utgave nr 9 2009

Førsteinntrykket Sea Ray 255 Sundancer: Europeisk yankee

Amerikansk produsent, men bygget i Polen i forhold til europeisk bruksmønster. Sea Ray 255 Sundancer er en 24-foter med god plass til en liten familie, både på uteplass og under dekk. Båten har gode sjøegenskaper og er bygd med omsorg.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Staffan Westerling

Sea Ray 255 Sundancer kom på markedet i fjor. Den er en av tre modeller som produseres i Polen etter europeiske krav, og selges kun i Europa. Sundancer-konseptet passer godt for vår type av båtbruk med en romslig uteplass og en lugar som man ikke bare kan sove over i, men også med bysse. Båten har en skroglengde på 7,30 meter (8,15 meter med badeplattform), er 2,59 meter bred, veier 2.750 kg, er godkjent for åtte personer og kan ha motorer opp til 300 hk.

Innredning
Det er bekvem sitteplass for åtte personer på uteplassen som består av en tverrstilt sofa akterut med plass til to, kanskje tre personer om man sitter trangt. Denne sofaen har et vendbart ryggstøe slik at man enten kan sitte i fartsretningen eller sitte akterovervendt for å eventuelt holde øye med vannskikjørere. Vipper man ryggstøet så langt forover som det lar seg gjøre, har man også en fin solseng. Foran denne sofaen er det en motstående akterovervendt sofa med sitteplass til to personer. Under denne sofaen har et lite sammenleggbart cocktailbord fått plass. Ryggstøet er felles med en forovervendt L-sofa vis a vis førerplassen. Denne har også ryggstøe mot dashbordet slik at passasjeren kan sitte akterovervendt også. Smart løsning som gir mange muligheter.

Førerplassen er behagelig og logisk arrangert. Førerstolen er justerbar i høyde, lengde og kan svinges 360 grader. Halve sitteputen kan vippes opp for stående kjøring. Ratt og gass/gir er perfekt plassert. Alle instrumenter er godt synlig og betjeningsknapper lett tilgjengelig. Aktenom førersetet er en liten benk med plass til en person. Eneste minus med førerplassen er at vi savnet en vinklet fotstøtte og en ekstra vindusvisker på passasjersiden.

Man kommer inn til lugaren forut via en skyvedør som i stengt posisjon også fungerer som trapp opp til fordekk. Lugaren er fint disponert. Riktignok kan det være noe trangt for fire personer å oppholde seg her, men vi må ta i betraktning at dette faktisk er en 24-foter som har både bysse og toalettrom under fordekket. Til tross for det har man fått plass til to dobbeltkøyer, hvorav den ene er en stikkøye.
Toalettrommet har spyledo, varmt og kaldt vann og en liten vask med skap under. I nødsfall kan man dusje her inne, men de som ikke til daglig gjør akrobatiske øvelser vil nok foretrekke å bruke badeplattformen til dusjing.

Byssa er ved inngangen til lugaren vis a vis toalettrommet. Byssa er utstyrt med vask, rennende vann, kjøleskap og mikrobølgeovn. Om man investerer i ekstra skap her, har man god plass til skaffetøy, men avsettingsplass er det dårlig med, så de store måltider vil man vel neppe kunne stelle i stand.
V-sofaen forut gir sitteplass til 4-5 personer om man er riktig gode venner. Bordet på en søyle kan felles ned og er mellomleggsplate for omgjøring til dobbeltkøye for normalt lange mennesker.
Man beveger seg ut på fordekket via trappen i skyvedøren og frontvinduet som kan åpnes. Grei løsning som gjør at man kan utnytte båtens fulle bredde uten dollbord. Eneste ankepunkt er at man har montert et stort ankerspill helt forut på dekk. Det er en snubletråd for alle som skal i land eller om bord. Ankerspillet burde selvsagt vært montert på badeplattformen.

Sjøegenskaper
Skroget oppfører seg eksemplarisk under alle forhold. Vi prøvde båten både i litt tung sjø og på maksfart med ekstreme rorutslag og det skjedde ingenting skummelt. Planingsterskelen er liten og man har god sikt gjennom hele akselerasjonsfasen. Båten tar sjøene stødig og mykt, og vi merket hverken harde slag fra sjøen eller slamring fra innredning. Toppfarten logget vi til 35 knop med Yanmar-dieselen, for øvrig en perfekt fart for skroget. På topp målte vi støynivået til 82 dBA, mens i marsjfart på 26 knop lå det på 79 dBA.
Konklusjon
Sea Ray 255 Sundancer er en velbygget båt som rommer mye til tross for at den i realiteten er en 24-foter. Det er en fin familiebåt for en liten familie som man godt kan reise på sommerferie i. Det er mye plast i innredningen, noe som er enkelt å vedlikeholde, men man har ikke godfølelsen som mer treverk i innredningen gir. Standardbåt er noe spartansk utstyrt, så man bør nok legge på en del tusen kroner for å oppgradere dersom man vil på tur.

Data
Lengde 7,30 meter
Lengde m/badeplattform 8,15 meter
Bredde 2,59 meter
Vekt tørr 2.750 kg
Anbefalt motor 260 – 300 hk (bensin eller diesel)
Antall køyer 4
Godkjent for 8 personer/545 kg
CE-kategori C
Drivstoff 261 liter
Ferskvann 75,7 liter
V-bunn 19 grader
Motor testbåt Yanmar 260, Commonrail diesel
Pris standard båt Kr. 1.079.000,- m/testmotor. Kr. 855.000,- med Mercruiser bensin 260 hk.
Ytterligere opplysninger www.bathuset.no (Bergen) eller www.husvikholmen.no (Drøbak)