utgave nr 1 2009

ABC: Båttoalettet - To DO or not to DO

Båtdoen er til familiens glede – og fars bekymring. Han krysser fingrene for at folk kommer fra do uten å spørre om hjelp til å tømme bollen. Han er også fornøyd hver gang eimen fra det lille rom uteblir.

Publisert Sist oppdatert

TEKST AMUND RICH. LØKEN
FOTO: TROND J. HANSEN OG AMUND RICH.LØKEN

Som med alt annet er det jevnt og godt vedlikehold som hindrer negative overraskelser på toalettet i båten. Vi skal se på noe av det mest elementære. Men aller først er det grunn til å minne om at skipperen har en ”opplysningsplikt” om toalettet i båten, både for å minne sitt mannskap om kjørereglene, og for å gi noen hyggelige tips til folk som kanskje ikke er så vant til å benytte et avtrede i båt.

DOENS ”SKIKK OG BRUK”


Toalettet er fintfølende og vil absolutt ikke ha fremmedelementer i seg. Det er helt utrolig hva folk kan få seg til å kaste i doen i den tro at ”det blir borte bare jeg trekker ned”. Kanskje går det hjemme, men om bord kan du være sikker på at du gir skipperen noen ekstra timers jobb i et ekstremt utrivelig miljø. Absolutt alt er bannlyst i doen, selv vannet i skutebøtta. Doen tåler bare moderate mengder maritimt dopapapir. Vanlig dopapir er også brannlyst. Noen mener å vite at det papiret du kjøper i en båtutstyrsbutikk bare er dyrt og dårlig. Det er i hvert fall den beste løsningen, og den er billigst på sikt. Dette spesialpapiret er lett oppløselig. Både resirkulert dopapir og vanlig dopapir kan pakke seg i små baller som lett setter seg fast i utløpsventilen.

I skipperens lille pedagogiske gjennomgang må han gi beskjed om at den som er på do skal skylde ned med rikelige mengder vann. Vi vet om skippere som ber folk spare for vannet, for septiktanken blir så fort full. Det er tull. Lite vann lager en treg septikmasse som er vanskelig å få igjennom pumper, kverner og slanger. Urin forsteiner seg, og ved lite bruk av skyllevann blir avfallet liggende som tung ”sand” i rørene.
Du skal ikke bare skylde på gjestene for at fremmedelementer forsvinner ned i doen. I sjø og dårlig vær er ikke veien fra hylla i toalettrommet lang ned i noen. Derfor skal dolokket alltid ligge på når doen ikke er i bruk. Følges disse doreglene bør det gå bra, men om skipperen selv svikter i sine løpende vedlikeholdsoppgaver, da hjelper det lite å formane sitt mannskap og sine gjester.

SKIPPERENS DOPLIKTER


Aller først må han huske på å tømme septiken så ofte som mulig. Skvalp i tanken kan lett få papirrester til å sette seg fast i luftingen. Det er alt annet enn hyggelig å se innholdet i tanken sive ut gjennom luftingen, ikke lukter det særlig godt heller. Så bør han ikke glemme å spyle godt med sjøvann gjennom anlegget etter en tømming. Dette vasker ventiler, slanger og tank. Etter prosedyren er det klokt å la det ligge noen liter vann i bunnen av tanken før doen tas i bruk igjen. Denne fremgangsmåten bør være den samme om båten har manuell pumpe, elektrisk pumpe eller et automatisk ejektorsystem, der tankene tømmer seg selv når båten kommer opp i en viss hastighet. Vann er et utmerket rengjøringsmiddel for systemet. Kjemikalier hjelper på nedbrytingsprosesser, men de bryter også ned slanger og tanker. Selv om du har en syrefast tank, skal du vite at den ikke er syrefast innvendig, og utsettes for rustangrep.

DOVEDLIKEHOLDET


Normalt er det ikke selve septiktanken som volder mest hodebry i et dosystem om bord, men derimot pumper, ventiler, pakninger og slanger. Vi forutsetter at utløpsslangens høyeste punkt er 35 cm over toalettets høyeste punkt, dette for å danne en omvendt vannlås. Slik blir det stående vann i slangen som igjen danner et mottrykk til pumpens tilbakeslagsventil, den såkalte jokerventilen. Dette er en gummiventil som hindrer avfallsvannet i å komme i retur etter pumping. Den fungerer også som en luktlås. Det danner seg lett kalkavleiring i ventilen, det betyr også at uønsket vann renner tilbake til doskålen. Ventilen er plassert ved utløpet til pumpen, før stigrøret til septiken. Sørg for jevnlig vedlikehold. Et godt kjerringråd er å fjerne kalkavleiring med sitronsyre, helt vanlig produkt som du får kjøpt i dagligvarebutikken. Når gummien i jokerventilen begynner å bli hard, må den skiftes.
Riktige dimensjoner på slangene er også en forutsetning for ”god passasje” fra do til tank. Standard størrelse er 38 mm, men er det montert en kvernpumpe er 25 mm tilstrekkelig. Vi forutsetter at du har gasstette slanger om bord. Gasstette slanger hindrer ammoniakklukt. Vi har sett både dieselslanger og hydraulikkslanger i septiksystemet, men slike vil raskt gi deg både lukt og ekle problemer. Selv om de er vanntette, er de ikke lukttette. Må du skifte slanger, er det et godt råd å bytte ut de gamle slangeklemmene med syrefaste eksosklemmer. De er lettere å arbeide med. Skift også skroggjennomføringene til syrefast. De er ofte laget i plast (som sprekker).

SKIFT TIL SYREFAST


Har du manuell pumpe, så sørg for at den hvert år får rengjøring og smøring av både pumpestang og o-ringen på stempelet med vannfast silikonfett (gjerne vaselin). Følg med simringen rundt toppen, skift den ved den minste slitasje. Uansett pumpeløsning, alle slitedeler får et lengre liv hvis det smøres jevnlig. I en elektrisk pumpe skal du passe på at både impeller og skovelhjul arbeider fritt. Kniven vil kile seg fast om den får uønsket motstand av et fremmedelement, som for eksempel en tampong eller et gasbind.

SKIPPERENS STAKETIPS


Om uhellet er ute, og dritt har satt seg fast i slangen, er det bare å gå i gang med å skifte slange, hvis den er over fem år. Alternativet er å stake opp. Et godt råd er å stake fra toalettrommet mot tanken. Det er lettere å håndtere en eventuell ”blow out” under dørken akter, enn inne på toalettrommet. Vi prøvde det på reportasjebåten i sommer. En vanlig staketråd kjørte seg fast. En telefon til ”husrørlegger” Jon Andersen gjorde susen. Han utstyrte oss med et ”stakebor”, en staketråd med sveiv i den ene enden og et ”bor” i tuppen som jobbet seg nokså enkelt gjennom hele systemet. I bøtta i den andre enden kom det plutselig ut mye ”sand”. Altså er det bruk for lite vann ved spyling.
Det er det viktigste rådet. Bruk rikelig med vann når du er på do i båt.

NB: Båtmagasinets bladformat er fra dette nummer blitt noe større, men det skal likevel ikke by på noe problem for deg som nyter båtstoff på do. Ekstra hyggelig blir det om du har gjort et godt vedlikehold av båtens toalettsystem. Da slapper du bedre av…

SKIPPERENS ”OPPLYSNINGSPLIKT”
Strengt forbud å kaste noe i do
Bruk bare maritimt dopapir
Skyll ned med MYE vann
Legg alltid på dolokket etter bruk

SKIPPERENS DOVEDLIKEHOLD
Jevnlig tilsyn med pumper. Smør ofte. Skift pakninger ved behov
Rengjør tilbakeslagsventilen nøye (kalkavleiring et problem)
Skift pakninger og slanger ved behov (bruk gasstette slanger)
Bruk mye vann ved vedlikehold – kjemikaler tærer på alt

SKIPPERENS OPPGAVER PÅ TUREN
1) Tøm septik så ofte som mulig (alltid før du går inn i havn)
2) Spyl anlegget med sjøvann etter tømming
3) Ha alltid vann i bunnen av septiktanken