utgave nr 11 1996

Hva slags olje??

Publisert Sist oppdatert

Hva slags OLJE???


Tekst: Ingvar Johnsen
Foto: Rohny Kristensen

Vil du dra i gang en heftig disputt, inviter mekanikere og motorfolk for å diskutere syntetisk olje kontra mineralolje og tilsetningsmidler. Temperaturnivået stiger like fort som når trebåtfolket diskuterer treoljer. Hva skal så en uvitende stakkar velge?

Syntetisk eller mineralolje? La oss først se på forskjellen på oljene. Mineraloljen er den petreoleumsbaserte oljen eller mineraloljen som er et raffinert produkt av den råoljen vi blant annet pumper opp av Nordsjøen. Den er altså produsert av naturen selv. Syntetisk olje er derimot lik i molekylstrukturen, men er syntetisk fremstilt og ment som en forbedring av moder jords egen olje. I tillegg tilsettes forskjellige typer kjemikalier og andre stoffer for å oppnå spesielle egenskaper.

Dyrt!

Det er ingel enkel oppgave å selge syntetisk olje som faktisk kan være opp til ti ganger dyrere enn konvensjonell olje. Salgsargumentene for er: Motoren lever lengre (færre reparasjoner), du sparer drivstoff (på grunn av redusert friksjon), øket effekt (samme årsak), og får lengre intervaller mellom oljeskiftene (noe som skal kompensere for den høye prisen). Men stemmer alt dette?
Det er noen beviselige fordeler med syntetisk olje. Den bevarer bl.a. sin viskositet (tykkelse - smøreevne) i ekstremt høye og lave temperaturer. Derfor brukes syntetiske oljer i jetflyets motorer som kjøres ekstremt varme i lave temperaturer. Kjøretøyer som brukes i polarstrøkene bruker syntetisk olje, fordi å starte en motor i et slikt klima med vanlige oljer, er vanskelig tildels umulig. De som driver med racing, vet også å sette pris på de en til tre prosentene ekstra hestekrefter de oppnår fra de "glatteste" syntetiske oljene. Det kan bety forskjellen på å vinne eller tape.

Hva med garantien?

Gjennomsnittsbåtbrukeren vil antakelig ikke velge syntetisk olje på grunn av den høye prisen. Ikke minst fordi de konvensjonelle oljene gjør en bra smørejobb hvis de blir skiftet regelmessig og hvis man velger den typen olje motorleverandørene anbefaler. Ingen av de store motorfabrikantene advarer mot, eller oppmuntrer til bruk av de syntetiske oljene. Det å bruke en syntetisk olje vil ikke svekke garantien på motoren, men ingen av motorleverandørene vil tillate lengre intervaller mellom oljeskiftene - uansett hvilken oljekvalitet man velger. Dette slår derved effektivt bena under de påståtte fordelene med syntetisk olje.
Når det gjelder oljeskift, må det påpekes at moderne, konvensjonelle oljer ikke lenger "bryter helt sammen" som de gamle oljene gjorde når de ble brukt noe over anbefalt tid mellom skiftene. Det viktigste argumentet for regelmessige oljeskift, er å fjerne avfallet som samler seg i oljen - enten oljen er syntetisk eller av mineraltype. Slikt avfall eller avsetninger består av urenheter som uforbrent drivstoff, vann og syre. Alle oljer inneholder dessuten forskjellige viktige tilsetninger som hindrer rust, avverger skumming o.s.v. Disse svekkes etterhvert og er derved med på å gjøre oljeskift i tide til en viktig faktor for motorens levetid.
Som du skjønner, er ikke dette området enkelt. Hvis du ønsker å velge en syntetisk olje, anbefaler ekspertene at du ikke blander merker av forskjellig type. De forskjellige oljenes sammensetting er ofte forskjellig, og ikke alle går like godt sammen. Og ikke minst: Ikke miks mineralolje og syntetisk olje med mindre du er i en nødsituasjon.

Tilsetningsmidlene

Så lenge det tydeligvis ikke er noe fasitsvar når det gjelder syntetiske oljer; hva med de mange typene tilsetningsmidler som produsentene påstår hever kvaliteten på konvensjonelle oljer? I likhet med de syntetiske oljene blir også disse markedsført med argumenter om redusert friksjon og forlenget levetid på motoren, et tema som er enda hetere enn når ekspertene diskuterer oljetyper.
Oljetilsetninger kan deles i to kategorier: Oljetilsetninger er laget for å forbedre smøreegenskapene med to resultater som mål: Å gjøre oljen "glattere" og derved gi mindre friksjon/mer smøring og samtidig få oljen til å henge fast på motordelene, slik at oljen skal beskytte ved neste oppstart.
De fleste tilsetningsmidlene for olje er basert på Teflon som skal legge seg som en glatt hinne på de bevegelige motordelene.. Hvorfor skal motordelene ha et slikt belegg? Rett og slett fordi så mye som 80 prosent av all motorslitasje finner sted når motoren startes og før oljepumpen er i stand til å sette oljen i sirkulasjon rundt i motoren. Det betyr at i noen korte øyeblikk gnikker alle de bevegelige motordelene mot hverandre metall mot metall. Produsenter av tilsetningsmidler med Teflon hevder at dette sitter godt på motorens deler så lenge at neste start blir en langt mindre påkjennende for motoren - selv etter at den ikke har vært i bruk en stund.

Motorfabrikantene mener

Folkene hos Volvo Penta mener at tilsetningsmidler nødvendigvis skal frarådes, men sier også at en egnet olje skiftet ved de anbefalte intervallene er den beste måten å smøre en motor på. Yamaha anbefaler ikke oljetilsetninger og alle tester ved Mercury Marine viset at oljetilsetninger hverken gir forbedringer eller skader.
Der står vi altså. Motorfabrikkanter mener at en god konvensjonell olje i utgangspunktet har alt som trenges for å beskytte motoren din så lenge den skiftes regelmessig. Bedriftene som produserer syntetisk olje og tilsetninger tror produktene deres vil gi motoren din lengre liv, flere hestekrefter og lavere forbruk.
Valget er ditt!