Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 10 2001

Kysten Rundt

Publisert Sist oppdatert

Folkefest i Bergen

Bergen var i år for andre gang vertsby for de stolte seilskutene som deltar i den internasjonale regattaen Cutty Sark Tall Ships' Race. 106 seilbåter fra hele verden ankret opp i Vågen og forvandlet Bergen til en eneste folkefest i juli.

Av Otto von Münchow

Hele 24 av verdens største seilskuter inntok Bergen by under årets Cutty Sark Tall Ships' Race. Det var ikke mindre enn et spektakulært syn da russiske Sedov, meksikanske Cuauhtemoc, hollandske Europa, omanske Shabab Oman, sammen med de norske seilskutene Christian Radich, Sørlandet og Statsraad Lehmkuhl og alle de andre klassiske skværriggerne stevnen inn Vågen. Aldri har så mange av de store seilskutene deltatt i Cutty Sark Tall Ships' Race før, og de satte en tydelig preg på festen i Bergen.
Årets Cutty Sark la ut fra Antwerpen i Belgia i begynnelsen av juli, fortsatte deretter til Ålesund og videre til Bergen for å avsluttes i Esbjerg i Danmark en måned senere. Bergen var vert for regattaen i 1993, mens for Ålesund var det første gang Cutty Sark Tall Ships' Race ankret opp i byen. Med til sammen 106 deltakende seilbåter fordelt på 20 nasjoner, bemannet av til sammen 5.000 seilere, hvorav 3.000 var under 25 år, ble dette i aller høyeste grad både et internasjonalt, såvel som et folkelig arrangement.
Alle de 106 seilbåtene, fra verdens største seilskip, russiske Sedov på 123 meter, til det minste deltakende fartøy, Sofia, også den fra Russland og bare 11,3 meter lang, forvandlet Vågsbunnen til en internasjonal seilarena med en atmosfære av gamle dagers bryggeliv og seilskuteånd. Synet av alle disse prektige skip med sine elegante linjer, master så høye som kirkespir og kilometer på kilometer med rigging og fargerike flagg fremkalte romantiske fornemmelser av seilskutenes storhetstid.

Fyrmester for en natt?

Hellisøy fyr på Fedje i Nordhordland er et av Norges vestligste fyr. Det ble første gang tent i oktober 1855. Det karakteristiske røde tårnet med to hvite striper, var det andre støpejernsfyet som ble bygget av totalt 34 i Norge. I sin tid jobbet det opp til 95 mann på fyranlegget. I 1903 ble det bygget nye boliger på Hellisøy etter at de gamle brant ned året før. Det ble da ansatt fyrvokter, fyrassistent og reserveassistent på fyret. I l954 ble fyret elektrifisert og lagt om slik at det ikke lenger var nødvendig med bemanning. Etter at det for noen år siden ble fullstendig automatisert, er det mulig for vanlige folk å leie seg inn i fyrvokterboligene. Den dag i dag er fyret kanskje viktigere enn noen gang, for det er med på å lede de store supertankerne gjennom en farlig skjærgård inn til oljeraffinereriet på Mongstad. Og lyset fra det 34 meter høye tårnet er så kraftig at det nesten overgår lyset fra månen.

På jentetur

Det er ikke bare gutta som drar på tur. Åse Ellingsen og Trine Breirem var langt fra sin hjemby Porsgrunn da vi traff dem på vei sørover i sommer. I sin kjære russiskbygde Skutvik…

Lady or not!

Vi er ikke i nærheten av å være fine på det. Og piker, for ikke snakke om lady’s, har vi veldig sans for. Men fenderne bør gjemmes bort før en drar på tur. Og gjaldt det så en mann: Trekk inn pølsa!

NM I OSELVAR

AV Nils Gjerstad

NM i Oselvar ble arrangert andre helga i august. Rundt 80 seilere fordelt på 27 båter gjennomførte 6 seilaser. Åstedet var Bjørnefjorden, mellom Os og Tysnes i Hordaland.
- Oselvar er en lokal tradisjonsbåt som er så godt som uendret i form og byggemåte siden vikingtiden. Båten er brukt til kappseiling i over 100 år. NM er en del av denne tradisjonen. , forklarer Kjell Magnus Økland som var en av arrangørene.
For 23. gang ble Oselvar-NM arrangert i år. Totalt var det seks seilaser i regattaen fordelt på tre dager. På fredag ble det seilt tre tøffe seilaser. Sterk vind fra nord og regn var de harde realitetene. Et par båter kullseilte og måtte ha hjelp for å komme til lands. Lørdag og søndag var det skiftende vestlig bris.
- Oselvar er en vanskelig båt å seile, mener Kjell Magnus Økland. - Hver Oselvar har personlighet. Båtene er individuelle og har sine særegne egenskaper og lyter. I ulikt vær hevder de seg forskjellig. Ørsmå justeringer på riggen kan være svært avgjørende. Førstepremie gikk til Knut M. Østervold fra Austevoll, som hadde med seg sønnen Kjetil og datteren Anne som mannskap. Helt ned til tiende plass fikk premiere. Også beste kvinnebåt ble premiert.

Sjøfly eller racerbåt?

Det tradisjonsrike racet Oslofjorden Rundt arrangeres av Oslofjorden racerbåtklubb og i sommer foregikk dette ut fra Drøbak lørdag 25. august. I offshore klasse 3B var det Morten Lindemann og Siw Jakobsen som stakk av med seieren og kunne ta med seg Ian Bakkes minnepokal. Vi gratulerer.
Likevel var det denne båten som fikk mest oppmerksomhet. Ole R. Arnfinnsen og Svein E. Mortensen tok med denne spesielle båten andre plassen i sin gruppe, offshore standard klasse 5.
Selv om den var stylet med elefanter, så ikke det ut til å tynge forskipet særlig.

Det spirer og gror…

Kanskje ikke så mye akkurat nå. Vi er i oktober og høsten har satt inn for fullt. Men siden vi i denne utgaven er så pass opptatt av trebåter, mener vi at det spirer og gror i trebåtmiljøet i en noe overført betydning. Også her i ytre Sunnfjord ved Fanøybua vest for Florø. Selv om det er i en gammel robåt som for lengst har gjort fra seg jobben på sjøen.