Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nr 5 2012

Ni år med Viknes 1030 K3 En god båt går videre

Vi i Båtmagasinet kjøpte vår Viknes 1030 K3 i 2004. Etter ni år var det på tide å bytte båt. Distansen som er tilbakelagt, antall overnattingsdøgn og notatene i loggboka vitner om at konklusjonen fra vår test i Båtmagasinet 11/2002 står som en påle: ”Det var med motvillighet og lengsel i blikket at vi leverte fra oss nøklene.”

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN

FOTO: ATLE KNUTSEN, TROND J. HANSEN, LARS KRISTIAN LARSEN

Testen av Viknes 1030, som ble utført mellom Kristiansund og Holmestrand i 2002, er nå blitt underbygget gjennom ni år. Reportasjebåten ”Båtmagasinet” har gått mellom Stockholm og Bodø. Den har krysset Skagerak fire ganger, gått Göta kanal og rundet Sverige én gang, passert lysbøyen på Jæren ni og tilbakelagt Stadt syv. Båten har overvintret tre ganger på Vestlandet, vært base for syv ulike reportasjetokt i farvannet mellom Stavanger og Bodø, til sammen har redaksjonen ca 700 overnattingsdøgn om bord, og vi har tilbakelagt en distanse på ca 22.000 nautiske mil. Timetelleren endte opp på 1.400 timer. Maksimal vindstyrke som står notert i loggboken er 21 m/sek i Kosterfjorden, og maksimal bølgehøyde notert rundt Stadt er syv meter.

Vi kan med hånden på hjertet si at vi har testet Viknes 1030.

Hva har skjedd på ni år?

Viknes har suksessivt forbedret produktet gjennom de årene som har gått siden vår 2003-modell kom på markedet. Hovedkonseptet, dekks- og interiørlayout og skrog, er det samme. Endringene består i funksjonsforbedringer og forbedring av teknisk kvalitet.

 

Vår erfaring

Suksessen til Viknes 1030 er en sjelden historie i norsk båtbransje. 600 produserte båter fra 2000 til 2012 er enestående for en båt i denne størrelsen. Ut fra våre erfaringer bygger denne suksessen på tre sentrale faktorer: bokomfort, brukervennlighet og sjøegenskaper.

Vår bruk har vært omfattende og intensiv, og i lengre perioder har det vært mannskap på både tre og fire personer om bord, noe som har fungert problemfritt. Det store akterdekket bidrar sterkt til den høye bokomforten. Med sin bøyle og kalesje får man ekstra god plass også på regnværsdager, og dekket gjør at man aldri har følelsen av å bo oppå hverandre. I K3-versjonen (tre kabiner), har fire personer bra soveplass, alternativt fem om noen av mannskapet er barn. Vi har imidlertid hatt et ønske om at toalettrommet, og særlig dusjavdelingen, kunne vært en anelse større, og vi har knapt hatt nytt mannskap om bord uten at de har skallet i skapet over byssa.

Den utvendige førerposisjonen, lett adkomst opp på sidedekket, meget høy utvendig rekke, velplasserte rekker i akterkant av styrhus og på hardtopen, samt rikelig med gode fortøyningsbeslag, gjør Viknes 1030 til en suverent letthåndtert båt også for en person. Og med erfaring håndterer man denne båten uproblematisk alene under nær sagt alle forhold. Derfor er den like velegnet som bruks- og transportbåt som ren langturbåt.

Viknes 1030 befinner seg i grenselandet mellom en halvplanende og planende båt. Den er noe sensitiv for vektforlytting om bord under fart, og man må korrigere med trimplan uten at vi har opplevd dette som problematisk. Båten har store, effektive, integrerte trimplan som man også drar nytte av i mye sjø. Og det er da 1030 viser sin styrke. Selv med sin butte baug er det sjelden man må under 15 knop med denne båten. Det er en klar fordel å trimme forskipet godt ned i mye motsjø. Ulempen er naturligvis mye vann over dekk, men komforten om bord er god.

Teknisk har båten vært rimelig bekymringsløs gjennom vår eiertid. Utover vanlig vedlikehold har vi kun skiftet en inverter, toalettpumpe, tenner til gasskomfyren, skillerele og optisk nivåbryter til den automatiske lensepumpa.

Problemer vi har løst

Det største problemet vi har hatt med båten, er soting på akterdekk og til dels inne i båten. Dette ble løst med en ombygging av eksosanlegget, noe som i dag er blitt standard på Viknes 1030. Lav effekt på baugthruster ble korrigert med et ekstra gelébatteri, stadig lekkasje i pakkboks ble eliminert med en ny fra Tides Marine, lekkasje fra varmtvannsbereder stoppet med ny kran. Et høyt forbruk av sinkanoder har imidlertid vært et problem gjennom flere år, men en løsningen på det problemet vil du få i en av de kommende utgavene av Båtmagasinet.

Noen glimt fra loggboken

Tid

Sted

30.06.2004

Sør-Gjæslingan, Vikna

05.07.2004

Skjærværet, Vega

07.07.2004

Polarsirkelen

08.07.2004

Støtt, Nordland

11.07.2004

Kvenvær, Hitra

18.07.2004

Grip

11.08.2005

Skagen

04.06.2006

Motala, Sverige

28.06.2006

Stockholm

29.06.2006

Byxelkrok, Öland

02.07.2006

Skanör, Skåne

11.07.2006

Hardbakke, Solund

19.07.2006

Utsira

04.08.2006

Nilen, Blindleia

26.06.2007

Lindåsslusene

12.07.2007

Trandal, Hjørundfjorden

28.06.2008

Brandasund

07.07.2008

Grimstad

25.07.2008

Bolærne, Tønsberg

05.09.2008

Herføl, Hvaler

29.10.2008

Vågen, Bergen

25.06.2009

Fitjar

13.07.2009

Sandspollen, Drøbak

30.11.2009

Brønnøya, Asker

11.03.2010

Aker Brygge, Oslo

12.07.2011

Hanto-sundet

26.03.2012

Egersund

30.03.2012

Leinøya, Herøy

 

Loggboken over ni år med ”Båtmagasinet” avsluttes med følgende anmerkning: ”Brutal avskjedsseilas over Stadt. Tusen takk til en god og trofast båt. TAKK!

 

Herøy 31.3.2012”