Nr 9. 2013

Test: Bella 700 Patrol Mindre støy, takk!

Med hjelp av Espen Thorups penn har gamle MV-Marin Access 7 fått en ny tilværelse som Bella 700 Patrol. Den har alt i seg for å kunne bli en praktisk bruksbåt – men støyen er til å bli gal av.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Da finske MV-Marin ble solgt til Bella-Boats, Finlands største båtprodusent som står bak merkenavnene Bella, Flipper og Aquador, fulgte MV-Marin Access 7 med på kjøpet. Bella-konsernet sto foran en stor ryddejobb i alle sine modellporteføljer. Etter å ha satset tungt på nyutvikling av Flipper-serien i tett samarbeid med designeren Espen Thorup, har Bella fått en rekke nyheter i 2013. Felles for dem er at de er basert på oppkjøpte modeller fra produsenter som norske Morgan og finske MV-Marin som er blitt videreutviklet og har fått Bella-navnet på siden. En rimelig måte å drive produkutvikling på. Den største Bella-nyheten i år er 700 Patrol. Over vann er den nærmest helt lik utgangspunktet Access 7, men skroget under vannlinjen er nydesignet av Espen Thorup.

Resultatet har blitt en transport- og bruksbåt skreddersydd for skandinavisk skjærgård. Konseptet er ganske likt XO, og er en videreføring av den typisk finske bakladdaren, med mindre fokus på store akterdekk. Desto større vekt er lagt på enkel bruk og adkomst fra for til akter.

Sjøegenskaper

Båten har en marginal planingsterskel og et velbalansert skrog. Den er letthåndtert og helt forutsigbar ved enhver manøver, og 150-hesteren fra Mercury gjør en forbløffende god jobb. En båt denne vil man gjerne trimme ned forskipet på i besværlig motsjø, men selv med trimflaps fikk vi ikke ned forskipet nok til å gi ønsket komfort. I kvapsete fjordsjø forplanter det seg harde slag i chinet som igjen er med på å gi mye lyd i hytta. Her må det jobbes med støyreduksjon for at dette skal bli en komfortabel turbåt. Motoren på testbåten syntes å være noe høyt montert, muligens var også valget av propell uheldig, siden propellen begynte å kavitere tidlig i svingkurvene. Vi hadde forventet oss en mykere, og fremfor alt en stillere, gange i en båt som denne.

Uteplassen

Komfort og plass i hytta er prioritert fremfor uteplass på Bella 700 Patrol. Men både fordekk og akterdekk er praktisk organisert med tanke på fiske og andre aktiviteter. Akterdekket har en høy og trygg rekke rundt motorbrønnen, som er adskilt med en tykk pleksiplate. På hver side av motorbrønnen er det små badeplattformer, og på babord side er det en solid badestige. I styrbord trinn er det en stor dreggkasse. På babord side er denne plassen okkupert av batteribanken med adkomst via en luke på dekket.

Det er stigtrinn i hvert hjørne i akterkant av hytta, men disse er ikke større enn at de gir plass til hælen. De burde ha vært dobbelt så store. Det samme gjelder stigtrinnene på fordekket. På akterdekket er det to praktiske, utfellbare sittebenker.

700 Patrol har hele seks solide kryssholt og praktiske knagger på hardtopen til fendertau. På hyttetaket er det en solid håndrekke, og lengst akter en lanternemast med god skjerming av topplanternen. I tilknytning til stigtrinnene ned på fordekk og akterdekk, burde det imidlertid ha vært bedre håndtak.

Fordekket har store trinn med stuverom og en kraftig rekke og pulpit som gjør det meget lett å stige om bord og i land over baugen. Dekket har desssuten meget godt dimensjonert drenering. I hvert hjørne mot hytta har man en laget praktisk plass til fendere.

Salongen

Det er inngang til styrhuset både forut og akter. Døren forut er kompakt og kraftig dimensjonert. Når vi trer inn i styrhuset, slår det oss hvor praktisk og godt organisert den er. Mot akterveggen på styrbord side, er det som kunne vært et skap faktisk et toalettrom med sjøvannstoalett. Man feller opp lokket og åpner døren og trer inn i en romslig “bås” hvor man kan lette seg selv samtidig som man prater med sine medmennesker. Det store plusset med denne løsningen er at man bevarer sikten gjennom side- og aktervinduene.

På babord side er det en sittegruppe med plass til fire personer ansikt til ansikt ved et bord. Bordet kan senkes og sittegruppen konverteres til en smal dobbeltkøye. Seteryggen på den fremre benken kan vippes akterover slik at man får ekstra sitteplasser i fartsretningen.

I taket i salongen er det fire downlights som gir tilstrekkelig belysning. På dagtid nyter man godt av at hardtopen har et stort glassfelt i tillegg til en skyvetakluke. I kombinasjon med de store vindusfeltene, gir dette en riktig lys og trivelig salong der også passasjerene har fullt utsyn under seilasen. Skyvetakluken har en svært spinkel låsemekanisme som burde erstattes med en kraftigere.

Det er et stort pluss ved båten at den har rikelig med stuveplass, og at alle smårom er godt utnyttet. I trinnet på innsiden av akterdøren står den lille vanntanken, sjøvannsventilen til septiktanken samt pumpa til powertrimmen.

Også ved passasjerplassen er det stuverom til småsaker og en god håndrekke. Både i passasjer-konsollen og i førerkonsollen er det riktig romslige skap. Det ene burde ha vært utstyrt med en stang slik at man kan henge fra seg yttertøy eller lignende.

Førerposisjon

Vi er gjennomgående godt fornøyd med førerplassen. Her er det en bra førerstol som kan reguleres i lengderetningen, i tillegg til at ryggstøet kan justere. Konsollen er praktisk organisert, med god plass til en plotter og oversiktlig plassering av motorinstrumentene. Ratt og spak faller rett i hendene, slik at det er lett å finne en uanstrengt kjørestilling. Hele konsollen er lakkert matt grå for å redusere solreflekser. Alle tre frontvinduene har solide vindusviskere. Kompasset er standard og montert lett synlig oppunder taket. Det eneste vi savnet ved førerplassen var et 12 volt uttak og noe plass til å legge fra seg småsaker.

Byssa

Fasilitetene i 700 Patrol er beregnet på weekendturer, og i så måte byr byssa på alle de funksjoner som trengs. Den befinner seg under førerplassen, foran toalettrommet. Kjøleskapet er plassert under førerstolen, og vipper man den frem, får man enkel tilgang til en vask med kaldt trykkvann og et Wallas kokeapparat. Totalt er det fire skuffer i benken, og inn under dollbordet er det åpne stuverom.

Motorrom

Bella 700 Patrol tilbys med flere motoralternativer fra 115 til 200 hk – alle utenbords. Vi ville ha gått for 150-hesteren, alternativ 200 om man vil ha litt ekstra krutt. Rent teknisk noterte vi oss noen svakheter ved testbåtene. Batteriene er plassert lett tilgjengelig i et rom på babord side, men veldig dårlig festet. Alle hovedstrømbrytere og hurtigsikringer er montert lett tilgjengelig på et panel ute på akterdekket – muligens litt for lett tilgjengelig? Septiktanken er festet med en jekkestropp, mens den lille vanntanken i det aktre trinnet ikke er festet i det hele tatt. Bedre innfesting vil være ønskelig i en båt som inviterer til røff bruk. Bensintanken sitter under akterdekket og var dermed ikke tilgjengelig for inspeksjon. Dreneringsmulighetene her er følgelig begrensede, men grovfilteret er lettere tilgjengelig i et lite rom på styrbord side på akterdekket.

TESTFAKTA BELLA 700 PATROL

KONKLUSJON:

Med noen mindre justeringer, er Bella 700 Patrol både en tøff og praktisk bruksbåt som konsept. Den har en trygg dekkslayout og er lettvint i bruk. Men støynivået må definitivt reduseres kraftig dersom familien skal finne seg til rette om bord.

PLUSS

+ Praktisk layout

+ Mye stuveplass

+ Store vindusflater

MINUS

-Støynivå

-Innfestinger av batteri og tank

-Små stigtrinn

SPESIFIKASJONER

Største lengde:

6,65 Meter

Skroglengde:

6,60 Meter

Største bredde:

2,60 Meter

Vekt tørr båt:

1.800 Kg

Vekt fullastet båt:

2.470 Kg

Største dyptgående fullastet:

0,85 Meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

15

  • Drivstoff:

230

  • Septik:

47

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:

Mercury

Modellbetegnelse:

150 EFI

Årsmodell:

2013

Drivstofftype:

Bensin

Ytelse ahk:

150

Ytelse kW:

 

Antall sylindere:

4

Max turtall ihht produsent:

5.800 omdr./min

Max turtall i test:

5.500 omdr./min.

Motoralternativer

 

- Alternativ 1

200 Hk

Type fremdrift:

Utenbordsmotor

Propeller:

 

- materiale:

Rustfri

- stigning i tommer:

15

- antall blad:

3

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank                   

- type og størrelse:           110 Ah + 100 Ah (AGM)

- antall standard:             1xforbruk + 1xstart

- antall testbåt:              1xforbruk + 1xstart

Ladespenning forbruk i volt¹): 14,3

Ladespenning start i volt¹):   14,3

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM

Dollbord, bredde:

11

Uteplass akter:

90x205

Badeplattform:

2 stk 46x55

Akterdør

 

  • bredde:

57

  • terskelhøyde:

10

Ståhøyde

 

  • i byssa:

186

  • ved førerplass:

150

  • hovedlugar:

186

  • på toalett:

174

Køyemål

 

  • hovedlugar:

95x180

 

CE-MERKING

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                C             

HIN-nummer:                    OK            

Samsvarserklæring:             OK            

Brukerhåndbok:                 OK            

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           8

Max antall pers. og last i kg: 670

Max motorstyrke i hk (kw):     200(111)

FART OG STØY

                     I følge produsent   Testet

Max turtall:         5.800 omdr./min     5.500 omdr./min

Max fart:            -                   33,2 knop

Marsjfart:           -                   26,0knop

Max støy²):          -                   88,0 dBA

Støy ved marsjfart:  -                   85,0 dBA

²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TESTRESULTAT ³)

Turtall (omdr./min.) Fart (i knop)   Støy (i dBA)  Merknad

5.500                33,2            88,0         

5.000                30,0            85,0         

4.500                26,0            85,0         

4.000                22,0            81,0         

3.500                17,0            80,0         

3.000                10,0            72,0         

2.500                7,6             67,0         

2.000                6,6             63,0         

1.500                6,0             65,9         

1.000                4,3             62,5         

650                  4,3             62,5         

(Reduksjon med 500 omdr./min.)

³) Målingene er utført med en Mercury 150 EFI.

 

TESTBETINGELSER

Temperatur

 

- Luft:

16,0˚C

- Sjø:

15,0˚C

Vindstyrke:

5 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

230 liter

- Ferskvann:

0 liter

- Septik:

0 liter

Antall personer om bord:

1

 

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Teak ute

 

X

X

Kjøleskap

 

X

X

Kartplotter

 

X

X

Trimplan

 

X

X

Sjøvannstoalett

 

X

X

Wallas varmer

 

X

X

Takluke

X

 

X

Elektrisk lensepumpe

X

 

X

Hydraulisk styring

X

 

X

Tre vindusviskere

X

 

X

Hvitt skrog

X

 

X

Bunnstoff

 

X

X

Kaldt vann

X

 

X

 

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.)

450.000 kroner

Pris testet båt (inkl. avg.)

Kommer kroner

Konstruktør:

Bella/Espen Thorup

Produsent:

Bella-Veneet Oy

Produksjonsland:

Finland

Ytterligere opplysninger:

www.bellaboats.fi

 

KONKURRENTENE

XO 240 RS Cabin                Testet i BM nr 4/2012

TG Alfa                        Testet i BM nr 9/2011

Powered by Labrador CMS