Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 5 2

Superbamser fra Volvo

Publisert Sist oppdatert

Superbamser fra Volvo

Den gang GM satte denne fryktinngydende V-åtteren i Cadillac Eldorado, var den digre sle’an alltid først ut av krysset, uansett hvor mange bokstaver opposisjonen hadde på koffertlokket.

Av Jon Winge

Jeg vet det, for jeg hadde en. Det skyldtes det enorme dreiemomentet som kommer av sylindervolum – som igjen er en forutsetning for stor slaglengde. ”502 cid” (kubikktommer) fikk det til å grøsse henrykt i alle amcar-frelste, for det betyr et slagvolum på 8,2 liter! ”There is no substitute for cubic inches,” sier amerikanerne, og selv om japser og tyskere pisker mange hester ut av små motorer for tiden, er det fremdeles volum som gir dreiemoment, som det alltid vil være. Før oljekrisen hadde denne (forhjulsdrevne!) bilen 325 hk, ikke rare greiene med så stort slagvolum, men altså dreiemoment nok til å tukte alt som var når lyset skiftet til grønt.

Volvo slår til

Nå har Volvo Penta gravd frem den ”gamle” motorblokken, og de mener alvor! Det de får ut av grunnkonstruksjonen er aldeles praktfullt – ingen vanlig serieproduksjon, men forkjælte rasedyr, håndbygget, ”tunet” og utstyrt med alle de rette komponentene fra de rette navnene i ”powerbransjen”. Men det er sunt helt fra bunnen av, med støpejern i både blokk og topper, smidde stempler og ditto råder, samt smidd, fireboltet veiv med fem lagre. Og med så store ”høl” rekker det langt med to ventiler. Det eneste jeg ikke likte noe særlig var pluggkablene. Den som vil oppgradere til karbonkabler vil fort få brudd, slik som de slenger.
Volvo Penta har hentet opp en grunnkonstruksjon som ikke kan forbedres og utstyrt den med ”state of the art” – siste nytt av manifolder, elektronisk innsprøyting og motorkontroll for øvrig (EFI, MPI, ECM og alt det dere), men nøyer seg med å ta ut beskjedne 349 kW (475 hk) v/5200 o/min, hvor det hadde vært forholdsvis enkelt å ta ut det dobbelte og vel så det. Det skal ikke være lett å få tatt livet av denne bamsen; ferskvannskjølt er den også. DPX 500 heter dyret, og det er paret med et spesialdrev for kontrarotende propeller. Det skulle borge for en knusende akselerasjon.

Superbamsen

Som om ikke det var nok, har de tatt ytterligere 0,6 liter ut av den samme blokken også. Da heter aggregatet DPX 600 og har altså et slagvolum på 8,8 liter! Effekten er nå oppe i 412 kW (560 hk) v/5200 o/min – fremdeles beskjedent for en så stor motorblokk. Volumøkningen skyldes en tanke større boring og betydelig større slaglengde (114,3x108 mm), så her blir dreiemomentet enda heftigere. Dreiemomentet er henholdsvis 721Nm v/4250 o/min og 834 Nm v/4750 o/min.
Kraftpakkene kan leveres med tre forskjellige propellstørrelser, og den minste med tre utvekslinger, henholdsvis 1.68:1, 1,59:1 og 1,47:1. Den største klarer seg med de to tyngste alternativene. Vekten er den samme, nemlig 561 kg komplett med drev og skjold. Prisen er henholdsvis kr 378 190,- og kr 489 240,-, for komplette aggregater og alle avgifter. Volvo var usikre på om det var marked for disse maskinene her i landet. Jeg mener det og venter bare på en anledning til å prøvekjøre.