Nr 5 2012

Førsteinntrykk: Oceania 22C Kineser med fransk åpning

Franskmennene har dominert markedet for billige små styrhusbåter. Men kineserne kommer etter. Konkurransen kan bli knallhard.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: LARS KRISTIAN LARSEN OG ATLE KNUTSEN FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

Oceania 22C er basert på samme skrog med modellene 21C og 22CC, hvor sistnevnte er en åpen skjærgårdsjeep med midtkonsoll. Alle Oceania-modellene produseres i Kina under spansk ledelse. Frem til nå har merket markert seg i Australia, Spania og i Frankrike, og nå satser Frydenbø på å gjøre det kjent også i Norge. De priser båten lavt slik at den havner i direkte konkurranse med tilsvarende kjente franske konkurrenter som Jeanneau og Beneteau. Inkludert i en rimelig highline-pakke får du blant annet toalett med tank, vindusvisker med spyler, automatisk lensepumpe og sjøvannsspyling på akterdekket.

Enkelt interiør

Oceania 22C er en utpreget fiskebåt, som er enkelt innredet for to eller tre personer. Det er vanskelig å sove mer enn én person i denne lugaren ettersom køya er av det trange slaget. Ifyllingsplata i midten av køya kan heves til et spisebord, som også kan flyttes til akterdekket. Konsollen er greit utformet, med god plass til en stor kartplotter, samt nødvendige motorinstrumenter. Vi savner imidlertid et rom eller boks for å legge fra seg mobiltelefon og andre småsaker. Førerstolen er enkel, men man sitter godt, og har bra utsyn i alle retninger gjennom store vindusflater. Passasjerene henvises til en langsgående benk på babord side i det spartansk innredete styrhuset. Her er ikke komforten all verden, og sittende passasjerer har kun utsyn gjennom akterdørene. For øvrig har båten bra med stuverom under køyen forut og ved benken på babord side. LED-spotter gir lys i styrhuset, og det finnes et rødt nattlys over førerplassen. Vi gir et pluss i margen for at det finnes dekksluke både i styrhus og lugar, samt sidevinduer som kan åpnes.

Kort motorstamme

Til tross for at Oceania har mye vekt forut, har den en temmelig markant planingsterskel som gjør at man i en kort periode mister sikten forover.

Store plastflater gir en del resonans i styrhuset, uten at denne båten skiller seg vesentlig fra konkurrentene. Båten viser ingen tegn til å galoppere, men derimot tyder mye på at motorstammen er for kort. Selv med motoren trimmet helt inn, ventilerer propellen allerede tidlig i krappe svinger, og båten faller lett ut av plan. At turtallet går opp til turtallssperren ved toppfart indikerer også at båten kunne hatt en noe større propell. Drøyt 31 knop målte vi på GPS-en på toppfart med to personer om bord. Selva-motoren er frisk, og man får utvilsomt mye kvalitet for pengene med denne 115-hesteren som deler alt bortsett fra lakkfarge med Yamaha-motorene.

Fin for to

Til innaskjærs fisketurer for to-tre personer fungerer denne båten helt fint. Den har et romslig akterdekk. I tillegg har den lett adkomst til dollbordene, og forholdsvis høyt fribord. Over alt er det gode rekker å holde fast i. På begge sider av akterdekket er det oppvippbare benker, samt to stangholdere. De tekniske installasjonene under dekket er lett tilgjengelige, ryddige og av god kvalitet. Her er det lett adkomst til lensepumper, skroggjennomføringer og drivstoffilter. Tanken har avtapning i bunnen, og drivstoffsystem og skroggjennomføringer er forsynt med doble slangeklemmer. Mens franskmennene åpenbart sikter seg inn mot det nordiske markedet, viser denne båten at kineserne raskt kan få godt grep om det som hittil har vært franske enemerker.

TEKNISKE DATA: OCEANIA 22 C

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Kina

Lengde i meter:

6,80

Bredde i meter:

2,30

Dyptgående i meter:

0,40

V-bunn i grader:

 

Vekt tørr båt i kg:

1380

Drivstoff i liter:

Kommer

Max antall personer:

5

Motoreffekt fra-til i hk:

-150

Motor testbåt:

Selva TARPON 115XSR E.F.I.

- Sylindervolum

1741

- Antall sylindre

4

- Effekt i hk (kw)

150 (84,4)

Toppfart i test i knop:

31,3

Pris fra i kroner:

 

Pris testbåt i kroner:

 

Opplysninger:

www.frydenbobaatsenter.no

 

 

 

Powered by Labrador CMS