Nr 12 2011

Leder: I sakte fart

Alle har et fristed der de kan få luftet ut slagg fra hjernevirksomhet. Vi båtfolk kjenner skuldrene senkes og tankene synker inn i et mykt landskap når fortøyningene kappes og kursen settes ut mot holmer og skjær.

Publisert Sist oppdatert

 Duften av sjøluft, de velkjente lydene av bølgeslag og måkeskrik, den behagelige murringen fra jernklumpen under dørken, den svake, søvndyssende duvingen i skroget, lukten av nykokt kaffe. Alle instrumentpiler i betryggende stilling. Det er sigefarten som er den mest behagelige, og den de aller, aller fleste ferdes i størsteparten av tiden. Vi har det ikke travelt. Vi er på tur.
Seilbåtfolket sier at båtturen er å være underveis og mange påstår hardnakket at motorbåtfolket bare haster av gårde for å komme fra den ene havnen til den andre. Av-og-til, ja, men som regel ikke. Selv ikke i planende, hurtiggående skjærgårdsjeeper som i utgangspunktet er konstruert for kjapp frakt av folk og gods. Det bekreftes av den undersøkelsen vi gjorde i sommer og som sto på trykk i vårt novembernummer. Det er en myte at disse båtene fliser av gårde på flatt jern til en hver tid og er urokilder og bråkmakere for ferierende i skjærgården. De fleste ligger nemlig i putrefart i mellom 75 og 90 prosent av tiden. De er også ute for å kose seg. Verdt å tenke på og ta med seg til neste båtsesong.
Når vi pepres av mediene med fete overskrifter om død og fordervelse på sjøen, er det som regel på sommeren når fritidsbåtene benyttes mest flittig. Det skjer ulykker, noen få med fatal utgang. Politiet etterforsker om det har skjedd noe straffbart, og har det det, følges dette gjerne opp med krav om strengere lover og regler og økt straffenivå. Men som regel er eksisterende lovverk allerede brutt, og da synes det rart å stramme inn på et regelverk som allerede fanger opp eventuelle lovbrudd.
Det ligger i dagspressens natur å omtale ekstreme hendelser, og i fritidsbåtsammenheng dreier dette seg først og fremst om ulykker. Derfor skal vi i Båtmagasinet – som er et interessetidsskrift for de båtinteresserte - gi deg som leser en positiv opplevelse av fritidsbåtlivet. Vi skal omtale de gode havnene, de smarte tipsene om vedlikehold, den gode stemningen ved å være i båt, men også bidra til å øke kunnskapsnivået om både sjømannskap og navigasjon og selvfølgelig gi deg grundige tester av båter, motorer og utstyr. Vi skal være et pusterom i hverdagen, noe vi forhåpentligvis klarer. Mye tyder på det, for til tross for nedgangstider i båtbransjen og stadig flere medier å forholde seg til, holder vi opplaget oppe og sågar øker det i motsetning til veldig mange andre ukeblader og magasiner.
Det er snart juletider, og det er for de fleste også en tid for å senke skuldrene. Selv om noen har båtsesong året rundt, har de fleste gått i opplag for vinteren, enten i boblehavn eller godt innpakket under presenning på land. Til tross for dette kan det på mange opplagsplasser observeres aktivitet under presenningene. Noen driver med småreparasjoner og generelt vedlikehold, mens andre har større ombyggingsprosjekter på gang. Da kan det være greit for de som sitter hjemme å tenke på at en liten gave til båten kan være en like god julegave til skipperen som noe annet. Vi har noen få tips til deg i dette nummeret av Båtmagasinet, men din egen fantasi og behov er det viktigste. Det er bare å henge opp en ønskeliste. Familien jubler over å få hint og tips til hva de kan legge under juletreet.
Vi i Båtmagasinet ønsker deg og dine en riktig god jul og et nytt og begivenhetsrikt båtår. Om bare noen bitte små måneder er sesongen i gang igjen.