Finnmaster Pilot 7.0 trenger minimum en 115 hesters motor, etter vår vurdering.
Finnmaster Pilot 7.0 trenger minimum en 115 hesters motor, etter vår vurdering.

Førsteinntrykk/Test: Finnmaster Pilot 7.0

Styrhus forut og stort arbeidsdekk akterut. Det er trenden i mange nylanseringer den siste tiden. Finnmaster Pilot 7.0 ligner mye på Askeladden P66 Pilothouse.

Publisert Sist oppdatert

Dette er ikke noen fartsbåt, i den forstand at den er konstruert for å gå greit med middels store påhengsmotorer. V-bunnsform på 16 grader akterut gir god bæring, og fra midtskips og forover en liten kjøl som gir god kursstabilitet. En slik bunnkonstruksjon gjør at båten planer lett.

Les også: Styrhusboom i Norden

Trygg

Allerede når man klatrer om bord forfra merker man at dette er en båt designet for nordiske forhold. Kraftig, åpne pulpit, trappetrinn og godt antisklimønster. Fra en fordypning i fordekket beveger man seg akterover langs styrbord side forbi styrhuset. En smart og trygg passasje fra for- til akter. Akterdekket har et areal på hele fire kvadratmeter og dybden på skansekledningen inkludert håndrekkene er nesten en meter. 

Som ekstrautstyr kan man få styreposisjon ute. Det vet hobbyfiskere å verdsette, og styreposisjon her er plassert under tak siden overbygget på styrhuset har en smart uttrekkbar skjerm som beskytter mot regn og sprut.
TRADISJONELL: Innredningen i styrhuset er tradisjonelt med et par stoler i fartsretningen, et par enkle køyer under fordekket og et lite dashbord. Vi gir pluss for plotterplassen og meget god sikt fra førerposisjonen.

Ståhøyde inne

Gjennom skyvedøren mot akterdekket kommer man inn i styrhuset som har veldig god takhøyde. Vi målte den til nesten to meter, og den er like stor i hele styrhuset fram til frontruten. Under fordekket er det to enkle køyer. Styreposisjonen er også veldig enkel, og vi savnet sterkt en skikkelig fotplate som man trenger når man går i litt sjø. Spesielt på denne type båt der styrhuset er langt framme. Aktenfor førersetet er en vask med ferskvann og aktenfor passasjersetet en liten bysseseksjon med blant annet en kjøleboks.

Motorvalg

PASSASJE: Styrbord side har passasje fra fordekket og forbi styrhuset. Her er det sikkert å bevege seg med gode griperekker.
PASSASJE: Styrbord side har passasje fra fordekket og forbi styrhuset. Her er det sikkert å bevege seg med gode griperekker.

Båten vi prøvekjørte hadde en 115-hesters Yamaha på hekken, og toppfarten er ca 27 knop. Produsenten anbefaler motorer fra 90 hk, men det blir litt for spedt på denne båten etter vår oppfatning. Vi ønsker en behagelig marsjfart på mellom 20 og 25 knop, og da er 115-hesteren minstevalget.
Under vår lille prøvetur fikk vi ikke satt båten skikkelig på prøve i litt sjø. Det var ganske flatt vann, men båten hadde veldig god kursstabilitet i hastigheter opp til planingsfart. Det er et pluss for fiske i lave hastigheter, ikke minst om man vil utstyre båten med en autopilot. Planingsterskelen er minimal og sikten er veldig god, bortsett fra at en takdetalj på babord side skygger litt, spesielt i krappe babordsvinger.
PASSASJE: Styrbord side har passasje fra fordekket og forbi styrhuset. Her er det sikkert å bevege seg med gode griperekker.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: Finland

Lengde (meter): 6.90

Bredde (meter): 2.65

V-bunn (grader): 16.00

Vekt (kg): 1350

Dyptgaende (meter): 0.50

Drivstoff (liter): 139

Max. antall personer: 7

Motoreffekt fra (hk): 90.00

Motoreffekt til (hk): 150.00

Pris testbåt (kr): 468000

Opplysninger: www.finnmaster.fi