal videreutvikles, sier Bjørn Amarp, ansvarlig for ettermarkedet i Goldfish, til Båtmagasinet.

- Om ett eller to år håper vi at vi kan vise en båt med motor som klarer å gå fra Oslo til Tjøme, uten problemer. Da har vi et veldig godt kommersielt produkt, sier Amarp.

Noe pris på den miljøvennlige Goldfishen er ennå ikke klar.

Her kan du se Goldfish 23 Tender med 250 HK:

Mer info: www.goldfishboat.com

(21.03.2011)