Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Nr 4

Viknes 930: Den perfekte Viknes

Viknes 930 viser at det har sine fordeler å være tro mot sitt konsept. Videreutvikling og raffinering av allerede gode egenskaper lønner seg over tid. Vårens store nyhet fra Viknes er den beste båten de har bygget.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Den rykende ferske Viknes 930, som skal overta for den nå 12 år gamle 880-modellen, er blitt det 880 aldri ble: En nedskalert versjon av suksessmodellen Viknes 1030. I 930 er erfaringene fra alle Viknes-modellene bakt inn i en og samme båt. Den har mange av de samme egenskapene som 1030, og på noen områder overgår den til og med storebroren.  

Båten har alle Viknes-konseptets egenskaper; det store akterdekket, den vellykkede utvendige førerposisjonen og god flyt gjennom båten, ut på badeplattform og rundt hytta. Den er lett å håndtere alene. Den har dessuten høy bokomfort, og er toppet med en rekke smarte løsninger: Taket over akterdekket er en videreføring av bøyleløsningen på 1030, men i en smekrere og smidigere utgave. De mange gode løsningene overskygges imidlertid av en virkelig inneriter: Skroget og sjøegenskapene.

Sjøegenskaper

Det lettdrevne, planende skroget med kjøl og strak aksel som fremdrift, er helt nyutviklet. Ikke bare går det forbi det gamle 880-skroget med flere båtlengder – det er utvilsomt det beste skroget Viknes til nå har bygget. Her er det ikke lenger noen tvil om det at er en planende båt: Skroget legger seg tydelig, men behersket innover i svingen og har en mer sporty karakter. Svingegenskapene er svært gode og ligger tett opp til drevbåtens. Båten er lettdrevet og går høyt og ledig i vannet og etterlater seg en lav hekkbølge, noe som tyder på lite motstand. En vellykket tunnel og et flatt og fint propellvann understreker dette. God drivstofføkonomi og en uanstrengt kjøreopplevelse er resultatet. Planingsterskelen er moderat og man beholder sikten over forskipet gjennom hele fartsregisteret. Balansen i båten er meget bra, og den er lite påvirkelig for vektforflytting om bord. Samtidig er de gode egenskapene i sjøgang beholdt. Testbåten hadde det største motoralternativet, Yanmar 8LV på 320 hk. Med den logget vi en toppfart på nesten 28 knop og fant et uanstrengt marsjfartsområde mellom 20 og 25 knop. Støynivået er også på et meget behagelig nivå.

Uteplassen

Dekkslayouten følger fullt og helt det veletablerte Vikneskonseptet, med et stort akterdekk som et fremtredende element. Tre luker i akterdekket fører ned til lasterom og motorrom. Hovedluka frilegger hele motorrommet, mens de to aktre lukene gir adkomst til det store lasterommet. Testbåten var ekstrautrustet med L-sofa-akter. Denne er hengslet slik at man enkelt også kan åpne også den aktre lasteromsluka.

For øvrig har båten utvendig førerposisjon på styrbord side med lett adkomst ut på dollbordet. På babord side er det et romslig tørkeskap med knagger, drenering og dyse til dieselvarmeren. Her er også adkomst til nødstenging av dieseltilførselen. Hovedstrømbrytere samt sikringer til landstrømmen er montert i skapet.

930-modellen er den første som er utstyrt med et helt nytt kalesjesystem over akterdekket. Bøylen er erstattet med syrefaste rør som bærer en støpt ramme hvor et tak i kalesjeduk kan kjøres ut og inn fra en garasje i hardtopen. En meget elegant løsning som dessuten gir mulighet til belysning i form av seks downlights i tillegg til det solide arbeidslyset under takskjegget.

En port i akterspeilet fører ut til den solide, integrerte badeplattformen. Plattformen er helt flush takket være en god badestigeløsning på styrbord side (som gjør det mulig å komme om bord selv om man har en jolle i snapdaviter) og integrert anker under plattformen. I dekket er det et stort, drenert stuverom med plass til fenderne. Luka holdes oppe av gassløfter.

På begge sider av uteplassen er det gode trinn opp til dollbordet. Dekket er utrustet med seks kraftige kryssholt, hvorav det midtre er vinklet utover slik at man har fri passasje. En høy og solid rekke ender i en solid pulpit på fordekk. Rekka på overbygget burde imidlertid ha vært flyttet til toppen av hyttetaket for bredest mulig passasje langs dollbordet, alternativt forlenget akterover. På styrhustaket er det en enkel mast med moderne design med plass til radar og TV-antenne. Båten har forskriftsmessig lanterneføring.

Salong

Salongen har en tradisjonell, velkjent U-sofaløsning hvor det fremre ryggstøet er hengslet og kan vendes slik at man får en dobbel, behagelig passasjerstol i fartsretningen. En kraftig, hengslet fothviler kan dessuten slås ut fra taket i stikklugaren. Foran passasjerplassen er det en elegant løsning med kart-/PC-bord med 12 volt uttak og to koppholdere.

Rundt bordet er det akseptabel spiseplass for fire personer, alternativt fem om man vender førerstolen. Den korte putelengden på den langsgående benken gjør plassen best egnet for barn, og såldes er dette en ypperlig båt for to voksne og to barn (barnebarn). Denne langsgående puta er hengslet, og under den er det et stort stuverom.

LED-belysningen i salongen er behagelig, med fem downlights og to leselamper som har fått demping med et funksjonelt betjeningspanel fra Retronic. Testbåten var utstyrt med to skyvetakluker i hardtopen. Disse er ekstrautstyr.

Førerposisjon

Viknes 930 har en ergonomisk veltilpasset førerplass med komfortabel førerstol. Her er alle funksjoner logisk plassert, og det er også god plass til integrering av alt nødvendig utstyr. Konsollen og feltet i akterkant av vinduene er antirefleksbehandlet. En 12’’ kartplotter er integrert i konsollen, som også har en praktisk nisje til småsaker på toppen, samt koppholder. Sidevangen på stolen gjør at det er litt trangt å betjene gass-/gearhendelen i en nisje inn under dollbordet. Her er det også god plass til kikkerter m.v. Her er det også 220 volt uttak. Hurtigsikringene finner man på et oversiktlig panel i underkant av konsollen. Motoren i testbåten har en behagelig elektronisk spak, elektronisk start-/stop-panel og kun ett display med alle motordata. Displayet er innfelt i en konsoll i taket sammen med et skikkelig kompass. I underkant av denne konsollen er det også et rom med plass til TV.

Vindusrammene i testbåten var i syrefast utførelse, noe som er ekstrautstyr. Sidevinduene på hver side kan åpnes ved at de skyves akterover i rammen. En løsning som ikke stjeler sårt tiltrengt plass på dollbordet.

Førerstolen kan justeres i lengderetningen, samt vendes mot bordet. Samtlige tre frontvinduer er forsynt med vindusviskere og defrosterdyser.

Hovedlugar

Den separate hovedlugaren forut har en romslig, skråstilt køye, alternativt en enkelkøye. I akterkant av rommet er det god omkledningsplass og en liten sittebenk. Behovet for stuveplass er vel ivaretatt i form av et stort åpent rom under køya i tillegg til to romslige skuffer. Man har enkel adkomst til baugpropell via en luke i dørken. Lugaren har kun to lamper, hvorav bare en leselampe i køya. Ytterligere en leselampe burde vært montert i køya på skottet mot forpiggen. Luft og dagslys får man via en dekksluke som åpnes i akterkant.

Stikklugar

Under salongen er det en fullverdig stikklugar med full ståhøyde i åpningen. Her er flere hyller med høye slingrekanter samt en skapmodul mellom stikklugar og hovedlugar. Denne inneholder to skap, hvorav ett hengeskap. I den romslige køya er det rikelig dekkshøyde i hodeenden. Inn under skottet er det et praktisk hyllearrangement og to leselamper. Via en luke i køyebunnen har man enkel adkomst til et stort stuverom samt vanntanken. På skottet ved skapene er det et koøye. I standardversjon kan det ikke åpnes, noe vi ville har foretrukket.

Byssa

Båten har en kompakt, men innholdsrik bysse i akterkant av førerplassen. Førerstolen kan vippes fremover slik at man får ekstra avsettingsplass. Det er rikelig med skapplass i benken, hvor det er fem store skuffer og et skap. Under dollbordet er det plass til kopper, glass og tallerkener. I tillegg får man et overskap som ekstrautstyr. I stedet for kjøleskap er det integrert en meget stor og praktisk uttrekkbar kjøleboks under den aktre sofaen. Søppeldunk med mulighet for kildesortering har plass rett på utsiden av døra, i den utvendige styrekonsollen. Ypperlig løsning.

I benkeplata av corian er det en romslig stålvask med tilhørende ettgreps armatur i god kvalitet. Videre er byssa utstyrt med to-bluss kokeapparat med stekeovn.

På akterveggen er det bryterpanel hvor man enkelt finner bryterne blant annet til ferskvannspumpe og belysning, samt 220 volt uttak. En praktisk løsning. Under dørken i akterkant av byssa er det et stort lasterom.

Toalettrom

Også toalettrommet overrasker med sitt volum. Det er plassert på styrbord side i forkant av førerplassen. Her er det god plass til å utføre alle aktiviteter – inkludert dusjing. Rommet har rikelig med stuveplass i en stor skapmodul inn mot skroget. Hylla på toppen har dessuten høye slingrekanter. Toalettrommet leveres ikke med koøye som kan åpnes som standard. Eneste ventilasjon i standardutgaven er en mekanisk ventil. Vifte eller koøye som kan åpnes burde vært obligatorisk. Benken har god avsettingsplass, en stålvask og ettgreps armatur med hånddusj. Måler for septik er montert på skottet samt betjeningspanel for toalettspyling og lensepumpe.

Motorrom

Adkomsten til motoren er, i likhet med alle Viknes-modellene, meget bra. Hovedluka frilegger hele rommet og holdes opp av en solid gassløfter. Batteribanken er montert på babord side, solid festet, men siden V8-motoren fra Yanmar er temmelig bred er det litt vanskelig å komme til batteriene. Derimot har man bra adkomst til alle skroggjennomføringer (samtlige forsynt med doble slangeklemmer), sjøvannsfilter, grovfilter med vannutskiller samt alle daglige sjekkpunkter på motoren. Ett unntak er giret som er litt mer kronglete på grunn av skilleskottet mot lasterommet.

Varmtvannsberederen er montert på styrbord side og rørsystemet om bord er splittet med en rekke kraner som gjør at man kan isolere deler av det ved en eventuell lekkasje eller utskifting. Det elektriske anlegget er sirlig organisert i kabelgater. Varmtvannsberederen er utstyrt med en dreneringsslange, noe som fortjener et pluss i margen. Man har også enkel adkomst til ferskvannspumpe og dieselvarmer. Fettkoppen til pakkboksen ligger lett tilgjengelig. I tillegg er det inspeksjonsluke ned til kjølen og pakkboksen.

I lasterommet akter er det en tiltalende, støpt dørk. Også her er alt sirlig organisert med umiddelbar adkomst til alle installasjoner som lader, tappepung til dieseltank, stengekran til ejektortømming av septiktank, nødstyring og fettkopp til rorhylse. Både motor og lasterom er pent coatet. Vi gir også pluss for praktisk trinn på skilleskottet mellom lasterom og motorrom. Båten har foruten to manuelle lensepumper også elektrisk pumpe med nivåbryter.

TESTFAKTA VIKNES 930

KONKLUSJON:

Viknes 930 er en særdeles harmonisk båt – både i design og sjøegenskaper. Det lettdrevne, smidige skroget er en fornøyelse å kjøre. Under utviklingen av den praktiske interiørlayouten har produsenten oppnådd en sjelden vellykket balanse uten å måtte ty til irriterende kompromisser. 930 er kort og godt den optimale Viknesen.

PLUSS

+ Sjøegenskaper

+ Plassutnyttelse

+ Støynivå

MINUS

  • Ventilasjon toalett
  • Rekke på styrhustak

SPESIFIKASJONER

Største lengde:

9,34 Meter

Skroglengde:

Kommer Meter

Største bredde:

3,00 Meter

Vekt tørr båt:

4.100 Kg

Vekt fullastet båt:

Kommer Kg

Største dyptgående fullastet:

Kommer Meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

190

  • Drivstoff:

2x200

  • Septik:

80

  • Varmtvann:

40

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:

Yanmar

Modellbetegnelse:

8LV

Årsmodell:

2012

Drivstofftype:

Diesel

Ytelse ahk:

310

Ytelse kW:

Kommer

Antall sylindere:

8

Max turtall ihht produsent:

3.800

Type fremdrift:

Strak aksel

Propeller:

Skewback S8

- materiale:

Messing

- stigning i tommer:

20x24

- antall blad:

4

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank                  

 

- type og størrelse: Ah

Sønnak AGM 92 Ah

- antall standard:

3xforbruk, 1xstart

- antall testbåt:

3xforbruk, 1xstart

Ladespenning forbruk i volt¹):                             

14,0

Ladespenning start i volt¹): 

14,0

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

 

MÅL I CM

Dollbord, bredde:

16

Uteplass akter:

240x250

Badeplattform:

100x228

Arbeidshøyde byssebenk:

89

Ståhøyde

 

  • i salong:

200

  • i byssa:

200

  • ved førerplass:

165

  • hovedlugar:

157

  • stikklugar:

180

  • toalett:

183

Akterdør

 

  • bredde:

55

  • treskelhøyde:

11

Køyemål

 

  • hovedlugar:

150x225

  • stikkøye:

150x210

 

CE-MERKING

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                B             

HIN-nummer:                    OK            

Samsvarserklæring:             OK            

Brukerhåndbok:                 OK            

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           6

Max antall pers. og last i kg: Kommer kg

Max motorstyrke:               ?? kW/320 hk

 

TESTRESULTAT ³)

Turtall (omdr./min)

Fart (i knop)

Støy (i dBA)

3.700

27,7

81

3.400

24,6

78

3.100

21,5

79

2.800

18,0

75

2.500

14,2

73

2.200

10,9

72

1.900

8,9

69

1.600

8,0

68

1.300

7,2

59

1.000

5,6

59

550

3,5

54

(Reduksjon med 300 omdr./min.)

³) Målingene er utført med en Yanmar 8LV 320.

TESTBETINGELSER

Temperatur

 

- Luft:

12˚C

- Sjø:

4˚C

Vindstyrke:

2-5 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

400 Liter

- Ferskvann:

190 Liter

- Septik:

0 Liter

Antall personer om bord:

2

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

12’’ kartplotter

 

X

X

Batterilader med landstrøm

 

X

X

Trimflaps

X

 

X

Ankervinsj akter

 

X

X

Dieselvarmer

 

X

X

Defroster

 

X

X

Gass kokeapparat

 

X

X

Stekeovn

 

X

X

Baugpropell

X

 

X

Dusj

X

 

X

Foldetak elektrisk

 

X

X

Stereoanlegg med radio

 

X

X

Teakdekk akter og plattform

 

X

X

Sjøvannsfilter

 

X

X

Takluker

 

X

X

Salong akterdekk

 

X

X

Downlights ute

 

X

X

Syrefaste vindusrammer

 

X

X

Dobbelkøye forut

 

X

X

Alcantara

 

X

X

 

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.)

1.503.705 kroner

Pris testet båt (inkl. avg.)

1.967.000 kroner

Konstruktør:

Gisle Sivertsen

Produksjonsland:

Norge

Ytterligere opplysninger:

www.viknes.no

KONKURRENTENE

Ardea 870                      Ikke testet i BM

Saga 310                      

Testet i BM 14/2007

Nimbus 31 Nova                 Ikke testet i BM