Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nr 5 2013

Praktisk: Smått og smart om strøm

Vi har bladd litt i de siste båtutstyrskatalogene, og plukket ut tre smarte saker til det elektriske anlegget om bord. Vi fant produkter som på sin måte kan og bidra til enkel oppgradering av båtens strømanlegg.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Av og til er det slik at vi ikke vet at vi har et problem, før det dukker opp en problemløser. Det gjelder for alle disse tre produktene. Vi har tatt for oss er en spenningsregulator fra svenske Båtsystemer, en batteri-isolator fra BEP og en nettlikeretter fra Waeco som gjør det mulig å veksle mellom å bruke kjøleskapet på båtens strømanlegg og landstrøm. Alle de omtalte produktene er ganske geniale i all sin enkelhet, og ingen av dem koster mer enn 6-700 kroner.

Smart til start

Den New Zealandske bedriften BEP marine Limited lager en mengde smarte produkter i høy kvalitet til elektriske anlegg i båten, alt fra instrumenter og monitorer til bryterpaneler, sikringer og hovedstrømsbrytere. I det hele tatt et komplett sortiment innen båtstrøm. Produktet vi her omtaler ble lansert på slutten av fjoråret.

   Alle som ferdes i båt vet at det kan være avgjørende å ha startbatteri som er oppladet. BEP DVSR kan sørge for at du alltid har et toppladet startbatteri. DVSR står for Digital Voltage Sensing Relay og dette140 Ampere releet er et ganske revolusjonerende produkt som erstatter de tidligere BEP Single og Dual Sense for både 12 og 24 volt. Fordeleren fra BEP gjør at man kan lade to forskjellige batteribanker fra én og samme ladekilde. Og den velger automatisk riktig spenning, enten det er 12 volt eller 24 volt. Releet sørger for automatisk styring av forbruk og lading. Når motoren starter lader den startbatteriet inntil 13,4 volt ved 12 volt anlegg eller 26,8 volt ved 24 volt anlegg. Når så startbatteriet er ladet opp lades også forbruksbatteri. Begge batteriene lades så inntil motoren blir slått av. Da stenges startbatteriet, slik at forbruk kun tapper forbruksbatteri. Startbatteriet vil dermed alltid være fulladet og klart til starting. Alt dette skjer automatisk, uten betjening av manuelle vendere. På selve releet er en rød lampe som indikerer om begge batteriene lades. Den leveres også med utgang for tilkobling av ekstern LED for indikering av ladestatus. Den nye DVSR tåler maks ladestrøm 140 ampere og kan altså brukes på både 12 volt og 24 volt anlegg. Den har samme ytre mål (69 x 69 millimeter) som mange andre vendere og brytere fra BEP, og kan kombineres med for eksempel hovedstrømsbrytere. BEP leverer også komplette batterikontrollpaneler hvor det spenningsfølsomme releet inngår. For eksempel Batteriladekontroll CC-802 med to hovedstrømsbrytere, DVSR og vender for mulig parallellkobling i nødstilfelle.

Pris BEP DVSR: kr 695,- (hos Seatronic). Pris CC-802 kr 2.395,- (hos Seatronic).

 

Spenningsstabilisator for LED-lamper

Svenske Båtsystem/Frilight er kjent for å lage blant annet interiørlamper for maritim bruk, i meget bra kvalitet. De har også vært blant de ledende når det gjelder utvikling av LED-belysning for bruk i båt. I tillegg kommer det at de har et komplett utvalg av brytere, lysdempere og strømuttak både for 230 volt og 12 volt. Nylig har de kommet med en spenningsstabilisator for LED-lamper. Det er nemlig slik at spenningen på båtens elektriske anlegg kan ha store svingninger. Under lading er spenningen høy, men når motor startes, baugpropell eller ankervinsj brukes, så synker spenningen betydelig. Likeledes når for eksempel vannpumpe, kjøleskap eller dieselvarmer slår inn. Dette kan vi gjerne se ved at lyset ”flimrer” når det er store belastninger på det elektriske anlegget. Selv om LED-lamper i utgangspunktet er fleksibel når det gjelder spenning, så vil spenningsvariasjonene minke deres levetid ganske betydelig. Spesielt er høye spenninger ugunstig, og kan i verste fall ødelegge lampene. Spenningsstabilisatoren gir en konstant spenning på cirka 12,5 volt, også om det brukes på et 24 volt anlegg. Den konstante spenningen vil altså gi LED-lampene et langt og lykkelig liv. Stabilisatoren tåler en maks belastning på 4 ampere, noe som i praksis vil si at den tåler 4-8 LED-lamper (totalt maks 48 watt). Ved flere lamper brukes flere spenningsstabilisatorer. Andre fordeler med stabilisatoren er at man separerer lys-kursene fra det øvrige strømsystemet og man unngår i større grad forstyrrelser på elektronisk utstyr. Det er verd å merke seg at det ikke er noe genistrek å bruke spenningsstabilisatoren på lys som har lysdemper. Da vil du ikke oppnå dimming av lyset, siden stabilisatoren vil korrigere spenningen.

   Selve oppkoblingen er svært enkel. Det er spenning fra batteri/strømfordeler inn på ene siden, og ut til lampene på andre siden. Koblingene gjøres ved hjelp av hurtigkoblinger som plugges i stabilisatoren. Grønne LED-dioder indikerer spenning inn/ut og det er også mulig å finjustere spenningen. Utførelsen er i aluminium og det er monteringsflenser for fast montering på underlag. Fysiske mål er cirka 100 x 60 x 35 millimeter. Husk at hver kurs skal sikres med sikringer på 5 ampere. Det anbefales ledninger på 2,5 kvadrat. Maks spenning inn er 30 Volt.

Pris Båtsystem spenningsstabilisator: kr 580,- (hos Seatronic).

 

Nettadapter for kjøleskap

Waeco er kjent for å lage batteriladere og invertere av høy kvalitet. Nå har de også et smart nettadapter, CoolPower MPS35, for bruk på kjøleskap i båten. Apparatet inngår som en del av sortimentet til Isotherm. 12/24 volt kjøleskap kobles gjennom denne omformeren. Det man oppnår er at når båten er uten landstrømtilkobling, så går kjøleren på båtens strømanlegg. Når du så kobler til landstrøm, så tar omformeren over og kjøleenheten henter strømmen direkte fra 230 volt anlegget. Dette skjer automatisk, uten at du behøver å gjøre noe som helst. Nettdrift vil alltid har prioritet fremfor batteri-drift. Fordelen er at du sparer batteribanken for den ekstra belastningen fra kjøleren. Det er slik at kjøleskapet trekker ganske mye strøm når det kobler inn. Batterispenningen vil da synke og batteriladeren starter og vil oppfatte det som om batteriene må fylles opp på nytt. Dette er ugunstig med tanke på batterienes levetid. Det er verd å merke seg at spenningen inn til kjøleenheten er 24 volt, og du kan risikere at det sitter en 12 volt lampe i kjøleskapet. Den vil trolig ikke tåle denne spenningen. Løsningen er at du skifter pæren med en LED-pære som tåler spenningen.

   Omformeren kommer med fast kabel med støpsel, som plugges i stikkontakt. I praksis er det ikke sikkert du har en stikkontakt du ønsker å dedikere omformeren. Rådet vårt er derfor å sette opp en ekstra stikkontakt i nærheten av der du monterer omformeren. Husk at dersom du ikke har landstrømanlegg med ”plug and play”-system, så har du etter reglene ikke lov til å sette opp slike kontakter i båten selv. Det skal en elektriker gjøre. Ellers er selve oppkoblingen svært enkel. I samme ende som 230 volt kabelen er en kabel som kobles til batteri-anlegget. I andre enden er en kabel som kobles til kjølerens tilkoblingsklemmer. Det er det hele. Pass bare på at du kobler apparatet mot riktige poler, om ikke kan du ødelegge det. Husk å montere omformeren fast til underlaget (på et noenlunde luftig sted), og som alltid bør kablene legges opp på en pen og forsvarlig måte. Omformeren har innebygget 15 Ampere glass-sikring. De fysiske målene er 115 x 55 x 160 millimeter.

NB: Waeco CoolPower er i utgangspunktet laget for Danfoss BD35F kjølekompressor, som blant annet brukes av Isotherm. Kan brukes av alle kjølere som har denne kompressoren. Undersøk med din båtutstyrsforhandler om apparatet kan brukes på din kjøleenhet.

Pris Waeco CoolPower MPS35: Kr 645,- (hos Seatronic).

På nett:

Seatronic:                 www.seatronic.no

Båtsystem:                www.batsystem.se

BEP Marine:             www.bepmarine.com