Nr 4 2013

Praktisk: Selaclen skjell- og vannlinjerens og Lanoprotect

Nye propellprodukter: Stadig kommer det nye produkter for rengjøring og vedlikehold av båt. Vi har behandlet en messingpropell med ”full” pakke fra Autoglym/Selaclean og et nytt irsk antigro-middel fra Lanoprotect.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Stadig skjerpede miljøkrav til blant annet bunnstoff har vært velkjent for båtfolket i østersjøregionen gjennom mange år, men også her hjemlige farvann må vi forholde oss til nye vilkår. Det tvinger igjen frem nye midler med andre virkestoffer – og når man blar opp flere hundre kroner for et båtpleieprodukt vil man gjerne ha effekt for pengene.

Rengjøring og forebygging av korrosjon på propellen hører med til sesongforberedelsene. Vi har testet et meget effektivt rengjøringsmiddel fra Selaclean. I tillegg har vi behandlet testpropellen med polish fra Autoglym og gelcoatforsegler fra Selaclean, samt et nytt giftfritt og biologisk nedbrytbart produkt fra irland. Propellen blir liggende i sjøen gjennom sesongen for å se hva som virker best. Resultatet av testen presenterer vi i septemberutgaven.

Rengjøring med syre

Selaclean, som er båtproduktsortimentet til Autoglym, lanserer nå i vår middelet skjell- og vannlinjerens. Rengjøring av propellere med syre er velkjent, og dette syrebaserte produktet viste seg å være uhyre effektivt. I løpet av minutter kom vi ned på blanke messingen og all missfaring og urenheter forsvant. Etter behandlingen fremsto propellbladet nærmest som nytt.

Syren i produktet skal først og fremst være kalkløsende, men fjerner også sjøgress som henger i vannlinjen. Det skal ikke være skadelig for metallet på propell og drev.

I følge produsenten er skjell- og vannlinjerensen også beregnet for å friske opp hvitfargen i gulnet gelcoat. Etter behandling må gelcoaten poleres opp igjen og vokses.

Testpropellen

Vi har latt en firebladet messingpropell få en grundig omgang med midlene fra Autoglym/Selaclean og Lanoprotect. Hvert av bladene har fått forskjellig behandling, og propellen vil bli hengt ut ved en brygge i en høyde tilsvarende dyptgående på en vanlig fritidsbåt rundt 30 fot.

Propellblad 1

Det første propellbladet ble ikke behandlet med syre, men polert opp på følgende måte:

  1. Med Autoglym Metallpolish som vi la på en svamp med skrubbflate. Denne flaten kan gjerne være grov. Polér propellbladet til overflaten er glatt. Den flytende metallpolishen inneholder fine slipemidler og selges også på tube.
  2. Tørk av metallpolishen og påfør gelcoatforsegler med en svamp i tre omganger. Gelcoatforsegleren er en flytende hardvoks som er svært lett å jobbe med. Forsegleren behøver ingen tørketid før sjøsetting.

Propellblad 2

På det andre propellbladet gikk vi grundigere til verks.

  1. Først syrebehandlet vi bladet med skjell- og vannlinjerens. Syren ble påført med pensel. Det er smart å bruke hansker, og gjerne også øyebeskyttelse, når du gjør jobben. Syren fikk virke noen minutter, og allerede etter kort tid forsvant urenhetene og metallet skiftet farge.
  2. Etter en grundig rengjøring av propellbladet med rent vann, foretok vi samme behandling med metallpolish som på propellblad 1.
  3. Etter avsluttet polering forseglet vi jobben med tre runder med gelcoatforsegler.

Propellblad 3

Det tredje propellbladet behandlet vi med det irske produktet Lanoprotect Marine, et universal smøre- og antigroemiddel som blant annet er beregnet for propeller.

  1. Propellbladet ble polert med metallpolish som på de to foregående propellbladene.
  2. Deretter rengjorde vi bladet med klorin blandet i forholdet 3:1 for å drepe eventuelle sporer.
  3. Før man kan påføre Lanoprotect, må propellbladet varmes opp – fortrinnsvis til ca 65°C. Vi brukte en hårføner.
  4. Siden Lanoprotect blir hardt ved lave temperaturer, må også middelet varmes opp i eksempelvis en bøtte med varmt vann. Da blir den tyktflytende og kan pensles på det varme propellbladet. Gjenta to ganger og la det kjøle seg ned.
  5. Avslutningsvis gikk vi raskt over den behandlete flaten med en hårføner for å få en glatt overflate.

Propellblad 4

Det fjerde propellbladet lot vi være ubehandlet som et referanseblad i forhold til de tre andre behandlingene.

Produktene vi brukte

 

Rammesak Lanoprotect

Lanoprotect i Irland og er foreløpig ikke i handelen i Norge. Produktet er basert på naturlige ingredienser, er biologisk nedbrytbart og uten giftige stoffer. En rekke produkter inngår i serien, fra flytende spray med samme bruksområder som 5-65 og tilsvarende, til grease og gro-hemmende midler.

Produkt

Pris veiledende

Produsent

Skjell- og vannlinjerens

Kommer

Krefting & Co.

www.krefting.no

Autoglym Metal polish 325 ml

Kommer

Krefting & Co.

www.krefting.no

Selaclean gelcoat forsegler

Kommer

Krefting & Co.

www.krefting.no

Polish svamp

Kommer

Krefting & Co.

www.krefting.no

Svamp med skrubb

Kommer

Dagligvare

Selita poleringskluter (lofrie)

Kommer

Krefting & Co.

www.krefting.no

Lanoprotect

Kommer

www.lanoprotect.com