Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 3 2

Minitest: Smuggler 245

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Smuggler 245

Racer med

Komfort

Noen båter forsvinner aldri fra markedet - til tross for dårlige tider, oppkjøp eller konkurser. En av disse merkene er Smuggler. Vår medarbeider i Sverige, Lasse Lindén her sett nærmere på det siste tilskuddet til Smuggler - familien, Smuggler 245.

De første Smuggler - båtene ble konstruert på 60 - tallet av SAS - flygerne Hermann Henriksson og Lennart Ebbekke. Først ble den laget for racingbruk, og både 18 - , 21 - og 28 - foterne gjorde rent bord på de nordiske racing - arenaene. Dl fleste modellene ble etterhvert også bygget om til "familieracere" og en del av dem ble en periode bygget i Norge, bl. a. på Strømmens Mek. Verksted.

Bredere

Nå har Göran Billing, konstruktør av flere populære Flipper - modeller, tatt fram en 25 - fots Smuggler med den samme V - bunns konstruksjonen som de eldre, med hele 26 graders vinkel på bunnen. Likevel; der er en stor forskjell i forhold til de gamle modellene. Denne nye er bredere.
Med dette har man oppnådd en betydelig bedre sidestabilitet. De gamle modellene hadde en lei tendens til å "tippe" ned på siden når man gikk på dollbordet. På den nye modellen har man også droppet dollbordene på amerikansk vis, og trukket innredningen ut mot skrogsidene, for å få maksimal romslighet inne i båten. Og egentlig trengs ikke dollbord på denne båten. Det er vært enkelt å bevege seg gjennom hele båten og i land via sittebrønn - løsningen forut.

En liter ved 35 knop

Den nye Smugler 245 er egentlig en stor styrepulpitbåt med en sittebrønn eller lasterom forut, samt en aktre sitteplass med sitteplasser og aktersofa. Testbåten var utstyrt med en Volvo Penta - motor på 250 hk. med DPS - drev. På 14 sekunder dro vi båten opp i ca 35 knop. Da brukte denne relativt store V - åtteren med 5,0 liters sylindervolum kun en liter pr. nautisk mil, noe som tyder på et svært effektivt skrog.
Vi målte en toppfart på 47,6 knop ved 4800 omdr. min., så selv om du går ned til en for eksempel en V - sekser med 4,3 liters sylindervolum, vil båten gjøre god fart kombinert med bra drivstofføkonomi. Båten kommer også til å bli solgt med påhenger - brakett. Da anbefaler man motorstørrelser opp til 200 hk. Båten skal produseres hos Ö - viks Marine utenfor Örnsköldsvik.

Data

Testresultater

Motor: Volvo Penta 5,0 Gi - 250 hk.
Belastning: Tre personer.

Lengde:7,50 m.
Bredde:2,45 m.
Vekt med motor:1350 kg.
Drivstofftank:200 l.
Anbefalt motor:200 - 250 hk.
Ca. pris fra379.000 sv. Kr.
Opplysninger:Täby Marin AB, tlf: 00468 7569930

Omdr. min.Fart i knopLiter/nautisk mil
480047,61,84
450044,31,59
420042,21,39
390039,51,15
360035,71,08
330033,00,98
300029,20,93