utgave nr 11 2005

Båten min: Faun - Hardanger Fartøyvernsenter

Publisert Sist oppdatert

U:\Baatmagasinet\Bdesk\Båten min\Faun_1105.doc

Båten min: M/Y Faun

Tilbake til livet

Nytt liv for stasyacht

Motoryachten Faun ble bygget for familien Christian Michelsen. Etter mange tiårs forfall er hun tilbake på sjøen, fullstendig restaurert til opprinnelig stand.

TEKST: OTTO VON MÜNCHOW

Det håndverksmessige skinner i gjennom hver eneste detalj. I all messingen, forniklingen, mahogniinteriøret, teakdekket og i båtens smekre linjer. Slike båter bygges rett og slett ikke lenger.
Motoryachten Faun ble bygget i 1916 ved Damsgaards Baatbyggeri og Motorforretning i Bergen, som lystbåt for sønnen til Christian Michelsen, Norges første statsminister. Med sine 52 fot og skarpe profil, skjærer Faun seg elegant gjennom sjøen. Hun er en fryd for øyet, og vekker oppmerksomhet selv blant folk som ikke har et forhold til sjøen og båter.
Faun har gjenoppstått etter flere tiår ute av drift. Etter flere eierskifter opp gjennom årene ble den da aldrende og utslitte motoryachten overdratt til Hardanger Fartøyvernsenter i Norheimsund i 1993. Siden har Faun blitt fullstendig restaurert og tilbakeført til sin opprinnelige stand. Faun fremstår nå igjen som det stasfartøyet hun ble bygget som, med mahogniinnredning, plysj og fasettslipte vindusglass.

Katastrofal prøvetur

- For oss var det ganske spesielt å restaurere Faun, siden vi måtte forholde oss til en ny byggeteknikk. I Faun er spantene stimet og plankene ligger kant i kant, forteller Gunnar Furre, fartøyvernkonsulent ved Hardanger Fartøyvernsenter. Han legger til at dette er en amerikansk teknikk som er enklere og gir en lettere konstruksjon.
- Noe av utfordringen for oss har vært å føre båten tilbake til utgangspunktet slik den var da den ble levert fra båtbyggeriet i 1916.
Det meste av utstyret og inventaret fra 1916 var intakt da arbeidet ble påbegynt, men Hardanger Fartøyvernsenter klarte ikke å skaffe til veie de opprinnelige konstruksjonstegningene.
- Det gir alltid rom for noe usikkerhet når en båt skal tilbakeføres, påpeker Furre.
Det gjelder blant annet for slike detaljer som rigg og styrhus. Men da fartøyvernsenteret kom over et bilde av Faun fra den første tiden, fikk man svar på mange av spørsmålene. Gunnar Furre mener at Faun i dag fremstår slik den var, eventuelt med svært få endringer.
Faun ble gjendøpt i mai i år ved fartøyvernsenteret etter at restaureringsarbeidet til 4,3 millioner kroner var blitt sluttført. Og hva kunne være mer passende enn det? Faun var ferdig restaurert og sjøsatt igjen, nøyaktig 100 år etter at Christian Michelsen på fredelig vis ledet Norge ut av unionen med Sverige.
Den andre jomfruturen holdt imidlertid på å ende i katastrofe. Skroget var ikke tett, og båten tok inn vann. På grunn av den spesielle konstruksjonen rant alt vannet frem i baugen, og Faun holdt på å tippe forover. Men ved hjelp av pumper fra brannvesenet ble båten lenset før det gikk helt galt.

Høy standard

Hardanger Fartøyvernsenter klarte å få utbedret skaden i tide til den planlagte turen inn på Bergen havn 17. mai, med ordfører Hermann Friele. Da la hun med brask og bram til ved Gamlehaugen, i sin tid boligen til Christian Michelsen. I dag er stedet bolig for de kongelige når de besøker Bergen.
Alt ved motoryachten Faun gjør at den fremstår som en utsøkt og luksuriøs lystbåt. I familien Michelsens eie var den helt sikkert benyttet til å ta sigarrøykende herremenn ut på tur i den bergenske skjærgården. De to salongene under dekk var svært fasjonable, som en kunne forvente seg av en skipsredersønn på den tiden.
Standarden er således høy, selv for den tiden. Her er teakdører, porselenstoalett og messingbeslag. I kontrakten som ble inngått mellom båtbygger August Moldestad og Einar Michelsen står det utførlig beskrevet alle spesifikasjoner for byggingen av båten. At det ikke ble spart på noe, fremgår av innredningen i salongene som er beskrevet i kontrakten:
"Av møbler udstyres salonene med et bord (klaffebord) og et bridgebord, en bufet med speil, skap og glashylde over, 2 løse vægskape med hylder for glas og flasker - alt av mahogny... En næthylde med forniklede knægte anbringes paa hver side av vinduerne. Et lidet aneroidbarometer og et uhr i samme smak, anbringes i to av fyldingene."
- Båten har en sterk tilhørighet til Bergen. Det ønsker vi at den fortsatt skal ha, selv om det er vi som står som eiere, forteller prosjektleder Cecilie Holm ved Hardanger Fartøyvernsenter. Faun skal nå brukes i chartertrafikk og leies ut for kortere eller lengre turer.
Motoryachten Faun er tilbake der den hører hjemme, i farvannene rundt Bergen. Den karakteristiske profilen; langstrakt, med salongene bak, en åpen styrebrønn fremme og en liten, nedleggbar mast med fokk og trehuk, vil gjøre seg bemerket hvor hun enn kommer til å gå.