Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Blogger seg gjennom Middelhavet - i motorbåt

Geirr og Tone K. Carlsen blogger seg gjennom Middelhavet i sin Windy 52 Zanthos. Mange utfordinger har dukket opp underveis.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

Ekteparet Carlsen hoppet i det og fulgte drømmen. De la ut på en lang ferd i Middelhavet i motorbåt - der reisen i seg selv er målet. Om bord på "skuta" er Geirr kaptein, mens Tone er kokke og bloggsjef. 

-Jeg kan ikke skjønne annet enn å feriere i Middelhavet med leid motorbåt vil være en fantastisk ferieopplevelse for flere enn oss, og kan selvfølgelig anbefales på det varmeste, skriver Tone Kosberg Carlsen i en e-post til Båtmagasinet. 

Under kan du lese ekteparets erfaringer så langt. Se også den flotte bloggen på www.zenithblog.com.


Zenith – Motorbåt i Middelhavet - Av Tone Kosberg Carlsen

Det ligger mange utfordringer i å ha motorbåt i Middelhavet eller i farvann med et tilnærmet subtropisk klima, kontra det å ha motorbåt i Skandinavia.

BÅTEN: Ekteparet Carlsen reiser rundt i en Windy 52 Zanthos.

Før vi flyttet til Gran Canaria hadde vi ingen erfaring med det å eie og bruke en motorbåt på disse breddegrader. Vi har begge lang erfaring fra motorbåtbruk i Norge, så vi er langt fra nybegynnere i ”denne bransjen”.
Vi kjente heller ikke til andre som hadde erfaring fra bruk av motorbåt i disse farvann, og skal jeg være ærlig så forstod vi nok ikke helt konsekvensene av all slitasjen fra de ulike elementene. For å sette det hele litt på spissen så tenkte vi mest på varmen, og fikk derfor installert 2 uavhengige airconditionanlegg. Vi fikk også installert 2 uavhengige GPMèr (RayMarin kartssystemer) siden vi til tider visste vi ville være langt til havs uten VHF dekning av noe slag, slik at vi hadde en i reserve om den ene sluttet å virke. 

Solbeskyttelse

Vi har uten tvil fått oss mange ”aha-opplevelser” etter vi seilte båten fra Norge og ned til Gran Canaria, og vi har hatt en bratt læringskurve kan man vel si.

Noe av det første vi skjønte var at vi måtte skaffe oss skygge over utendørs sittegruppen i akterenden av båten. Dette nevnte vi også for Windy da vi bestilte båten, men alt de kunne tilby var en standard Biminitopp som kun dekket ca 30 prosent av utearealet. 


SOL: Solen gir utfordringer-men også mange vake øyeblikk. Her fra La Manga. Foto: T.K Carlsen

Alle som har vært i ”syden” eller i søreuropeiske land, vet at solen står svært høyt på himmelen, og på Gran Canaria står den nesten rett over hodet.
Vi kontaktet derfor Vollen båtservice AS for å få laget en helt ny Biminitopp som ville gi oss den beskyttelse for solen som vi trengte. VB gjorde en kjempejobb på kort tid, og når vi skal på lengre overfarter med mye vær, blir den bare demontert. Likevel ville det vært mye lettere om produsenten hadde forstått dette da båten og utstyr ble laget fra starten av.

Jeg kan også legge til at etter som vi har seilt langs hele den lange, spanske kysten nå på den varmeste tiden av året, har vi også sett betydningen av det å ha solbeskyttelse ned langs sidene ved samme uteområde bak på båten i tillegg. Det går nesten ikke an å sitte ute på båten når solen er på vei nedover om ettermiddagen pga av at temperaturene lett kan komme opp både mot, og over 40 grader. Derfor har vi i løpet av de siste to ukene fått sydd ”sidetrekk” til Biminitoppen som vi vet vil bli en suksess.
Windy forhandleren her i Empuriabrava forteller at dette er meget vanlig i Middelhavet og at dette, sammen med en ”heldekkende” Biminitopp burde være standard utstyr for båter som skal leveres på slike sørlige breddegrader.
Han fortalte også at den type stoff som brukes i kantingen av kalesjer og andre presenninger i Skandinavia, ikke er holdbare her nede da de pga sterk sol, høy varme og mye salt nærmest råtner i sømmene og fliser seg opp. Vi har selv erfart dette med våre egne trekk til båten, og de har nå blitt kantet med et slags plastikklignende stoff. 

Sandstøv

Når vi nå er inne på pressenninger og kalesjer erfarte vi også relativt raskt at alle flater som vender opp mot solen bør dekkes til på en eller annen måte, igjen på grunn av både den sterke solen, men også på grunn av alt sandstøvet som kommer fra Afrika! Ikke akkurat det man tenker på der man står tørt og godt inne i en eller annen salgshall hjemme i Norge…, eller Spania for den sakens skyld.

Det vi har sett på andre båter som ligger nedover på disse breddegrader er at påfallende mange er særdeles matte og stygge, og etter å ha bodd her i nærmere 3 år så nikker vi bare anerkjennende når vi ser nok en slik båt.  
Det kan nesten virke som om solen brenner fast alt sandstøvet som hele tiden legger seg over båten, med samme effekt som om man pusser over gel coaten med et fint sandpapir. I tillegg til solen som både steker og bleker/matter, har man til slutt alt saltet som hele tiden ligger i luften og som legger seg som et litt klissent eller seigt lag på hele båten. Saltinnholdet i vannet i her nede er særdeles høyt, og saltvannet hjemme i Norge er nesten for ferskvann å regne til sammenligning!
Det gikk ikke mange månedene etter at vi tok båten ned til GC at vi så dette problemet, og fikk dermed sydd pressenning som dekket hele fordekket samt hele taket på båten. Virkelig nødvendig om du ønsker å ta vare på båten din, og dette er også noe alle skandinaviske båtprodusenter/leverandører burde ha som standardutstyr på båter som skal leveres på disse breddegrader. Det er jo faktisk en god del båter som produseres for eksport har vi forstått.

All sanden som kommer fra Afrika legger seg selvfølgelig ikke bare på dekk, men kommer seg inn i absolutt alle kriker og kroker i båten. Dette fører selvfølgelig til at de ulike filtre om bord må rengjøres eller byttes regelmessig, enten det er et motorfilter, filter til aircondition eller annet. 

Luktproblemer fra saltvann

Saltvannet skaffet oss også problemer (luktproblemer) ganske tidlig, og kunne vært unngått om produsentene hadde skaffet seg kompetanse på område ( mener vi da).
Problemet var at toalettene ble skyllet med saltvann, hvilket er både vanlig og uproblematisk om man har båten i skandinavisk farvann.
Det som skjer her nede er at hvis toalettene ikke blir brukt på en stund så vil den lille resten av saltvann som alltid blir liggende igjen nede i rørene begynne å avgi en forferdelig lukt som gjennomtrenger hele båten uansett hvor mye man enn lufter eller skyller i toalettene. Etter vi så byttet over til ferskvanns spyling ble lukten helt borte.

Det salte vannet her nede, og at dette saltet hele tiden driver rundt i luften gjør at man bør vaske eller skylle over båten en til to ganger i uka om man vil beholde ”utseende” på båten. Her nytter det heller ikke bare å la båten tørke etter vask, for da kommer nemlig det neste problemet, og det er den dårlige vannkvaliteten på ferskvannet som viser seg.
Det er svært mye kalk i vannet i disse sydligere strøk, og passer man ikke på å tørke av dette etter vask så vil hele båten se skjoldete ut. Etter vår erfaring så langt virker det som om sterk sol i kombinasjon med kalkvann og ev sandstøv absolutt ikke er bra for utvendige flater på båten, og tar man ikke dette på alvor når det gjelder vask og tørk av båt, så går det ikke mange månedene før båten ser ut som den er 10 år eldre enn hva den egentlig er.
Polering av hele båten bør skje min hver 3 måned etter våre erfaringer for at den skal holde seg blank og fin.

Det er nok ikke uten grunn at det finnes uttalige vaske- og rengjøringstjenester av båt i hver en større havn i Middelhavet da det alltids er båter som har en plass i marinaen mens eierne ofte er langt av gårde, ev bor andre steder.
Båter her nede må ha tilsyn ukentlig, men vi har dessverre sett alt for mange eksempler på at dette ikke gjøres. Både på store og små båter, med eller uten seil.
De fleste tar heldigvis vare på båten sin, og mye av tiden i marinaer går med på å stelle og vaske båten.

Vanlig prosedyre for oss når vi ankommer ny marina er at vi først skyller over og tørker av front- og sidevinduer før vi legger på trekkene for å avhjelpe mot solen.
Dernest skyller vi over båten, og ev vasker om dette er nødvendig, før vi tørker godt over. Dette tar gjerne minimum en drøy times tid, men da vet man også at det ikke er noe salt eller sand som ligger og gnisser og tærer på gelcoaten, og vi har god samvittighet til å ta en tur på land!

Så en liten oppsummering av for oss viktige ting på og til båten i varme farvann og lange overfarter:

- Biminitopp over hele sitteområder ute
- Solbeskyttelse ned langs sidene
- Trekk til alle flater som peker oppover for beskyttelse
- Ukentlige vask av båten (1-2 ganger per uke litt avhengig av været)
- Salt, kalk og støv/sand i luften er det mye av og sammen med sol er det meget ødeleggende
- Polering hver 3 mnd
- Hyppig rensing av alle former for luftfilter
- Hyppig kontroll og rensing av alle filter for vann
- Aircondition beregnet på å fungere 24/7, vel dimensjonert 
- Nøye kontroll av diesel da den enkelte steder kan være meget dårlig
- Enkelte steder i Marokko som normalt bare har fiskefartøyer
- Ferskvannskylling av toalettene er helt nødvendig
- Større ferskvannstank enn vanlig er et ønske og bør være alternativ sammen med større drivstoff tanker for å kunne gå opp mot 400nm.
- Sitteplass til 3-4 under overfarter tilsvarende pilotplassene.
- Madrass alternativer for lengre opphold om bord
- Bysser tilpasset brukerne i større grad og ikke bare tegnet av konstruktører som sjelden benytter byssa
- Damene er ofte lavere enn menn, samt bør konsulteres mye mer i praktiske løsninger i byssa
- Enkle festeanordninger til alle løse møbler

Vi er klar over at det alltid er kompromisser som gjelder når man bygger båter i denne størrelsen, opp til 65 fot, som de her nede kaller weekendcruiser, og det er STOR forskjell på å ha båt i Oslofjorden med masse små øyer og holmer, kontra andre steder hvor du kun har land og hav, men mange av de Norske båtbyggerne selger på eksport, og burde nok sette seg litt bedre inn i de markedene de skal selge til, og lytte/konsultere lokal kunnskap bedre i fremtiden.
En båt på opptil 15 meter er stor i Oslofjorden, men liten her nede.

Norske og Skandinaviske båter har et veldig godt rykte for kvalitet og standard, og det skal lite til for å skaffe seg mange fortrinn i de respektive markedene basert på kvalitet og service, og ikke minst bygge båter som med enkle midler tilfredsstiller bedre de markedene de skal operere i. 

Les mer på www.zenithblog.com

(30.07.2010)