Messens Motorbåt: Cormate T-27

Nye, norske Cormate T-27 ble kåret til Messens Motorbåt på Sjøen for Alle torsdag kveld.

Publisert Sist oppdatert

Cormate T-27 er utviklet av Hydro Design, som eies og drives av Egil Ranvig. Han har fra før har flere av Hydrolifts og Stormways modeller på CVen.

Dette sier juryen:

Cormate T-27, Messens Motorbåt Sjøen for alle 2006

Juryen gjør oppmerksom på at båtene er vurdert på grunnlag av inntrykket på messen. Vi kan ikke si noe om egenskapene på sjøen, for det har vi ikke hatt anledning til å teste ennå.

Design og originalitet
Cormate T27 er moderne i designet, lekker i linjene og bruksvennlig innredet. Omfattende spørreundersøkelser blant daycruiser-eiere ligger til grunn for modig og nytenkende valg av innredning. Pentry er droppet til fordel for våtrom hvor man kan dusje og kle seg om. Vannkoker og bærbar gassgrill erstatter det tradisjonelle pentryblusset. Bredt dollbord og nedsenket solseng i baugen viser at Cormate T27 er en helstøpt solskinnsbåt.

Kvalitet, ytelse og pris
Cormate T27 holder høy kvalitet på design og funksjon, helt ned på minste detaljplan, slik som nedfellbare kryssholt og nedstøpt mobiltelefonholder ved siden av det justerbare rattet. Båtbyggerne har til og med fått utviklet eget hudfarget Sky-trekk til setene. Med sine vakre kurver og smakfulle farger, ser båten eksklusiv ut, men avhengig av motorstørrelse er den tilgjengelig for priser fra under 1 million kroner.

Miljøhensyn
Lav vekt (1800 kilo) og effektivt skrog bør gi effektivt drivstofforbruk. Forøvrig utmerker verken Cormate T27 eller andre nominerte båter seg nevneverdig når det gjelder miljøvennlighet. Juryen hadde ikke hatt noe i mot å se mer nytenkning når det gjelder miljøvennlige skrogformer, produksjonsmetoder og materialvalg.

Juryen besto av:
Formann Ole Henrik Nissen-Lie (Båtliv)
Jørn Søderholm (Båtmagasinet)
Knut Petter Rønne (Båtliv)
Odd Roar Lange (Dagbladet)
Jørn Finsrud (frilans)