utgave nr 9 2

Test: ProPulse propell

Publisert Sist oppdatert

Test: ProPulse propell

Bra bruksegenskaper

Yamahas originalpropell i aluminium var tre knop raskere i toppfart enn den justerbare ProPulse propellen med utskiftbare propellblader. Utover dette fungerer den nye svenske propellen bra.

Tekst og foto: Ingvar Johnsen

Det dukker stadig opp propellprodusenter som ønsker å plassere sine propeller på så mange som mulig av alle de snurrende propellakslene rundt om i verden. Mange nye og tildels "revolusjonerende" propelloppfinnelser har sett dagens lys opp gjennom årene. Tester har som regel vist at en korrekt originalpropell i aluminium har gjort jobben bra nok til de flestes bruk. En mye dyrere rustfri propell er aller best, mens de forskjellige komposittpropellene har tapt i kampen. Vi har testet den nye svenske justerbare ProPulse propell i komposittmateriale med utskiftbare blader. Den klarte seg bedre enn ventet, men holder ikke mål i toppfart.

Lett å få tak i?

En av hovedideene bak produktet var at en grunnpropell skal passe til flere motorer, slik at en vanlig båtutstyrsforhandler med et begrenset lager skal være i stand til å dekke behovet for reservepropeller til de fleste motorene på markedet, foreløpig i størrelser fra 20 til 140 hk. Den norske importøren, Herman Gotthardt A/S, opplyser imidlertid at det har vært tungt å få vanlige båtutstyrsforretninger til å kjøpe inn propellene til lager. Det er ikke tradisjon i slike forretninger at man kjøper propeller, og derfor går innsalget tregt.
Fordelen for deg som forbruker er selvsagt at hvis du kjøper en slik propell og et par løse blader (kr 378,- pr stk), er du gardert hvis du skulle gå på grunn – ikke minst hvis det er et stykke til en propellforhandler.

Justeringen

Den fire – bladete ProPulse propellen kan justeres fire hakk i hver retning fra "null". I praksis vil dette si 200 omdr. min. pluss eller minus for hvert hakk som justeres. Vi testet propellen på en 100 hk. fire – takters Yamaha – motor på en skjærgårdsjeep. Motorens standardpropell har tre blader, en diameter på 13 tommer og en stigning på19 tommer.
ProPulse propellen til denne motoren har den samme diameteren. Den er firebladet. Dermed har den i utgangspunktet et større bladareale enn den originale tre – bladeren. Stigningen på bladene kan justeres mellom 16 og 20 tommer. Her ligger en av propellens fordeler, nemlig at den kan justeres i forhold til motorstyrken, hvor lettdrevet båten er og hva slags belastning (vekt) propellen skal jobbe under. (Mange folk, mye last, vannskikjøring o.s.v.) Vår testpropell var beregnet å dekke blant annet Yamahas firetaktere fra 80 til 115 hk.
Det er likevel ikke slik at du kommer til å justere propellen i forhold til bruksområde fra time til time, eller dag for dag. For å justere stigningen, må propellen nemlig tas av motoren. Det betyr at du må ut med splittnaglen og av med skiver og propellmutter for hver justering. Derfor er det om å gjøre at du like godt først som sist finner propellbladenes "gjennomsnittlig" beste posisjon i forhold til båtens daglige "arbeidsoppgaver".
Det følger med to skiver, som ifølge bruksanvisningen skal gjøre at propellen passer til de forskjellige motorene. Dette stemte ikke helt med Yamahaen, så her bør produktutviklerne gjøre en testmontering på en tilsvarende motor for å lage en mer forsvarlig monteringsmetode.

Egenskaper

Etter å ha funnet den ideelle innstillingen i forhold til motorens topp turtall, "en strek" lavere enn midten, var det klart for kjøring. Propellen sitter svært godt i vannet. Det gode "bittet" både under akselerasjon og i krappe svinger skyldes trolig de fire bladene og det store bladarealet. Når vi trimmet motoren ut for å oppnå høyere hastighet, trakk faktisk originalpropellen luft før ProPulsen. Bruksegenskapene er med andre ord bra.
Den store forskjellen kom i toppfart. Mens ProPulse propellen klarte 32,9 knop på toppfart med to personer ombord, ble toppfarten med originalpropellen 35,9 knop. Tre knop er mye og tilsvarer 10 – 15 hk! Så mye som hestekreftene koster i Norge, er det antakelig ikke så mange som liker at 10 – 15 hk til enhver tid går "på beite". En korrekt rustfri stålpropell gir den samme båten en toppfart på 37 knop.

Konklusjon

ProPulse virker som et gjennomarbeidet produkt, solid og ordentlig. Bruksegenskapene og "bittet" i vannet er meget bra. Men den taper på toppfart. For deg som ser et behov for justeringsmuligheter og fordelen med utstkiftbare blader, er propellen et bra kjøp. Er du derimot ute etter toppfart, taper ProPulse både i forhold til alternativene i aluminium eller rustfritt stål. Prisen på en standard propell i aluminium er ca. kr 2750,-, mens ProPulse – propellen koster kr 2465,-.
Opplysninger: Herman Gotthardt A/S, tlf.: 22 71 60 90.