Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 3 2

Minitest: Cobra 850 Nautique

Publisert Sist oppdatert

Minitest: Cobra 850 Nautique


Dieseldrevet RIB


Med 270 hestekrefter på propellen og en vekt på 1280 kg. ligger alt til rette for en skikkelig fartsopplevelse. Med fire personer om bord noterte vi 43 knop og stødig gange.

Tekst og foto: Hans Due

Produsenten Picton Boats i Wales har gjort en grundig jobb med denne 28-fots RIB’en. Det dype V-skroget virker harmonisk, finishen er bra og pongtongene laget i skikkelig neopren/hypalon. En båt for varme dager med solskinn og vind i håret, men den kan utmerket også benyttes som dykkerbåt.
Båten leveres i mange varianter, og den kan skreddersys etter behov. Varianten vi testet hadde 270 hk. innenbords Yanmar dieselmotor med Mercruisers Bravo 1-drev, men båten kan også leveres med påhengere eller to innenbordsmotorer, med jockeyseter i stedet for dobbeltsete, varierende drivstoffkapasitet osv.

Sjøegenskaper

Med fire mann om bord oppnådde vi en topphastighet på 43 knop. Den 28 fot lange båten er forholdsvis smal og med dyp V-bunn, slik at den har kapasitet til adskillig høyere hastigheter. Men for den vanlige båtbruker er topphastigheten på 43 knop komfortabel hva gjelder sjøegenskaper. Ingen store overraskelser, bortsett fra at båten er en anelse tung i hekken, noe som gir seg utslag i stor sjø. Til tross for det forholdsvis dype V-bunnskroget, skyter båten lett opp i plan. Gjennom bølgene er den tørr og fin. Sjøegenskapene profitterer på det lave tyngdepunktet i en RIB (Rigid Inflatable Boat = Glassfiberskrog med oppblåsbare pongtonger rundt).

Innredning

Det er sitteplass til hele 11 personer om bord, tre i sofaen akterut, to bak styrekonsollen, to foran styrekonsollen og fire helt forut. Båten er godkjent for last inntil 1650 kg., så pikk-pakk kan man også medbringe i stuerommene under setene forut.
En midtmontert styrekonsoll gir bra le for to personer bak vindskjermen. Denne er i sotet glass, noe vi ikke er så begeistret for av synsmessige årsaker. Gass/gearspaken var montert på utsiden av konsollen, noe som lett kan gi frosne fingrer når det ikke er høysommer-temperatur. Helst burde man funnet en plass til spaken bak vindskjermen. Instrumentene er lett synlige, og det beskjedne bryterpanelet er greit plassert. Man sitter godt i skikkelig polstrede seter.

Teknisk

Drivstofftanken er på 180 liter, hvilket holder til mange timers kjøring med dieselmotoren. Motorrommet er rent og ryddig med to små stuerom på hver side av motoren til blant annet kalesje. For det følger med både havnepresenning og en kalesje som går fra baugen til styrekonsollen slik at man kan legge bagasje sprutsikkert forut. Motorromslokket blir en stor solseng med puter montert. I prisen er også inkludert tilhenger for trailing.

Data

Importør: RIB Scan v/Bjørn Wexels i Oslo. Tlf/fax: 22 55 80 15. Mob: 92 86 83 03.

Lengde8,5 m.
Bredde2,62 m.
Innvendig lengde7,3 m.
Innvendig bredde1,62 m.
Vekt u/motor750 kg.
Vekt m/motor1.280 kg.
Drivstoff180 lt.
Motor testbåtYanmar 6LP-STZE, 270 hk.m/Bravo 1 drev
Pris inkl. presenning og hengerkr. 650.000
ProdusentPicton Boats Ltd, Wales