utgave nr 9 201

Førsteinntrykk: TG Alfa - Transportklar

Helt siden 1970-tallet har TG Boats produsert ”bakladdare” med røtter i racingsporten. TG Alfa markerer at en ny generasjon båtbyggere har begynt å produsere en ny generasjon båter hos finske TG.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Tage Gustafson er opphavsmannen til merkenavnet og båtene. Han var fjerde generasjons båtbygger som gjorde det skarpt innen båtracing på 1960 og -70-tallet. Sammen med broren Kim produserte han racingbåter frem til 1979, da de satte sin første fritidsbåt på vannet, TG-Marin 19 Cabin. Fortsatt er Tage styreformann i selskapet, men det er femte generasjon som utvikler og produserer de konsepttro båtene, som fikk et designmessig løft med lanseringen av TG Alfa i 2009.

Ny generasjon TG

Mens TG-båtene frem til introduksjonen av Alfa-modellen har vært typiske for østersjø-området med sine små styrhus akter og dør i forkant, er TG Alfa en mer moderne variant av den skandinaviske transportbåten: Senterplassert hytte med skyvbare sidedører og walkaroundløsning.

TG-båtene har med rette vært kjent for sine komfortable og sjødyktige skrog. Gründeren Tage Gustafsons sønn Frese, som har designet TG Alfa, har en imponerende merittliste fra racingverdenen, med blant annet seier i 31 av 33 finske og svenske mesterskap med sin egendesignede TGFreseOff. Da den nye generasjon TG skulle utvikles i 2007, stod sjø- og bruksegenskaper høyt på priorteringslisten.

Godt skrog

Ønsket var i følge produsenten å bygge en rendyrket, praktisk transportbåt for skandinviske farvann. Etter et par timers kjøretur i dens rette element, nemlig den finske skjærgården, er det liten tvil om at produsenten har lykkes.

Det stepede skroget byr på et skarpt forskip med en dyp V, mens akterskipet har en vellykket kombinasjon av et skrog med god bæring samtidig som en ski gir høy toppfart om ønskelig. Til tross for en skarp V-bunn på mellom 22,5 og 40 grader, har båten meget god sideveis stabilitet. Litt dromedilletankegang som i praksis viste seg å fungere meget bra. I grov sjø er båten myk og meget kontrollert, og den er blottet for overraskelser når man kjører i høy hastighet og provoserer med kraftige rorutslag. Testbåten var motorisert med en Suzuki på 225 hk, men både 175 og 200 hk vil være passende motoralternativer, avhengig av hvor mye man laster ned båten.

Smarte løsnigner

TG Alfa er en kompromissløs transportbåt. Man beveger seg lett omkring, både ut og inn av de store sidedørene og på dekk. Inne i styrhuset er det en tvergående sittebenk akter med tilhørende bord, samt to meget komfortable, gassdempede stoler for fører- og passasjer. Hele førermiljøet er ergonomisk svært bra, og sikten gjennom de store vinduene er optimal. Takket være det stive skroget og den høye motorbrønnen akter, er lydnivået svært behagelig om bord. Kombinasjonen av brede sidedører og en stor takluke i hyttetaket, gir en riktig luftig løsning på varme dager.

Siden TG Alfa er en rendyrket, kompromissløs transportbåt, har den også svært praktisk og stort stuverom i forkant av styrhuset, og dette er, sammen med dreggkassene på hver side av motorbrønnen akter, godt ventilert.

FAKTA: TG ALFA

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

7,20

Bredde i meter:

2,70

Dyptgående i meter:

0,80

V-bunn i grader:

22,5

Vekt tørr båt i kg:

1.800

Drivstoff i liter:

200

Max antall personer:

7

Motoreffekt fra-til i hk:

150-250

Motor testbåt:

Suzuki DF 225

- Sylindervolum

3.614 ccm

- Antall sylindre

6

- Effekt i hk (kw)

225 (165)

Toppfart i test i knop:

41

Pris fra i kroner:

600.087,-

Pris testbåt i kroner:

681.575,-

Opplysninger:

www.marinaservice.no