utgave nr 1 2011

Tilbake etter 45 år i USA

For 45 år siden ble RS 40 Frithjof Wiese solgt ut av landet. Siden har båten seilt titusener av nautiske mil i Atlanterhavet og Stillehavet – hovedsakelig med hjemmehavn i Sausalito. Sommeren 2010 var hun tilbake – og forblir antakelig i Europa, og kanskje Norge.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det var noe velkjent med skøyta som kom inn i Risør dagene før Trebåtfestivalen 2010. Navnet lød kjent, i formen en umiskjennelig redningsskøyte, men overbygget var unorsk. Da den bakket opp utenfor politistasjonen, steg lyden behersket fra en totakts GM Detroit 6-71-motor. Det skal mye til at en liebhaber ikke drar kjensel på den lyden. Og i land steg en skjeggete gjeng, unntatt skipperen selv, som var ung og slett ikke en sjøulk lik. Hvor kom de fra? San Francisco, USA. Og båten? R/S 40 Frithjof Wiese, bygget hos berømte Knut Skaaluren i Hardanger i 1935. Og nå lå hun fortøyd i Risør, etter nær et halvt århundre i Alaska, California, og Stillehavet.

15.000 nautiske mil

– Båten kom til USA i 1966, forteller andre generasjon i den nåværende eierfamilien, Forest McMullen. Han er selv skipper på Europa-turen, og pendler frem og tilbake til Seattle hvor han supplybåtskipper.
– Ole Johansen, den første eieren, solgte båten videre til Mike Ryan i 1981 og han bodde om bord sammen med sin kone og seks barn på Orcas Island i Washington frem til 1986. Da kjøpte min far George båten og seilte henne til California hvor vi har brukt 18 år på å restaurere henne, forteller McMullen, som sammen med familien har seilt båten til en rekke steder i USA – både på øst- og vestkysten.
– Vi forlot Santa Cruz, California i april 2009 og gikk til Nova Scotia i Canada hvor vi overvintret. Våren 2010 gikk vi over Atlanterhavet via Grønland til Storbritannia og Skandinavia, forteller McMullen.

Ved reisens slutt?

R/S 40 Frithjof Wiese ble konstruert av Bjarne Aas i Fredrikstad og bygget hos skipsbygger Knut Skaaluren i Rosendal, Hardanger, i 1935. Bjarne Aas blir omtalt som ”mannen som kunne alt”, men de største redningsskøytene kunne han ikke bygge på sitt eget verft på Isegran. Derfor ble samtlige av de 14 skøytene Aas tegnet for NSSR bygget hos andre båtbyggere. Av samtlige redningsskøyter som ble bygget mellom 1933 og 1940 var det faktisk bare R/S Astrid Finne som ikke var tegnet av Bjarne Aas.
Den vidunderlige båten, med et deplasement på rundt 60 tonn, er en del ombygd under dekk og fikk nytt styrhus i USA. Men etter nærmere 20 år i den samme familiens eie, er 34-årige Forest McMullen klar til å sende stafettpinnen videre.
– Om få år er det ikke lenger noen verft igjen i California som er store nok til å utføre arbeid på en båt som denne. Det beste stedet for denne båtens alderdom er Europa, sier McMullen, mens han klargjør fartøyet for avgang til Sverige og deretter Hamburg på leting etter en egnet overvintringshavn i Europa.