Nr 3 2013

Leder: Riset bak speilet

Båtlivet i Norge bør stimuleres mer enn det gjør i dag.

Publisert Sist oppdatert

Båtlivet skal være en fornøyelse. Det skal være avkobling og kos, og det skal være inspirasjon til å komme gjennom lange vintermåneder fram mot en ny sesong på egen kjøl. Men det har dessverre vært en vinter med mye støy rundt båtlivet som tærer på båtentusiasmereservene. Vannscootersaken har eskalert, og Miljøverndepartementet prøver å vri seg unna ESAs ørefik. ESA er EFTAs overvåkingsorgan som har sagt at de norske reglene er i strid med EU-reglementet. Et statsbudsjett uten gladsaker for båtfolket er vedtatt, konkurser har etterlatt seg fortvilte båtentusiaster som tapte penger og det har vært nedgang i besøkstall og avlyste båtmesser flere steder.

     Bransjeorganisasjonen Norboat arrangerer båtmesser, men sier selv at ”NORBOAT's hovedmål er å skape best mulige rammebetingelser for båtbransje og båtliv”. Da kan man virkelig undres over at bransjeorganisasjonen tilsynelatende motarbeider sin egen bransje ved å presse en leverandør av flytebrygger til først å ikke ville leie ut flytebrygger til en konkurrerende båtmesse, eller prise leien så høyt at det ikke vil være økonomisk forsvarlig for denne utstillerarrangøren. Direktøren for Norboat benekter selvsagt at de har lagt press på bryggeleverandøren, men vi har vanskelig for å tro at bryggeleverandøren har sugd redselen for å betjene en konkurrerende messe av eget bryst. Vi gir honnør til arrangøren bak Oslo Boat Show for å tenke nytt og kreativt. Båtmessen deres samlet mange skuelystne i fjor. Det var potensielle båtkunder, og det var gratis inngang til messen. Vår kaktus går til Norboats ledelse og administrasjon som forsøker å stikke kjepper i hjulene for en potensiell konkurrent til sine egne båtmesser, Sjøen for alle og Båter i sjøen. Det lukter det vondt av, og står så men ikke i stil til Norboats motto.

”Vi står han av”, som nordlendingene så treffende pleier å si. En leser skrev til oss forleden. Han er trolig representativ for de fleste: ” Dere har gjentatte ganger skrevet om problemene innen norsk båtproduksjon. Det er leit og tragisk at det er sånn, men vesten (deler av EU) er i en økonomisk nedtur. Det er interessant lesning, men blir liksom ikke mitt problem. Egoistisk sagt? Ja, men jeg skal kose meg på sjøen, nyte friheten, treffe gode venner - jeg vil ikke ha andres økonomiske problemer trædd ned over skuldrene!”.

     Vi skjønner han godt. Det er vel ikke noen andre fritidsaktiviteter som engasjerer så mange mennesker i elskov og hat. Nettopp fordi båtlivet er så mangslungent. Det er følelser, ferie, forventninger, lidenskap, minner, opplevelser, samhold, avkobling, natur, sosialt, men dessverre for noen også irritasjon, ergrelser og misunnelse. Fremfor alt skal det være glede. Gleden over å eie et vakkert fartøy, gleden over å se det skinne etter vask og stell, gleden ved å kjenne skipets innerste irrganger. Gleden ved å stevne ut fra hjemmehavnen på vei mot kjente og ukjente destinasjoner. Gleden ved å dele opplevelsene med familie og venner, gleden ved å kjenne hvordan båt og sjø spiller på lag. Gleden ved å se andres vakre farkoster på bøljan blå. Det er denne gleden som gjør at mange nå står klar til å ta vårpussen og klargjøringen før ny sesong. Forventningene om de gode opplevelsene, det fine sommerværet og kanskje treffe nye båtmennesker på tur og oppleve nye havner og ukjent natur. Det bør også Norboat bruke krefter på å stimulere.