utgave nr 4 2

Leder

Publisert Sist oppdatert

IngvarSkifte ved roret i Båtmagasinet. 15 år er nok. Det er på tide at NK- Anne Marit overtar styringen. Sammen med resten av staben har vi skapt den største båtbladsuksess i Norge noen gang. Men dere blir ikke kvitt meg. Dere kommer til å møte meg i disse spaltene og i andre sammenhenger i båtbransjen. Takk for meg!

Ingvar Johnsen

AnneBjørnstjerne Bjørnson valgte seg april. Det gjør vi båtfolk også. Forandringens måned får oss opp og ut av sofaen og til båthavna hvor båten venter på stell og klargjøring. Båtmagasinet har også valgt april til å flytte på seg. Som du ser til venstre i kolofonen vår, er vår besøksadresse fra 1. april Nesbru. Vi er kommet nærmere sjøen i roligere omgivelser og kan konsentrere oss om å lage et enda bedre produkt. At Seilmagasinet er under samme tak, skaper et friskt og skikkelig salt miljø hvor de steller med seilbåter og vi med motorbåter. Vi gleder oss!
Fullt så gledelig er det ikke at myndighetene fortsetter med å bremse og skape problemer for båtfolket. Til sommeren får vi ikke lenger kjøpe den type diesel vi har vært vant til fra pumpene. Den såkalte miljødieselen er ”slapp i fisken” og vil beklageligvis resultere i at mange båter fra nå av vil slite med å komme opp av sjøen og i plan, hvis de da i det hele tatt klarer det! På side 32 kan du lese resultatene av en sammenligningstest av rød og grønn diesel gjort på en 150 hk. motor i bremsebenk. Den grønne ”miljøsnille” reduserte effekten på motoren med 10 hk og økte motorens forbruk med 5 prosent. Man kan jo spørre hvor miljøgevinsten ligger når båteiere må installere sterkere motorer og fylle tanken oftere. Gevinsten ligger vel heller på økonomisk vinning hos de som har bestemt dette...
Et illeluktende forslag fra ”Fagrådet for vann-og avløpsteknisk samarbeid i indre Oslofjord” går ut på å forby utslipp av septikktanker fra båter i indre Oslofjord. Det er vel å merke snakk om lokale forskrifter og kloakken vår, ikke oppvaskvannet. De aktuelle kommunene vil prøve å få bygget 20 mottak på land fra Tofte til Son innen år 2003. Hvordan man skal ordne tømmekøen og organisere bøtlegging og fengsling av dem som lar bestemmelsen havne i toalettet, er et åpent spørsmål.
Stadig flere av oss drømmer om å flytte ombord for godt. Vi får ofte spørsmål fra lesere som vil vite hva slags båt som er best egnet, hva det koster å ligge ”parkert”, og hvilke havner som er egnet. Flytende hytter dukker også opp langs kysten, og nylig vant husbåtfolket en viktig seier. En konflikt om en flytende hytte utenfor Arendal endte med seier til husbåteierne. Men det betyr ikke at det er fritt fram for alle til å bygge flytende hus som feriebolig, fordi reglene er skjerpet.
Vi går en ny sesong i møte med spenning. Båtflåten øker og vi må ta hensyn både på slippen, i havna og på vannet. Kanskje båten allerede er klar for en påsketur?

Anne Marit Klokk