Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 5 2

Wallasen trenger stell for å varme!

Publisert Sist oppdatert

Wallasen trenger

stell for å varme!

Wallas koke- og varmeapparater har slått an på det norske markedet. "Skru på knappen, så går det", er oppskriften. Vi glemmer fort at stell må til for å få full glede og nytte av apparatene.

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Apparatene er stort sett problemfrie ved riktig bruk, men hvert tredje til femte år, bør det åpnes, rengjøres og det bør skiftes glødetråd/veke for at du skal ha ha full glede av apparatene. Er du normalt fingernem, er jobben enkel. Du trenger vanlig håndverktøy, rikelig med tørkepapir/filler, støvsuger, et reparasjonssett for brennerinnsatsen (kr. 200-300) og en flaske "verktøykasse på boks", f. eks CRC eller WD – 40.
Det er lurt å ta ut kokeren om høsten, rengjøre og sjekke om noe må gjøres. Dessuten har apparatene med sin elektronikk og sine fintfølende mekaniske komponenter godt av tørr og varm oppbevaring. Da lærer du apparatet å kjenne og har mye bedre kontroll om feil skulle oppstå i sesongen.
Om du allerde har et apparat ombord, skal montere et, eller har kjøpt en båt med ferdig montert Wallas, så merk deg følgende punkter:
*Sjekk at skroggjennomføring og slanger til eksos og brennluft er tett.
*Sjekk også at slangen har ordentlig "svanehals" (en skikkelig bøy oppover før utløpet for å hindre at vann trenger inn via eksossystemet og inn i apparatet.
*Hovedstrømmen skal koples direkte til forbruksbatteriet med sikring med fire eller seks kvadratmillimeters kabel. Vi anbegfaler seks kvadrat, så er du sikker på at spenningsfallet ikke blir for stort!
*Koplinger til brennstoff skal være dratt hardt til.

Brukte apparater:

*Rengjør filtre og tanker. Sjekk at det ikke er kondensvann på tankene. Det kan ødelegge membranet i drivstoffpumpen.
*Sugeslangen skal ha "passe" lengde, ikke for lang.
*Returslangen skal ha fall fra og med utløpet av apparatet og hele veien ned i drivstofftanken.
*Ved oppstart av "tørt" apparat, hold drivstofftanken høyere enn apparatet, men kun under oppstartperioden.
*Sjekk med håndboken hvor mange ampere apparatet bruker under oppstart og drift, og sjekk med amperemeteret om dette stemmer under den første prøvekjøringen.
*Hold apparatene fri for skitt og vannsøl.
Bruk det beste drivstoffet. Bytt det som har stått i båten over vinteren i tilfelle kondensvann.
Før du restarter apparatet, må du vente til avkjølingsprosedyren er over. Det vil si at det røde lyset skal lyse, og viften skal fortsette å gå en stund etter at du har skrudd av apparatet.
Hvis ikke noe annet nytter: Les bruksanvisningen!

Unngå rød diesel!

Vi hadde for en tid tilbake et leserbrev i Båtmagasinet med spørsmål om rød diesel gjorde skade på varmeapparatene. De fleste leverandørene kom tilbake med ganske tåkete svar. Wallas sa at "noe tydeligvis skjer". De kan ikke konkretisere hva som skjer og hvorfor, men faktum er at den røde dieselen gjør at apparatene soter og blir fulle av sot og fett – i motsetning til vanlig diesel og lampeolje. I pottebrenneren på dieselvarmeren drypper drivstoffet ned på en matte. Etter en tid begynner det ofte å bygge seg opp en omvendt stalakitt (de kjegleformede utvekstene som henger ned fra taket i dryppstenshuler). Denne vokser til slutt helt opp til dieselrøret og tetter dette!
Hvis du har en dieselvarmer/koker, bør du overveie å skifte drivstoff til lampeolje eller vanlig diesel, eller du kan "brenne" ut apparatet med lampeolje med jevne mellomrom. Bildene forteller det meste.