Ny Buster L-generasjon

15 år etter den første utgaven har aluminiumsjeepen Buster L blitt større og mer robust. (17.09.09)

Publisert Sist oppdatert

Av Therese Vågen

Utviklingen av den nye generasjonen Buster L har i følge Nordens største produsent av aluminiumsbåter vært en omfattende og lang prosess for å bedre kunne leve opp til standardene dagens båteiere er vant til.

Nye Buster L 
Lengde: 5,04 m
Bredde: 1,98 m
Tørrvekt: 362 kg
Motor: 30-50 hk
Maks antall personer: 6
Maks vekt: 465 kg

Romsligere


Nå er den populære aluminiumsbåten derimot klar, og den finske produsenten Fiskars har tro på at den nye utgaven med nytt skrog og mer ergonomisk innredning har blitt bedre og mer funksjonell enn tidligere.

I forhold til sin forgjenger har nye Buster L strukket seg litt og har økt lengde med 14 centimeter. Den har også lagt på seg 24 kilo. Til tross for at båten bare er en centimeter bredere enn tidligere, skal den nye utformingen likevel sørge for utvidet innsidevolum på 15 centimeter.

Mer fleksibel


Båten har også fått høyere fribord, og de tidligere benk- og boksekonstruksjonene er byttet ut til fordel for elementer i rotasjonsstøpt plast som også er brukt i Buster Magnum-modellene fra 2001. Dette skal gi bedre ergonomi og sittekomfort, i tillegg til funksjonelle løsninger for oppbevaring og flyttbare setemoduler.

Den nye Buster L kan leveres med enten en eller to konsoller bak vindskjerm. Utgaven med kun styrekonsoll på styrbord side har større areal for fiske og transport, mens utgaven med dobbeltutgave i tillegg gir en passasjer beskyttelse for vær og vind på babord side bak egen vindskjerm.

Robust


I forhold til tidligere skal det nye skroget på Buster L blant annet også ha bedre flyteevne, noe som igjen gjør at båten tåler bedre røffere sjø. En annen konstruksjonsmessig detalj er akterspeilet, som skal gi betydelig bedre stabilitet.