Nr 9. 2013

Haarek døpt Olaf etter Olaf

Uten champagne i skutesiden eller flott stabelavløpning fikk den mindre pene Haarek av Hemnes navnet Olaf etter Olaf av Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Spør du hvorfor Trondheim Båtforenings nye arbeidsbåt heter Olaf, og ikke har fått et kvinnenavn, som vanlig er, er det daglig leder Jan Terje Strømsnes som gir deg svaret. Han humrer litt, og skuer lurt bort på Olaf Hjelmeland som har vært tillitsmann i båtforeningen i mange år.

-Den beslutningen tok jeg da papirene til Skipsregisteret skulle ordnes. Den måtte få et navn, fort.  Se på den, og du skjønner at den faktisk er så stygg og mannhaftig at et vakkert kvinnenavn ikke under noen omstendighet ville vært aktuelt. Så tenke jeg da på mannen som hadde gått i spissen for dette båtprosjektet gjennom mange år, ildsjelen Olaf. Kunne jo ikke passet bedre, smiler Jan Terje.

Et kompliment, sier Olaf

Og Olaf lar beskrivelsen ”stygg” passere, men legger til at det gjelder kun båten. Bortsett fra det tar han det hele som et kompliment. Han må si seg enig at den nye båten langt i fra er pen, men noen mer robust og praktisk arbeidsbåt kunne foreningen neppe finne.

   Den nye arbeidsbåten er en Hemnes Haarek 22 fra Hemnes Mekaniske Verksted, spesialist på bygging av aluminiumsbåter til det profesjonelle markedet. Den er bygget i helsveiset sjøbestandig aluminium i fem millimeters tykkelse.

Stolte på Olaf

-Vi stolte på Olaf da båttype skulle velges, sier Jan Terje. Olaf Hjelmeland er ikke bare en ihuga båtmann, en entusiastisk tillitsmann i Trondheim Båtforening inntil nylig, han representerer som kjent også det tekniske kontrollorganet IMCI i Norge.

   Hjelmeland har selv hatt et ord med i laget under CE-merking av Haarek 22. Hemnes er nokså alene i markedet med akkurat dette konseptet, men pongtonger i aluminium som øker bærekraft og stabilitet. Og stabil må den være, for med den spesialmonterte krana skal båten tåle tunge løft. Den er utstyrt med en 230 hesters Steyr og et vannjet-system som går den lett å manøvrere og smidig i trange farvann. Haarek gjør over 30 knop og har en slepekraft på 1000 kilo.

God investering

- Det er en liten kraftpakke vi har anskaffet oss, sier de to stolte karene i Trondheim Båtforening. Så kan en spørre om en båtforening trenger å ta en investering på 800.000 kroner for å anskaffe sin egen arbeidsbåt. Begge to svarer overbevisende;

- Det er det i aller høyeste grad. Vi har lenge kjøpt tekniske tjenester i havneanleggene våre, men nå har vi besluttet å gjøre mest mulig i egen regi.

   På grunn av stadig reduserte vedlikeholdsutgifter sikret foreningen seg et overskudd på 1.5 millioner kroner sist år, av en total omsetning på nærmere syv millioner kroner. Det ligger an til ytterligere reduksjoner nå som Olaf er satt inn i tjeneste.

Tøft med båtplasser i elv

Olaf skyter inn at det er tøft å drifte 700 båtplasser, hvorav mange ligger i elva med isgang og mye strøm.

-Her er det store belastninger på utriggere og bryggeanlegg. Vi må hele tiden forebygge for å være på den sikre siden. Med egen kranbåt er det lekende lett å skifte ut utriggere og flytelementer. Vi har en ambisjon om å skifte det meste i løpet av kort tid, slik at vi fremover i større grad kan forebygge mer enn å reparere.

-Dessuten må vi sette sikkerheten i høysetet. Det har vært et sjansespill å heise tunge utriggere fra små, ustabile båter, sier Jan Terje som selv har havnet i elva under slikt arbeid. Nå er HMS godt ivaretatt.

- Dessuten skal du ikke se bort i fra at vi kommer til å melder vår interesse for vedlikehold i andre båthavner. Vi har lenge hatt stor kompetanse på slikt arbeid, nå har vi også et redskap som kan gjøre oss effektive, og dermed konkurransedyktige i anbudsrunder, sier Olaf, stolt som han er ombord i den stygge med effektive Haareken med samme navn.

 

Hårek 22

 Lengde i meter:  6,75

 Bredde (innvendig) i meter 2,36

Vekt i kilo:  790

 Maks last i kilo; 1000

 Antall personer: 10

 Motor utenbords: 110 kW/150 hk

Motor innenbords: Steyr 220 hk

Fremdrift: Vannjet

Pris testbåt med ektrautstyr: 800.000

 

Powered by Labrador CMS