utgave nr 12 2002

Sunrise: Hydraulisk styring

Publisert Sist oppdatert

Oppussing av Sunrise 550:

Del 8: Hydraulisk styring

Det kan by på store fordeler å bytte ut en gammel og treg mekanisk styring med en hydraulisk, spesielt om du har stor motor eller bruker båten hele året. På markedet fins flere varianter. Vi har forsøkt et system produsert hos Bosvik AS i Risør.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Når man skal velge hydraulisk styring til en utenbordsmotor, er det i første rekke motorens størrelse og den tilgjengelige plassen i motorbrønnen som avgjør hvilken type sylinder du bør velge. Det er fins to hovedtyper: ride-guide-typen som skrus til riggerøret på motoren. Bullhorn-typen (oksehorn), se bilde 1, er det minst plasskrevende systemet fordi hele styrearrangementet er fast - det har ingen deler som vandrer utover den plassen installasjonen faktisk krever. Dermed passer denne typen styring i de fleste motorbrønner.
Fordelen med hydraulisk styring er først og fremst god holdbarhet. Når styringen er montert og luftet, krever den minimalt vedlikehold. Installasjonen består av svært få bevegelige deler, kun sylinderen, slik at slitasjen er minimal. I systemet ligger det tilbakeslagsventiler som gjør at man ikke får mottrykk fra roret, drevet eller motoren. Dermed beholder båten kursen dersom du slipper rattet, mens gamle mekaniske styringer ofte kunne dra til den ene eller andre siden. En hydraulisk styring vil være like presis hele veien. Ved bruk av olje med riktig viskositet, holder styringen seg like lett selv om det er kaldt.

I prinsippet består en hydraulisk styring av en oljepumpe (styresnekke) som presser olje inn i styresylindreren via slanger når rattet beveges. Hydrauliske styresystemer har en dobbeltvirkende sylinder med stempel som beveger seg når oljen presses inn i en av de to sylindrene. I sylinderen som ikke mottar olje, presser stempelet oljen tilbake i slangen etter hvert som sylinderen beveger seg.
På såkalte bullhorn-styringer er det stempelet som utgjør styrestaget. Her er stempelet skrudd fast mellom endehornene, og sylinderen går frem og tilbake på stempelet. Den andre typen er ride-guide der stempelet er styrestaget og sylinderen er fastmontert.

Pumpa (styresnekka) felles inn i konsollen ved hjelp av en hullsag, eller eventuelt en stikksag, og festes med gjennomgående skruer og muttere på undersiden.

Styrepumpa er forsynt med transportskruer (de gule) for å unngå at det skal komme smuss og støv inn i sylinder og pumpe. Disse fjernes og slangene festes med hullskruer.

Ved montering av syrefast av aksel som festes i riggerøret må man sørge for å smøre godt med vannfast fett slik at akselen eventuelt senere kan demonteres.

Samtidig som man fester det siste endehornet på plass, må også styresylinderens stempel festes til endehornet.

Når man har festet stempelet, kan man justere slarken (dødgangen) ved hjelp av to muttere som er festet på riggerøret. Her er det ikke mye plass å skru på, slik at man må fóre opp mellom endehornet og mutteren med en medfølgende nylonforing (finnes i ulike størrelser) til koblingen blir så tight som mulig. Deretter justerer man mutteren med en fastnøkkel og låser til slutt koblingen med den mindre kontramutteren (den innerste).

Når man har justert dødgangen, festes sylinderen til styrestaget på motorens styrebrakett.

Nå er styringen festet til motoren og slangene kan tilkobles. Det er viktig at riktig slange kommer på korrekt sylinderside slik at styringen ikke blir speilvendt. Feil montering vil kunne by på overraskelser under prøvekjøringen. Når slangene strekkes fra pumpen til sylinderen, er det viktig at man unngår topper i størst mulig grad. Man bør tilstrebe en jevn stigning opp mot motor eller pumpe. Hvis slangen ligger for høyt på midten, vil eventuell luft i systemet stige dit. Det høyste punktet bør derfor være ved motoren eller pumpen.

Sammen med slangene følger det ett sett med fire hullskruer. Disse er innfestingen av slangen til pumpa og sylinderen og danner en åpen forbindelse mellom disse. Sammen med hullskruene følger det to pakninger til hver, hvorav den ene skal plasseres på innsiden av nippelen mot skruehodet, den andre på utsiden mellom slangehodet og sylinderen.

Nå er systemet klar for oljen. Det er viktig at man velger olje med riktig viskositet, noe som fremgår av spesifikasjonen fra leverandøren. En vanlig hydraulikkolje er tilfredsstillende.
Oljen fylles på pumpen, og for å unngå at luft trenger inn i systemet kan det være fornuftig å tilføre oljen via en tett beholder som er festet til pumpa med en slange med nippel. På styresylinderen fester man så en slange på lufteskruen som går over i en tom beholder som samler opp overskytende olje under luftingen. Når oljebeholderen er koblet til styrepumpa, vrir man på rattet slik at oljen fordeler seg i systemet og luften presses ut. Det er viktig at beholderen som er koblet til styrepumpa har olje hele tiden. Når denne er tom og må fylles, må man ikke vri på rattet før man fylt opp og atter koblet til flasken med olje. I motsatt fall vil det komme luft i systemet. Oljemengden som skal inn i systemet avhenger dets størrelse. Vårt hadde en kapasitet på ca en liter. Når det kun er olje som kommer ut gjennom lufteskruen på sylinderen, har sannsynligvis mesteparten av luften kommet ut og man kan skru påfyllingspluggen i rattpumpa.
Når luftingen er ferdig, skal styringen virke fast og fin. Det er allikevel smart å gjenta prosessen etter et døgn slik at man får ut eventuelle luftbobler som har steget opp til styrepumpa eller sylinderen. Til slutt bør man gå over systemet og kontrollere for eventuelle lekkasjer.

Alternativene

Listen er ikke uttømmende. Priser inkl. mva., men er ikke jevnførbare. Opplysninger gitt av leverandør.

Bay Star1504,5kr 6.390,-Telmo Control Tlf.: 23 18 08 10
EB30 Outboard1503,0Fra kr 5.650Bosvik A/S Tlf.: 37 14 93 00
EB35 Outboard2504,4
Sea Star3004,5Fra kr 10.000Telmo Control Tlf.: 23 18 08 10
Sea Star Pro3004,5kr 10.000
Ultraflex3005,4kr 7.675Boatin' AS. Tlf.: 67 58 09 90
SP 1501503,8 – 5,4kr 5.000Sleipner Motor A/S. Tlf.: 69 30 00 60
SP 3003004,0kr 7.100
OB 352502,5kr4.960William Knutsen AS Tlf.: 63 87 17 00
OB 853004,0kr 6.758
Tenfjord Junior1503,7kr 5.952Rolls-Royce Marine Tlf.: 70 20 88 00
Tenfjord Junior3004,0 – 6,2kr 7.068