Nr 5 2012

Førsteinntrykk: Skilsø 39 FB Aksler seg mot de store

Vikingene akslet seg med skinn på skuldrene da de forberedte strid. Skilsø 39 signert Viknes gjør det samme – men med strak aksel, kjøl og ror.

Publisert Sist oppdatert

 

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Med Viknes’ overtakelse av Skilsø har vestlandsprodusenten fullført det sørlandske Skilsø aldri kom i mål med: En akselversjon av modellen 36 FB. Den nye båten er strukket til 39 romslige fot og har en rekke egenskaper som gjør den til en nordisk utfordrer til merker som Princess og Fairline.

En kraftfull konkurrent

Tradisjonsrike Skilsø Båtbyggeri AS i Arendal fikk bråstoppen i båtmarkedet tverrskips da de lanserte sin nye 36-foter i 2007. Fremdriftsplanen inneholdt både en HT-versjon og en akselvariant av begge utgavene, men de forble visjoner. Heldigvis ble det gode grunnarbeidet Skilsø hadde utført i samarbeid med Espen Thourp og JJ Design/Seaway videreført av Viknes, som kunne lansere en ny versjon av toppmodellen under Sjøen for alle på Lillestrøm i mars.

Den opprinnelige 36-foteren, som Skilsø kun leverte med drev, har gjennomgått en rekke endringer i Viknes-regi. Den mest fremtredende er ombygging av skroget til akseldrift og forlengelse av akterdekk og badeplattform. Dermed får båten en gigantisk uteplass samtidig som den blir alene i sitt segment med enmotors akseldrift. Om Skilsø/Viknes nå gjør de rette grepene, spår vi at denne båten kan bli en svært aktuell konkurrent til andre, typiske europeiske flybridgebåter som har dominert markedet, og som nå for første gang på mange år satser på mindre modeller.

Lite skal til

Så godt som alle de endringsforslag vi hadde i vårt førsteinntrykk av Skilsø 36 FB i Båtmagasinet nr 8/2007 er allerede foretatt på 39-foteren. Vi prøvekjørte byggenummer 1, og fortsatt er det løsninger som skal videreutvikles og endres før båten settes i produksjon. Akterdekket er blitt gigantisk med integrert L-sofa med store stuverom. Badeplattformen er forlenget og senket slik at man nå har førsteklasses adkomst i land. På flybridgen er targabøylen fjernet til fordel for en skikkelig radarmast, noe som er en langt bedre løsning enn på førsteutgaven. Likevel har flybridgelayouten endret seg mye de senere årene, og produsenten bør nok skjele litt til engelskmennene for å få en mest mulig sosial løsning på toppen.

Interiørlayouten fungerer nå særdeles bra. Byssa er perfeksjonert med et større overskap, vasken er så stor som den bør være og førerkonsollen er videreutviklet til det ypperlige. Den doble rormannsbenken har fått høyere rygg og byr dermed på bedre komfort for fører- og passasjer, men ryggen var litt for bratt etter vår smak. Det er også et tankekors at det fortsatt kun er tre personer som har riktig god sittekomfort i fartsretningen under gange.

Bofasilitetene om bord er blant klassens beste, med svært ståhøyde over alt, store køyer og romslig og praktisk stuveplass på lugarene. Det separate dusjrommet er beholdt, noe det er rikelig plass til i denne båten.

Også i motorrommet har det skjedd forbedringer. Det er kort og godt en fryd av plass og solide, sjømannsmessige og velorganiserte løsninger. Motorluken er splittet i to, og enten man velger å åpne den ene eller begge, er service og ettersynsmulighetene helt prima.

I testbåten satt det en svært kraftfull Yanmar ??, som yter båten stor rettferdighet. Her er det kraft i overflod og toppfarten på prototypen logget vi til 28 knop, noe som bør tilsi ca 30 med god margin på et ferdig slanket eksemplar. Imidlertid gjenstår det optimalisering av ror/svingegenskaper i marsjfartområdet, samt en liten justering av trimmen med for eksempel faste interseptorer for å få forskipet litt ned i marsjfartområdet. Vi prøvde båten i noe sjø utaskjærs, og den nye løsningen med strak aksel overbeviser. Båten går mykt, trygt, svært tørt og gir storbåtopplevelse. Her snakker vi om fullblods nordisk flybridgebåt som vil gjøre krav på mye positiv oppmerksomhet i årene som kommer dersom de siste justeringene faller på plass.

FAKTA: SKILSØ 39 FB

 

CE-kategori:

B

Produksjonsland:

Norge

Lengde i meter:

 

Bredde i meter:

 

Dyptgående i meter:

 

V-bunn i grader:

 

Vekt tørr båt i kg:

 

Drivstoff i liter:

 

Max antall personer:

 

Motoreffekt fra-til i hk:

530

Motor testbåt:

Yanmar 6CX-530

- Sylindervolum

7,4 liter

- Antall sylindre

6

- Effekt i hk (kw)

530 (390)

Toppfart i test i knop:

28

Pris fra i kroner:

 

Pris testbåt i kroner:

 

Opplysninger:

www.skilso.no

Powered by Labrador CMS