Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Tror på bare små endringer i dieselprisen

KNBF håper og tror Stortinget vedtar statsbudsjettet uten dramatisk økning i mineraloljeavgiften.

Publisert Sist oppdatert

-Foreløpig puster vi lettet ut, sier kommunikasjonssjef Geir Giæver i KNBF. I statsbudsjettet er mineraloljeprisen hevet med beskjedne 2.5 %, fra 1,59 til 1,63 kroner pr. liter. Det betyr at Kr.f. og Venstre så langt ikke har kommet videre med sitt krav om bortfall av avgiftsfritak for diesel til båt, et forslag som ville bety en økning på tre kroner literen for båtdiesel.

Krysser fingre

Geir Giæver i KNBF krysser sine fingre for at Kr.f. og Venstre lar sitt forslag ligge ved Stortingets behandling av statsbudsjettet. Dette er en viktig sak for KNBF.

-Vi kan leve med en ordinær prisstigning, slik det er foreslått i budsjettet, men en kunstig økning vil vi stritte i mot sier Giæver.

-2015 er friluftslivets år i Norge. En viktig del av norsk friluftsliv er det det maritime friluftsliv. Halvparten av den norske befolkning er på sjøen hvert år. Maritimt friluftsliv er landets 5. største fritidsaktivitet. Verdien for folkehelse og rekreasjon er enorm. Særlig i alle landets kystkommuner og rundt Mjøsa. Bare på Norges største innsjø finnes mer enn 10.000 fritidsbåter som benyttes av omlag 50.000 mennesker til naturopplevelse, frihetsfølelse og fiske, slår Giæver fast.

750.000 fritidsbåter

Det finnes 750.000 fritidsbåter i Norge. Hver fjerde husstand har fritidsbåt. Båtfolket legger igjen omlag 7 milliarder i verdiskapning og 2 milliarder i moms/avgifter direkte til statskassen.

-Hva får båtfolket tilbake? Ikke særlig mye. Tar vi også rekreasjonsverdi og folkehelsegevinst i betraktning, er det ganske utrolig at to av våre seriøse partier foreslår en avgiftsskjerpelse som beskrevet over. Man burde gjort det stikk motsatte og verdsatt arbeidet som de frivillige og allmennyttige båtforeningene driver i sitt lokalmiljø. Får de to sentrumspartiene slitt forslag gjennom, vil det redusere muligheten for folk flest til å delta i maritimt friluftsliv da det blir betydelig dyrere å utøve. Det må bare ikke skje, sier Geir Giæver.