utgave nr 10 2006

Gjør det selv: Lage mannhull i tank

Publisert Sist oppdatert

Gjør det selv: Lage mannhull i tank

Hull i tanken


Båtene blir eldre og dieselproblemene øker. Etter noen år behøves en skikkelig rengjøring. Vi har laget mannhull i en tett tank.


TEKST OG FOTO: JON WINGE
Kondensvann, møkk og døde dieseldyr er knapt til å unngå gjennom årene. Det hjelper nesten ikke hvor renslig du er — tiden gjør sitt. Kondens fra luften samler seg i bunnen, og det kan hende du får et vanngulp fra marinaen der du fyller tanken.
Mengden av forurensninger på tanken tiltar sakte, men sikkert. I grensesjiktet mellom diesel og vann lever soppen Cladosporium Resinae, bedre kjent under navnet ”dieseldyr”. De lever i et lukket samfunn, og synker som slam til bunnen når de dør.
Bunnfallet og vannet virvles opp av skvalpende diesel, gjerne på en tur rundt Rakke, Stad eller andre huskestuer. Møkka går i filteret. Det tetter seg, motoren spytter, harker og stopper. Da må du rense hele systemet, bytte filterinnsatser og lufte før du kan gjøre deg noe håp om å få startet igjen.
Motorstopp under slike omstendigheter har ikke noe med Murphys lov å gjøre, vi snakker kun om årsak og virkning.

To løsninger
I gamle dager hadde tanken på ordentlige båter både mannhull og tappekran. Det er historie for de fleste, nå er det viktigere med design og fartsegenskaper. Mange båter nyere enn 30 år ble/blir levert med “tette” tanker. Da får båteierne et problem med årene.
Jan Gunnestad eier snart 20 år gamle Rødhette. Han gikk etter hvert dyktig lei av å rense dieselsystemet, bytte filtre og lufte etter motorstopp. Han ville ha en endelig løsning på problemet. Rødhette, som nyere båter flest, manglet mannhull i dieseltanken. Rengjøring av tanken var derfor umulig.
Nå hadde han to alternativer: Bytte tank, eller lage mannhull for å komme til og gjøre rent. Dieseltanken var så godt bygget inn at den ikke lot seg fjerne uten å rive i filler en del av innredningen, en skjebne han også deler med ganske mange.
Å sage/skjære tanken i biter på stedet var i og for seg gjennomførbart, men en nærmest håpløs oppgave. Fram med den elektriske stikksagen for å lage mannhull i stedet.
Etter en del during og brukne sagblad, kunne en rektangulær bit av tanktoppen med alle gjennomføringene løftes ut. Nå var det enkelt å gjøre tanken ordentlig ren og fjerne metallspon fra sagingen.
Dersom tanken er av aluminium går saging, boring og gjenging vesentlig lettere. I så fall må sagblad, bor og gjengetapp smøres kontinuerlig med terpentin under arbeidet, ellers bare kliner det seg.
Resten var forholdsvis enkelt. Et mekanisk verksted sveiset fast en større, syrefast plate av passende tykkelse under platen som var saget ut. Det ble beregnet en overlapp på 3 cm rundt det hele som flens. Hos TESS, får man 5 mm nitril pakningsgummi i hardhet 50 shore. Den noe mykere 40 shore ville vært enda bedre. Så var det å legge platen på plass og montere.
Selvgjengende
Båteieren, som er bygningsingeniør, sverget til selvborende og -gjengende byggskruer for stålprofiler. En elegant løsning, som ikke førte fram her. Syrefast stål er noe helt annet enn vanlig byggstål. Monteringen, som ellers ville tatt noen minutter, ble vesentlig mer komplisert.
Det måtte forbores med en bor som var 0,5 mm mindre enn skruediameteren. Så høyt opp i diameter var det nødvendig å gå for å få kjørt inn spesialskruene. Det gir forholdsvis lite hold for gjengene, men det blir sterkt nok. Det skal jo ikke dras til for hardt, og den beskjedne belastningen deles på mange skruer.
Det er ingen enkel oppgave å bore mange hull i syrefast stål med et løst lokk som mal. Da de to første hullene var klare, kunne lokket festes midlertidig. Deretter gikk boringen mye greiere.
Vanlige selvgjengende syrefaste karosseriskruer, som vi ellers er så glad i om bord, duger ikke i det hele tatt. De er for svake, og blir vridd rett av når de skal skjære sine egen gjenger i dette stålet. Spesialskruer for bygg er herdet, og derfor mye sterkere. De kan dessuten fås med ganske god korrosjonsbeskyttelse.
Mens tanktoppen var ute, benyttet eieren anledningen til å overhale dieselkranen på toppen. Det viste seg at den slapp inn falsk luft, noe som nok var en medvirkende årsak til problemene.
Likevel mener båteier Jan Gunnestad at operasjonen var nødvendig.
– I alle fall for velværet og trygghetsfølelsen neste gang Rødhette skal gå i stampesjø, sier han.
Tank av gummi kan være et alternativ. Da kan du sage ut så mye av tanktoppen at du kan træ ned gummiposen, og bruke den gamle tanken som bedding. Eller du kan kanskje finne en annen plass for gummitanken? Vetus har i alle fall en mengde forskjellige modeller, og et rikt utvalg av stusser og kuplinger.