Nr 3 2013

Eksosbend må byttes på D6

Stor Volvo-kampanje: Volvo Penta har oppdaget feil ved en serie eksosbend til D4 og D6-motorene. Eiere av de aktuelle motorene blir informert og bendene skiftes.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Volvo Penta har avdekket at eksosbendet på en del Volvo Penta D4 og D6-motorer med drev er utsatt for unormalt rask korrosjon. Båter med akselinstallasjoner eller IPS er ikke utsatt for problemet, i følge Volvo Penta. Dersom du ikke har mottatt brev fra Volvo Penta med informasjon, kan du gå inn på www.volvopenta.no og klikke deg inn på linken ”Motorer for fritidsbåter og deretter ”Motordatabase”. Her legger du inn motorens serienummer og får opp all informasjon om kampanjer som er aktuelle for din motor.

Må byttes

En lekkasje i eksosbendet (på høyre side av motoren, mellom drevskjoldet og motor) vil kunne føre til alvorlige lekkasjer. Ifølge Volvo Pentas brukerhåndbok skal bendet kontrolleres for hver 200 driftstime eller hvert år/12. måned. Eksosbendet må kontrolleres innvendig og kun når båten står på land.

I følge Volvo Penta er det satt i gang en kampanje på de motorseriene som er omfattet av problemet.

Kostnadsfritt

Dersom du har et eksosbend fra den aktuelle serien, hvor legeringen ifølge Volvo Penta ikke er god nok, byttes bendet kostnadsfritt. Det nye eksosbendet har en ny legering, og har dessuten en anode montert i bendet. Ta kontakt med ditt verksted for inspeksjon og eventuell ubedring av problemet.

Motoren må løsnes og trekkes frem