Nr 11. 2013

TEST: Regal 28 Express KRYMPET BOKOMFORT

Ikke er den en daycruiser. Ikke er den en fullverdig bobåt. Om det er mulig å befinne seg et sted midt i mellom, så er det akkurat der den er, den nye amerikanske Regal 28 Express.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: AMUND RICH. LØKEN

FOTO: ATLE KNUTSEN

Den norske importøren ser nok for seg at den USA-produserte Regal 28 Express er et godt alternativ for den lille familien som vil opp en klasse, som vil ha mulighet til å sove noen døgn om bord i en båt som ikke er for stor og ikke altfor dyr.

For, la det være sagt med én gang, du får mye båt for pengene. En bra utrustet Express 28 havner på rundt 800.000 kroner. Da får du en smålekker båt med fire køyeplasser, et godt toalettrom, en bysse, riktignok med begrensede muligheter, og gode forhold for både bading og soling.

Men du må også akseptere at det er en typisk USA-båt. Høy og smal, med en kronglete kalesjeløsning, bensinmotor og mange imitasjoner, en båt som i utgangspunktet er konstruert for de amerikanske innsjøene og er smal nok til å trilles etter bilen.

   Vår testbåt har sterke begrensinger til bruk i uthavnen. Rekka i baugen er lukket og i tillegg er det et ankerspill i baugen som gjør ilandstigning så og si umulig. Den norske importøren bør for fremtiden ikke ta hjem båter uten åpen rekke og pullpit.

Sjøegenskaper

Regal 28 Express har et høyt tyngepunkt, og den er smal. Det gjør den lett påvirkelig for sidevind. Derfor må du til stadighet justere med flapsene. Under rolige vindforhold oppfører hun seg pent og rolig som planende båt med drev. En viss planingsterskel vil du oppleve, men ikke mer sjenerende her enn i de fleste andre båter. Du kan ikke trimme henne mye før den begynner å piske og suge inn luft. Når du legger henne over sving, følger hun pent med, faktisk forbausende pent til å være så høy. Du merker at hun har mye bæring akter og mindre foran når du legger henne kraftig over. I det den løfter seg har båten en tendens til å slenge med rumpa. I sving må du raskt trimme inn for å unngå raping, men uansett vil du aldri greie en jevn svingkurve i alle fartsregistrene. Den mister lett fremdriften.

Uteplassen

Planløsningen på uteplassen er ikke typisk for båter i denne størrelsen. Den sosial u-sofaen lengst akter mangler, men er erstattet med en spiseplass med to motstående sofaer, den ene litt større enn den andre. Den bakre benken er også lokket til motorrommet under. Her er det trangt, men likevel ok plass for fire mennesker. Slår vi ned seteryggen, får vi en stor og solid solseng. Uteplassen er innredet med en fast sjeselong på babord side ved siden av førerplassen. Bak denne finner vi en liten wet bar med en liten vask med kran og en kjøleboks. Det er godt med koppholdere på alle sitteplassene og i alle benkene under stoler og sofaer her ute er det rikelig med stuveplass.

   Det er bare én måte å komme om bord på, via en port på hekken på babord side. Gangarealet på uteplassen oppleves som ganske trangt, men det er vel en pris vi må betale når båtens totale bredde bare er 2.5 meter. Båten har en påmontert badeplattform.

   Det er brede, gode trinn i skyvedøren opp til luken i vindskjermen, men skal du opp på dekk må du balansere. Du har ingen ting å holde deg i.

Førerplassen

Båten har en romslig og god førerplass. Du sitter godt i den regulerbare stolen og beina hviler godt på en vinklet fotstøtte. Som i amerikanske båter flest får du også i denne en fornemmelse av å sitte i en klassisk bil, med sitt polstrede dashbord og klokkerunde instrumenter. Alt er fint og oversiktelig plassert. I vår testbåt er det ettermontert en liten Garmin på en brakett som skjuler noen av bryterne. Men det er fin plass til en 7-tommer midt på instrumentpanelet, og den kan bestilles ferdig montert fra fabrikk.

   Det er 12 volts uttak i dette miljøet, og en drenert liten avsetningsplass. En fjernutløser til brannslukningsapparatet i motorrommet er synlig og greit plassert under førerstolen.

Du sitter lunt og godt bak den store vindskjermen. En bred og høy vindusflate gir god oversikt. Båten har en billig og ikke altfor solid Taylormade-vindskjerm med én vindusvisker.

Salong under dekk

En trapp fra skyvedøren fører ned til lugaren under dekk. I Regalen er det slik at det som ikke går i bredden, går i høyden. Det er stor takhøyde under dekk. Selv om båten er smal gir god høyde en fin romfølelse.

Lengst forut finner vi en tradisjonell u-salong med komfortabel plass til fire mennesker. Det er imponerende med stuveplass i hele båten og alle benkene er maksimalt tilrettelagt for oppbevaring. Alle stuverom er polstret med støyduk. Salongen forvandles lett til en dobbeltkøye ved hjelp av ryggputene som underlag.

Alle vegger og tak er pent trukket. I taket finner vi tre dekksluker som kan åpnes. De gir godt lys. Kveldslyset er sikret med fire downlights i taket. I skottet forut er det speil. En luke i laminatgulvet gir ryddig og lett tilgjengelig adkomst til baugthrusteren. Kabelen til thrusteren synes å være tynn og ha for dårlig kapasitet.(sjekk krav). Et sted på veien reduseres øyensynlig kabelsnittet. Kabelstokken fra batteriene i motorrommet har nemlig solide dimensjoner.

Toalettrommet

På babord side under dekk finner vi et romslig toalett- og dusjrom med stor takhøyde. Dusjrommet er støpt, så her kan du søle så mye vann du vil. En fast dusjarm kommer ut av taket. Vi vet ikke hvor enkelt det er å komme til bak her for reparasjon og vedlikehold. Et automatisk sluk er plassert i en trau i dørken. Holder for toalettpapiret er montert i et vanntett skap. Rommet er utstyrt med et stort skap med speildører over en liten, men grei vask med et ett-greps batteri.

Byssa

Byssa er plassert på styrbord side. Det er vel her vi ser at Regal 28 Express ikke er en formfullendt bobåt. Byssa ser innholdsrik ut, men synet bedrar. Et av overskapene er fylt med et innholdsrikt bryterpanel. Kun er overskap med plass til glass og en liten skuff er til rådighet for servise og bestikk. Båten har et standard kjøleskap og et skap med en stor bøtte for boss. Den er også utstyrt med et ett-bluss spritapparat og en mikrobølgeovn. Medbrakte kolonialvarer vil du ha problemer med å plassere.

   Dette er en båt som er laget for en weekend på den amerikanske innsjøen. Du bakker inn i en bås på marinaen, kobler inn landstrømkabelen og den eksterne TV-antennen og inntar de fleste måltider på den nærmeste restauranten. Da bortfaller noe av behovet for en fullverdig bysse.

Motorrommet

Lokket til motorrommet befinner seg under den bakre sofaen. Det er hengslet i forkant og åpnes med elektriske løftere. Det er ingen løsning for manuell åpning av luken. Og når batteriene i tillegg er plassert inne i motorrommet, ja da har du faktisk et stort problem ved bortfall av strøm. Vel og merke om du ikke tilfeldigvis har tilgang til landstrøm i nærheten.

   Under luken skjuler det seg en god, gammel bensinsliter fra Mercruiser, en V8 mag 350 mpi.

Motorrommet er i og for seg romslig, men det er likevel ikke så praktisk. Luken løfter ikke så høyt og dermed begrenser åpningen på gapet muligheten til å krype inn.

Ved første øyekast er det lett å oppdage at båten ikke oppfyller elementære krav til CE-merking. Flere av skroggjennomføringene bar bare enkle slangeklemmer. To av tre stusser på drivstofftanken i forkant av motoren har også bare enkle klemmer. Denne tanken har for øvrig heller ikke dreneringsmulighet og må eventuelt pumpes tørr. I motorrombrønnen er det montert to lensepumper, en elektrisk og én manuell. Det er ikke noe fysisk skille mellom lensesumpen og området under motoren. Her er det krav til et eget trau slik at eventuell olje ikke lenses ut i sjøen.

Septiktanken på babord side i motorrommet er bare festet med en reim. Tanken er forskiftsmessig påmontert ventil med stengekran i bunnen.

   Her bak på babord side finner vi også to spinkle 75 ah batterier. Vi ser av spesifikasjonene at standard utrustining er 2x 110 ah, så vi antar at batteriene i denne båten bare er en midlertidig løsning.

Rommet har en forskriftsmessig brannslukningsløsning.

Alt i alt synes installasjonene i motorrommet å være noe uryddig med enheter noe tilfeldig plassert.

   CE-skiltet ved førerplassen viser at båten er sertifisert i konstruksjonskategori B. Og med en skroglengde under 12 meter skal den tilfredsstille Modul Aa, hvilket betyr at verftet står for selvsertifisering, men med bruk av teknisk kontrollorgan til å verifisere stabilitet og flyteevne. Navn på teknisk kontrollorgan er ikke nevnt på skiltet.

SPESIFIKASJONER

Største lengde:

8,78 meter

Skroglengde:

Ca 8,00 meter

Største bredde:

2,60 meter

Vekt tørr båt:

3.440 kg

Vekt fullastet båt:

4.393 kg

Største dyptgående fullastet:

0,7 meter

Kapasiteter i liter

 

  • Ferskvann:

75

  • Drivstoff:

276

  • Septik:

105

  • Varmtvann:

40

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:

Mercruiser

Modellbetegnelse:

350 Mag mpi

Årsmodell:

2013

Drivstofftype:

Bensin

Ytelse ahk:

300 hk

Ytelse kW:

221

Antall sylindere:

V8

Max turtall ihht produsent:

4.800-5.200 omdr./min

Max turtall i test:

5.300 omdr./min.

Motoralternativer

 

- Alternativ 1

Volvo Penta V8 300 Dp

Type fremdrift:

Bravo III

Propeller:

Duo steel 22 ss

- materiale:

Stål

- stigning i tommer:

22’’

- antall blad:

3x3

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank                   

- type og størrelse:           2x110 Ah

- antall standard:             2x110 Ah

- antall testbåt:              1xforbruk + 1xstart

Ladespenning forbruk i volt¹): 12,7

Ladespenning start i volt¹):   14,7

¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM

Dollbord, bredde:

0

Uteplass akter:

230x65

Badeplattform:

79x269

Skyvedør lugar

 

  • bredde:

50

  • terskelhøyde:

10

Ståhøyde

 

  • i byssa:

178

  • hovedlugar:

159

  • stikklugar:

78

  • salong:

159

  • bysse:

178

  • på toalett:

182

  • under kalesje:

190

Arbeidshøyde byssebenk:

88

Køyemål

 

  • hovedlugar:

175x200

  • gjestelugar:

150x200

 

CE-MERKING

                               I ORDEN        MANGELFULLT

Designkategori:                B             

HIN-nummer:                    Ja            

Samsvarserklæring:             Ja            

Brukerhåndbok:                 Ja            

FRA CE-SKILTET

Max antall personer:           8

Max antall personer flybridge: -

Max antall pers. og last i kg: 880

Max motorstyrke i hk: -

FART OG STØY

                     I følge produsent   Testet

Max turtall:         5.200 omdr./min.    5.300 omdr./min.

Max fart:            -                   36,7 knop

Marsjfart:           -                   28,4 knop

Max støy²):          -                   86,5 dBA

Støy ved marsjfart:  -                   82,0 dBA

²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TESTRESULTAT ³)

Turtall (omdr./min.) Fart (i knop)   Støy (i dBA)  Merknad

5.300                36,7            86,5         

4.800                33,1            84,7         

4.300                28,4            82,1         

3.800                23,5            78,7         

3.300                16,0            76,4         

2.800                10,5            76,2         

2.300                8,8             72,1         

1.800                7,5             69,0         

1.300                5,5             70,8         

800                  3,8             63,5         

600                  2,6             59,0         

(Reduksjon med 500 omdr./min.)

³) Målingene er utført med en Mercruiser 350 Mag mpi.

 

TESTBETINGELSER

Temperatur

 

- Luft:

15,0˚C

- Sjø:

14,0˚C

Vindstyrke:

2-5 m/sek

Tankinnhold ved test

 

- Diesel:

100 l

- Ferskvann:

0 Liter

- Septik:

0 Liter

Antall personer om bord:

2

 

UTSTYR

BESKRIVELSE

STANDARD

EKSTRA

I TESTBÅT

Kompass

X

 

X

Baugpropell

X

 

X

Ekstra komfortmadrass i senterlugar

X

 

X

Stereoanlegg med SUB

X

 

X

Kjøleskap

X

 

X

Undervannslys

 

X

X

Varmtvannstank

X

 

X

Bunnstoff

X

 

X

Tepper eller teak uteplass

 

X

X

Kartplotter

 

X

X

Ekstra bord på uteplass

X

 

X

Trimplan

X

 

X

Landstrøm

X

 

X

 

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.)

899.000,-

Pris testet båt (inkl. avg.)

899.000,-

Konstruktør:

Regal Marine Industries, Inc.

Produsent:

Regal Marine Industries, Inc.

Produksjonsland:

USA

Ytterligere opplysninger:

www.brebat.no

 

Konklusjon:

Med noen grep kan Regal 28 Express bli en fin båt for familien som vil utvide båtlivet fra dagturer til enkel ferie. Det krever at importøren ”fornorsker” amerikabåten og setter den opp slik at den tilfredsstiller kravene til CE-merking.

Regal 28 Express har grei bokomfort. Du får mye båt for pengene. Selv om du må ta til takke med en bensinmotor.

 

+

Godt med stuveplass

Elegant midtskips sovelugar

Oversiktelig førerplass

 

-

Bare elektrisk åpner på motorluke

Uryddig motorrom

Mangelfull ce-merking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS