Prøvekjørt: Ryds 23 DC

På det jevne

Svenske Ryds leverer nå sin største modell med innenbordsmotor. Båten har gode sjøegenskaper og er veldig tradisjonelt innredet, men finishen er noe lurvete.

Publisert Sist oppdatert

Ryds har vel aldri hatt ordet på seg for å være innovative i sitt modellutvalg. Ei heller når det gjelder siste skudd på stammen, daycruiseren 23 DC. Riktignok har det skjedd betydelige forbedringer på selve fabrikken de siste årene, blant annet med innføringen av vakuumstøp som Ryds har utviklet en spesiell produksjonsmetode for. 23 DC blir imidlertid laget på tradisjonelt vis foreløpig.
Daycruiseren på 23 fot er av de første modellene Ryds presenterer med innenbordsmotor. Skroget er det samme som på 23 walkaround, med en forholdsvis dyp V-bunn. Sjøegenskapene er rimelig gode og båten er lett å trimme. Standard motor er Mercruiser 4,3 MPI bensinmotor på 220 hk. Maks hastighet ligger på ca. 40 knop og bensinforbruket er ca. literen pr. nautisk mil ved en marsjfart på ca. 30 knop. Som sådan en hyggelig daycruiser.

Innredning

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER