utgave nr 3 2

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Regal Boats
Jubilant med nye modeller

Amerikanske Regal Boats markerte sitt 30-årsjubileum i oktober med lansering av
fire nye modeller, blant dem sin hittil største båt, Commodore 4160.

Tekst: Stein Kagge
Fotos: Stein Kagge/Regal Boats

Regien var som hentet ut av en Hollywood-musical fra 50-tallet da Regal Boats
rundet 30-års bøyen på tampen av fjoråret. Begivenheten fant sted i nærvær ev
et halvt tusen personer ved en marina innenfor Sanibel Island på østkysten av
Florida. Til akkompagnementet av såvel drønnende marsjer som et gnistrende
fyrverkeri, gled firmaets fire jubileumsmodeller, blant dem Regals Boats nye
flaggskip, Commodore 4160, inn forbi moloåpningen og la seg vel tilrette på
vannspeilet. Mens folket - i dette tilfelle forhandlere og pressefolk fra fem
kontinenter - jublet.
Badet i lyset fra knallsterke prosjektører gjorde da også kvartetten inntrykk,
linjeføringen inspirert av såvel amerikansk som italiensk design. Fra samtlige
båter skinte det i rustfritt stål, krom, messing og hvit Diamond gelgoat, der
modellene lot seg beundre på den maritime cat-walken.
Den amerikanske drømmen
Historien om Regal er en ny variant av beretningen om The American Dream. I
1969 brøt Carol og Paul Kuck fra landbruk lenger nord, og dro til Orlando. Med
en sparekapital på 60.000 dollars satte de i gang med båtproduksjon i et
lokale som ikke omfattet mer enn 1300 kvadratmeter. I følge den sterkt
religiøse grunnleggeren var valget mellom potetdyrking og båtbygging dirigert
av en guddommelig styrelse.
Uansett hvem som måtte ha stått bi, så er det i dag iallfall ingen tvil om at
ekteparet Kuck foretok et heldig valg. I dag sørger vel 700 ansatte for å bygge
Regal-båter for salg i mer enn 40 land. Norsk importør er Oslo Båtforum.
Ved marinaen innenfor Sanibel fikk vi rikelig anledning til å studere de
forskjellige Regal-modellene. Flere detaljer i eksteriøret er også nyvinninger.
Mange vil kanskje smile av at den nye 2350 er utstyrt med “sladrespeil”, men
for folk med whiplash eller andre former for stiv nakke, kan et slikt sidespeil
komme godt med. Ekstra sikkerhet gir også en nedfellbar, godt skjult leider i
baugen. Kjekk å ha også når du skal legge til på en aller annen øy i vår
nordiske skjærgård.
Mange vil ha problemer med å forstå at man med såkalte “amerikanske lønninger”
kan konkurrere på også det europeiske marked. Sannheten er at lønningene
befinner seg på et lavt - og iallfall for eierne - behagelig nivå.
Utgangslønnen er åtte dollars (ca. 70 kroner) timen, i tillegg kommer
bonus-ordninger. Med andre ord: Lønninger enhver norsk håndverker vil fnyse av.
Antallet funksjonærer ligger også forbløffende lavt, av den totale
arbeidsstokken på omtrent 700, dreier det seg om ca. hundre.

Suksessprinsipp
Regals suksess i senere år - firmaet er i dag trolig verdens største privateide
produsent med en produksjon på antatt 3900 båter i år 2000 - er delvis basert
på de nye prinsippene for undervanns skrogform som ble lansert for et par pår
siden. Dette konstruksjonsprinsippet muliggjør nemlig ikke bare større fart,
men også et lavere forbruk av drivstoff.
Bror With var fullt klar over det ønskelige i å redusere kontakten mellom
skrog og vann til et minimum - slik flere konstruktører hadde vært også før ham
- da han lanserte det såkalte “dromedilleprinsippet”. Regals konstruktører har
gått enda et par hakk videre.
Store “hakk” i bunnen - såkalte steps - gir mer luft under båten, så den ikke
suger seg like fast til vannet. Liknende steps på sidene sikrer båten mot et
tilsvarende sug i svingene. Ved å slippe til luft i step’et blir båten mer
nøytral i svingene.
Også i baugkonstruksjonen er dette prinsippet benyttet, med vertikale kanter i
tre små trinn. Slik slippes mer luft til både når du kjører full sving og når
du gir full gass.
-I utgangspunktet var hensikten å gi båten mer fart. Men i tillegg kommer
bedre driftsøkonomi, fastslår Regal Boats importør i Norge, Steinar Jørgensen i
Oslo Båtforum. -Til en båt på 22-23 fot trengte du tidligere en 220-250
hestekrefters V8’er for å komme opp i 50 miles som er den farten de satser på i
USA. I dag klarer du deg med en V6’er på ca. 190 hester.

Commodore 4160

Regals nye flaggskip, Commodore 4160, er den hittil største båten verftet har
produsert. Med en største lengde på 13,5 meter - den solide badeplattformen
medregnet - og en største bredde på 4,3 meter.
Interiørmessig gjør denne 40-foteren også inntrykk, med en cabinal takhøyde på
vel 1,9 meter, og romslig soveplass for seks voksne og to barn. Plast er
bannlyst, både i cockpit og innvendig, Regal produserer selv skinnvarene, i
likhet med en lang rekke andre komponenter. Med hensyn til hvitevarer, der man
naturlig nok ikke kan være selvhjulpen, ble det også klart at man her
tilstreber en høy grad av kvalitet.
Modellen vi prøvekjørte, hadde bare utvendig styreposisjon, men de europeiske
representantene - noe overraskende også forhandlere og journalister fra
middelhavsland - var enige i at det er en forutsetning for suksess i Europa at
båter som dette også har innvendig styreposisjon. Forøvrig ble vi imponert over
det lave lydnivået i salongen da båten forserte bølgene med en hastighet på 35
knop.
Men kan man selge en slik båt i Norge, med toll og avgifter vil den beløpe seg
til ca. tre millioner kroner?
Regal-importøren Steinar Jørgensen i Oslo Båtforum mener det, i motsetning til
sin danske kollega. Nordmenn som vil anskaffe en Regal 4160, må imidlertid
vente til neste år. Jørgensen var nemlig ikke alene om å være begeistret blant
Regals forhandlere rundt om på kloden, og ordreboken ble raskt fulltegnet for
denne modellen.