Norgespremiere for Deltas flaggskip

Delta 54 IPS får Norgespremiere under Båter i sjøen i september. Lillesøster Delta 40 IPS blir også vist for første gang i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Av Lars Kristian Larsen

Delta 54 IPS kombinerer høy marsjfart og gode kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk, skriver  Trond Egil Toft i Smart powerboats AS, i en pressemelding.

Svenske Delta boats ble startet i 2002, og har siden den gang tatt frem syv forskjellige båter  fra 25 til 54 fot, der sistnevnte størrelse er aller siste tilskudd. Alle båtene har det spesielle men tøffe commuter-overbygget, og felles er også heftige fartsressurser. Alle båtene klarer over 40 knop på topp, uansett om de er 16 eller 8 meter.

Delta 54 IPS skal altså vises for første gang i Norge under "Båter i sjøen". Svenskene fikk sett på båten allerede i fjor høst. Det er den norske importøren Smart boat AS som bringer nyheten over landegrensa. Og det er ingen pinglebåt messegjestene får se. Delta 54 er 16.6 meter lang og er utstyrt med 3 x Volvo Penta IPS600-maskiner (D6435). Volvos IPS-løsning gjør at båten kan styres via joystick, og får på grunn av de spesielle, og plassbesparende drevene, svært gode manøvreringsegenskaper. Volvo hevder også at drivstofforbruket reduseres med 30 prosent.

-Tanken er en rask, smidig og lettdrevet båt som klarer 40 knop med standard motorisering, her gjennom 3 x Volvo Penta IPS 600, skrives det videre i pressemeldingen.

Tre lugarer

Planløsningen er generøs med et stort akterdekk med fri møblering, og en romslig dekkssalong langs hele babord side. Opp et trinn finner du førerplassen hvor det også er en egen utgang til dekk. Det er også mulighet for å styre båten fra akterdekket via IPS-joysticken.

Det finnes tre lugarer ombord. Lengst forut er rederlugaren med egen dusj og toalett. To stikklugarer med to enkeltkøyer midtskips gir plass til ytterlige fire gjester. Disse deler på et toalettrom med dusj. Alle de tre lugarene har eget TV og tilhørende lydanlegg. Det er også aircondition og gulvvarme i lugarene.

Byssa er plassert på styrbordsiden bak styreposisjonen via a vis L-salongen. Beveger vi oss lenger bakover forbi akterdekket finner vi en solid og stor badeplattform. Denne kan heves og senkes hydraulisk, noe som gjør det langt enklere å få jolla om bord.

Lillesøster blir med

Delta 54 får selskap av den kanskje noe mer folkelige Delta 40 SW. Det er også første gang at denne vises på sjøen i Norge. Det spesielle med 40-foteren er at den har fått tre lugarer, og dermed er aktuell for blant annet kunder som vil oppgradere fra tolugarsbåten Delta 34SW. Motormessig blir båten utstyrt med VP D6 370, og vil med det klare rundt 40 knop.

Som i Delta 34 SW har 40 SW en aktervegg bestående av en glassdør, med enkel adgang til salong og bysse. Like innenfor døra, på babord side, finnes nedgangen til en lugar med doble køyer, under salongen. Når en går ned under dekk forut har en dusj og toalett på babord side. Og inngangen til doble lugarer både forut og på styrbord side.

Det svenske varmerket bygges nå på en splitter ny fabrikk i Estland.

Tekniske data - Delta 54 IPS

Lengde i meter:

16.60

Bredde i meter

: 4,60

Vekt i tonn:

14

Motor i hk:

1305 (3xVP IPS600)

Toppfart i knop:

40+
Mer info: www.powerboats.no