Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
FINSK DUELL: Kan Flipper 640 DC hamle opp med aluminiumsbåten Drive DC66?
FINSK DUELL: Kan Flipper 640 DC hamle opp med aluminiumsbåten Drive DC66?

Test: Drive DC 66 mot Flipper 640 DC

Mye er likt, men den ene båten er mer sportslig enn den andre som igjen profiterer på bedre komfort.

Publisert Sist oppdatert

Det er enkelte høstdager som kan være fantastiske for en båttur. Vi opplevde en av dem da vi kjørte to 22 fots daycruisere fra Grebbestad til Strømstad. En vestlig vind hadde bygget opp en del sjø som rullet inn fra Skagerak, men det var ingen problemer for disse båtene. Med fine V-bunns skrog var det bare å gi på litt slik at vi fikk båtene i plan. Da taklet de tungsjøen fra Skagerak helt utmerket. I slikt vær er det ingen bedre båt å ta seg en skjærgårdstur på enn daycruiseren.

Les hele testen av Drive DC 66
Les hele testen av Flipper 640 DC

Begge våre testbåter kommer fra Finland og begge er bygget for påhengsmotorer opp til 200 hk. Drive DC 66 ble presentert første gang i 2011 og har et aluminiumsskrog og innredning og dekk i glassfiber. Skrogene blir laget av Fiskars – samme produsent som lager Busterbåtene. Flipper 640 DC er en helt ny modell og den bygges helt og holdent i glassfiber. På samme skrog finnes det også en hardtop-modell med skyvetak.

FLIPPER 640 DC

150 hk er nok

Disse 22-foterne krever ikke noen enorm motorkraft for å være behagelige å kjøre med. En 150-hester er egentlig mer enn nok. Størrelsen på båten gir også hyggelig komfort om bord. Under de lange fordekkene finner vi et par tometerskøyer, og noen modeller har også toalett mellom køyene. Med en ileggsskive kan man sove opp til tre personer her. Takhøyden under dekk er riktignok litt i snaueste laget, men for en overnatting eller to klarer man seg noenlunde greit. Båtenes fortrinn er uteplassen med komfortable stoler og sofabenker. Med vendbare stoler kan man få plass til 5-6 personer rundt et ganske stort bord.

Ingen dollbord

Nesten alle nye DC-båter mangler dollbord, men det er både pluss og minus med det. Passasje fra for til akter blir vanskeligere, spesielt når kalesjen er oppslått. På en båt uten dollbord må det finnes en trapp opp til fordekket fra sittebrønnen og en enkel måte å åpne frontruten samt gode gripehåndtak. Fordelen med at det ikke er dollbord er at man får mye bedre plass innvendig, både i sittebrønn og under fordekk.

Kalesje er noe man må ha i vårt klima, og det er både gode og mindre gode løsninger på våre testbåter. Kalesjene er store og har mange festepunkter som kan være slitsomme å kneppe på, spesielt om kalesjen er fuktig. Det er en fordel om kalesjen kan deles på midten slik at man i enkelte tilfeller bare kan sette opp den forreste delen av kalesjen. Det er ikke alltid man har behov for å dekke hele uteplassen, kun når det regner. Hvis putene til aktersofaen er løse, kan man ta dem av og legge dem inn under den fremre kalesjedelen eller fordekket om man bare skal være borte fra båten en liten stund. Når man legger fra seg båten på båtplassen eller for lengre tid i en havn, kan man sette opp hele kalesjen.

Drive DC 66 testes mot Flipper 640 DC
Drive DC 66 testes mot Flipper 640 DC

Test med Mercury Verado

Begge testbåtene var utstyrt med Mercurys Verado-motorer. Dessverre ikke samme motorstørrelse, for Drive DC 66 hadde 150 hk, mens Flipper 640 DC hadde en 200-hester. På den annen side fikk vi jo et bra bilde av hver av motorenes prestasjoner.

Begge testbåtene har omtrent samme skrogform, vannlinjelengde og vekt uten motor. På toppfart skiller det ca 4 knop mellom 150-hester3n og 200-hesteren. Bensinforbruket per nautisk mil blir noe høyere med 200-hesteren på høye hastigheter, men nesten det samme som 150-hesteren i mellomfartsregisteret. I 30 knop drikker begge motorene en liter per nautisk mil. Støyen er noe vanskeligere å sammenligne, for her er det ikke bare motorene som avgir støy, men innredning og skrog også. Vi konstaterer at Drive DC 66 har noe lavere støyverdier når man kjører i litt sjø.

FINERE: Liker du treverk og lekkert design er Flipper (øverst) båten for deg. Er morsomme sjøegenskaper viktigst velger du Drive.

Les hele testen av Drive DC 66
Les hele testen av Flipper 630 DC

Dødt løp

Vi er godt fornøyd med begge testbåtene. Flipper 640 DC har den beste komforten i sittebrønnen, men har noen tvilsomme detaljløsninger, blant annet de små trinnene til fordekket og for dårlig antisklimønster på dekket. Drive DC 66 er morsommere å kjøre og oppfører seg meget bra med en 150-hester på hekken. Vi skulle gjerne hatt servostyringen som er standard på 200-hesteren på 150-hesteren også. Totalt sett vil vi si det er dødt løp mellom de to båtene. Valget er om man vil ha komfort eller sportslig kjøreglede.

Fakta om båtene

Båtmodell

Drive 66 DC

Flipper 640 DC

Lengde i m

6,58

6,25

Bredde i m

2,43

2,46

Vekt uten motor i kg

1050

1050

Vekt med testmotor i kg

1280

1300

V-bunn, grader

20

19

Anbef. motorstyrke i hk

135-200

115-200

Maks. belastning i pers.

7

7

Bensintank i liter

150

145

CE-kategori

C

C

Standardutrustning:

 

 

Badeplattform

Ja

Ja

Badestige

Ja

Ja

Bord i sittebrønn

Ja

Ja

Brannslukningsapparat

Ja

Ja

Bensinfilter, separat

Ja

Ja

Oppvaskkum

-

Ja

Puter i lugar

Ja

Ja

Puter i sittebrønn

Ja

Ja

Fartslogg

Ja

Ja

Ferskvannstank

-

-

Kalesje

-

Ja

Kompass

Ja

-

Kjøleskap/boks

-

-

Lanterner

Ja

Ja

Låseøgle-klasse 3

Ja

Ja

Lensepumpe

Ja

Ja

Bysse

-

-

Styring

Hydraul

Hydraul/servo

Teaklaminat

-

Ja

Toalett

-

-

Trimplan

Ja

-

Vinduspussere

Ja

Ja

 

 

 

Ca-priser 2013-01-30

 

 

Med Mercury F150  *)

440.000 kr

434.200 kr

Med Mercury Verado 150

452.000  kr

437.000 kr

Med Mercury Verado 200  **)

508 000 kr

485.500 kr.

Anmerkninger:  *) Startsperre inngår     **) Servostyring inngår.

Prisene er veiledende fra importøren. Variasjoner kan forekomme hos forhandlere. Det finnes også andre motoralternativer til testbåtene enn de vi har testet.

Produsent/importør:

Drive www.driveboats.com

Flipper       www. flipperboats.fi
 

Test og motorfakta

Båtmodell

Drive 66 DC

Flipper 640 DC

Motor i test

Mercury Verado 150

Mercury Verado 200

Motortype

4-takt

4-takt

Effekt i hk

150

200

Toppturtall i test

5800

6000

Propelltype

Enertia

Enertia

Propell i tommer

18

19

 

 

 

Toppfart i knop

39,1

43,6

 

 

 

Forbruk i liter per nautisk mil ved:

 

 

Toppfart

1,39

1,72

40 knop

--

1,37

35 knop

1,13

1,17

30 knop

1,00

1,01

25 knop

0,89

0,88

20 knop

0,82

0,80

Motorstøy i desibel (A) ved:

 

 

Toppfart

84

84

40 knop

--

82

35 knop

80

79

30 knop

79

78

25 knop

76

77

20 knop

75

76

 

Anmerkninger: Samtlige tester er utført samme dag og i samme vann utenfor Grebbestad. Lufttemperatur +15 grader. Støy målt ved førerplass. Propellvalg er gjort av importørene. Samtlige båter er belastet med tre fullvoksne personer og full bensintank.

Les hele testen av Drive DC 66
Les hele testen av Flipper 630 DC