Optimisme etter Sjøen for alle

Økning i besøk og økning i salg. Det er konklusjonen etter årets Sjøen for alle-utstilling, hevder Norboat.

Publisert Sist oppdatert

Pressemelding fra Norboat:

Antall besøkende per dag økte med 31,7 prosent, og salgsmeldingene så langt er godt over fjoråret, og bedre enn budsjettert.

- Dette viser at interessen for båtliv er stor og at de som besøkte Sjøen for alle var båtinteressert med kjøpelyst og kjøpekraft, sier Erlend Prytz som er adm. direktør for NORBOAT båtbransjeforbundet i Norge.

Den 50. Sjøen for alle stengte sine dører søndag kveld og man kunne se tilbake på en vellykket messe. Mye var nytt på denne 50. messen. Messen ble kjørt parallelt med Hytte 2012 de siste fire dagene. I tillegg ble det lagt opp til temager som ”veterandag”, ”barnedag” og en egen ”damedag”.

- Det er spesielt hyggelig at det ble solgt svært mange seilbåter på messen. Hele seks seilbåtprodusenter var representert på messen og de stod samlet rundt seilertorget Sjølyst Marina. Også motorbåter solgte godt. - Dette beviser at det er riktig å stille på Sjøen for alle, og det befester messens posisjon som landets desidert viktigste markedsplass og utstillingsvindu for fritidsbåter, sier Prytz.

Årets messe hadde redusert åpningstiden med 40 prosent (fra 10 til 6 dager), mens besøkstallet totalt kun gikk ned med 21 prosent. Antall besøkende per dag økte dermed fra 3646 i fjor, til 4801 i år.

- Vi i Heitmann Marin er svært glade etter messen. Vi har fire konkrete kontrakter på messen, og i dagens marked er dette meget bra. Vi har også mye konkret å jobbe med fremover og regner med flere salg frem mot midten av april som resultat av messen, sier Peter Heitmann i Heitmann Marin. Vi er helt sikre på at mange av salgene og de potensielle kundene hadde vi aldri nådd om vi ikke hadde stilt ut på Sjøen for alle, avslutter Heitmann.

- Vi var tilbake på messen etter noen års fravær, sier Even Larsen hos Normar i Son. Vi ser at bransjen trenger Sjøen for alle, det er vårt samlingssted, utstillingsvindu og ikke minst representerer den starten på sesongen. Vi er svært fornøyd med fem konkrete kontrakter på messen, men regner med flere i dagene som kommer. Dette beviser at messen fungerer, avslutter Larsen.

- Jan Inge Sivertsen fra Viknes Båt og Service bekrefter at dette var en god messe. Vi har ikke mange impulskjøpere av våre båter, men har likevel 4 konkrete salg på messen. Vi har mange avtaler med prøvekjøring hos våre forhandlere på Øst- og Sørlandet i tiden som kommer, og vi for venter flere salg da. Vi hadde også med den flunkende nye Viknes 930 som ble messens båt som fikk meget god mottagelse fra publikum.

- Vi i Goldfish er veldig godt fornøyd med Sjøen for alle 2012 jeg regner med at vi kommer opp i 10 salg direkte fra messen, men det kommer til å bli flere, sier salgssjef Henrik Sollie i Goldfish Boats.

- Ikke bare langt over fjoråret, men langt over forventning, sier Arne Skibsrud, markedssjef hos Skibsplast. Markedet har vært veldig tøft, og vi håper på en bedring i 2012, etter Sjøen for alle er vi relativt sikre på at vi får en sårt tiltrengt oppgang. Vi har i tillegg mye bra å jobbe med fremover mot sommeren, avslutter Skibsrud.

Rundt 350 båter ble presentert på årets messe, fordelt på ca 200 utstillere. Rett under 30.000 besøkende var innom messen.

Noen tall:
- Ca 350 båter
- Ca 200 utstillere
- Målet var 25.000 besøkende.
- Totalt kom det 28.804 besøkende, i tillegg var det svært mange journalister og frivillige som ikke er telt med, dermed er tallet rett under 30.000, i fjor ca 36.450 (10 dagers messe).
- Gjennomsnitt besøk per dag er opp med 31,7%, fra 3646 til 4801.
- Salgstallene slik vi har fått dem så langt er utvilsomt mye bedre enn i fjor og over hva man hadde forventet.

(28.03.2012)