Ny daycruiser på Dracoform

Kjell Oskar Strømland har bygget ny daycruiser på det gamle, velkjente skroget fra Draco 23. Ocean 780 Extreme er navnet på nyheten fra Flekkefjord.

Publisert Sist oppdatert

Ekstra hyggelig er det at produksjonen av den nye Ocean 780 Extreme skjer i Flekkefjord, hos Flekkefjord Plast.

- Formen til Draco 23 ble liggende igjen i det gamle produksjonslokalet, sier en av de tre ildsjelene bak det nye båtprosjektet, Kjell Oskar Strømland. Han har selv jobbet hos Draco i 8 år.

- En Draco-elsker vil dra kjensel på linjene i skroget. Den nye daycruiseren har noe retro over seg, men er en moderne og linjeren båt. Skroget er forlenget med en badeplattform og baugen er noe forandret. Den klassiske bordgangen på Dracoen er fjernet og erstattet av to brede bord. Den nye båten er noe bredere enn den opprinnelige, 2,56 meter og den er noe lengre, 7,84 meter.

INGEN PLANINGSTERSKEL
Med en Volvo Penta D3 har båten en toppfart rundt 35 knop. I følge produsenten har den ingen planingsterskel og ligger i plan allerede ved 12 knop med sine 2.600 kg. Båten ble første gang vist på båtmessen i Stavanger i våres, med god respons i følge Strømland. Det er hittil produsert tre båter, men flere er allerede i bestilling.

Overbygget er nytt, nesten, i hvert fall. Kantene og sidene på Dracodekket er brukt, men selve dekket er nydesignet.

Ocean 780 Extreme er først og fremst en dagsturbåt, men to voksne personer kan behagelig overnatte under dekk. Interiøret er i kirsebærtre og putene er trukket i mørk grå mikrofiber.Mye tyder på at de tre karene bak Ocean 780; Rune Heglund (tidligere Draco-ansatt), Per Birkeland (Flekkefjord Plast) og Kjell Oskar Strømland vil etablere et produksjonsselskap for fremtidig serieproduksjon av Ocean. De har flere gamle Dracoformer til rådighet, Draco 18, Draco 21 og den gamle 25-foteren som var en halvplanenede båt.