utgave nr 12 2002

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Sea Ray 200 Bow Rider
Typisk amerikaner
Med stor V8er under den litt for lille solsengen flørter Sea Ray 200 Bow Rider
med de som mener båter skal være synonymt med fart og kjøreglede. Men hvordan
er det egentlig med familien oppe i alle hestekreftene og kjøregleden?
Tekst: Jan Harry Svendsen

Sea Ray 200 Bow Rider er båtglede på amerikansk. Derfor er det nesten umulig å
se bar glassfiber i interiøret, alt er dekket med myk og komfortabel vinyl
smakssatt med treverk i "ekte" plast.

Interiør
Interiøret i Sea Ray 200 Bow Rider byr ikke på så mye som en eneste
overraskelse. Som navnet nok allerede har avslørt handler det om en båt hvis
dekk er fjernet til fordel for en sittegruppe. Komfortabelt nok når du kjører i
svært moderat hastighet og Kong Neptun ikke er grinete, men et utrivelig sted å
være dersom skipperen agerer fartsdemon eller Neptun ønsker å vise seg fra en
heller vilter side.
Bak vindskjermen skal imidlertid denne Neptun bli svært vanskelig å ha med å
gjøre før trivsel går over i vantrivsel. Ikke bare fordi skjermen gir godt med
ly, men også fordi Sea Ray har kostet på 200 Bow Rider skikkelige seter.
Bøttesetene gir ikke bare god støtte når båtens potensiale utnyttes, de på fin
sittekomfort. Med muligheten til å vippe opp sitteputen kan de som ønsker å stå
og kjøre ha det svært så komfortabelt. At de er justerbare i lengden og at de
kan snues mot sofaen akter, er en selvfølge.
Sofaen kan av naturlige årsaker ikke by på samme komfort og støtte som
bøttesetene, men du sitter likevel godt, selv om enkelte nok vil mene at den er
plassert litt nærme setene. Grunnen til det er solsengen, som er plassert der
hvor motordekselet ellers ville vært. Dessverre er den i minste laget. Voksne
som strekker seg ut, vil fort merke at badeplattformen også må brukes, noe som
i lengden ikke byr på samme komfort som det en større solseng ville ha gjort.
Størrelsen på badeplattformen er det imidlertid ikke mye å utsette på, og
badestigen som er plassert på styrbord side, rekker langt ned i vannet.
Førerplassen er nærmest eksemplarisk. Instrumentene er lettleste og logisk
plassert. Bryterne er samlet i en enhet, er lette å betjene og godt merket. Med
høydejusterbart ratt er det også enkelt å finne en komfortabel kjørestilling,
men gasspaken var montert litt for langt bak etter vår smak.
Bow ridere har av naturlige årsaker ikke like mye stuerom som båter med dekk
foran vindskjermen. Det gjelder også for Sea Ray 200 Bow Rider, selv om det er
gjort plass til noen små stuerom under benkene i forpiggen. Et fint stuerom
finner du imidlertid mellom setene foran som rommer ett par vannski, eller
bagasje. For å forhindre skramling, er rommet i tillegg utstyrt med en egen
gummimatte, og lokket er utstyrt med gassdemper som holder det oppe når du skal
laste. Foran passasjersetet finner du et lite hanskerom og en drenert isboks -
og for tørste sjømenn kan det være godt å vite at båten er svært godt utstyrt
med koppholdere. Vi savnet imidlertid en egen dreggluke akter.

Motor og sjøegenskaper
Båten vi kjørte var utstyrt med en innenbordsmotor fra MerCruiser. Fra sitt
slagvolum på fem liter utvikler V8 motoren med bensininnsprøytning 260 hester,
og den har en lett jobb med det fine skroget. Båten går lett opp i plan, og
akselerasjonen er trivelig.
Det er også kjøreegenskapene. Skroget med sin 20 grades V-bunn biter seg fast
i sjøen, og selv ved harde manøvre er grepet solid uten at båten viser tegn til
å hugge. Vi kjørte i en liten vannpytt i nærheten av Schipol Lufthavn utenfor
Amsterdam, og bølgehøyden var neppe signifikant nok til å sette så mye som en
modellbåt på prøve. Enkelte små dønninger kruset imidlertid på overflaten, uten
at det bød på noen problemer.

Konklusjon
Sea Ray 200 Bow Rider byr på kjøreglede og plass, selv om det kan virke som om
konstruktørene har levd litt etter valgspråket til Ole Brumm. Spesielt når man
prøveligger solsengen. Ikke bare er den i minste laget for voksne, den sørger
også for at sofaen havner vel nær førersetet.

Data
Lengde: 6,40 meter
Bredde: 2,57 meter
Vekt: 1.588 kilo
Motor: MerCruiser 5,0L MPI Bravo III
Drivstoff: 140 liter
Antall personer: 8
Pris med motor: 375.000 kroner
Importør: Husvikholmen Marina, Husvikholmen, 1440 Drøbak