Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 11 2

42 fot organisert vanvidd - del 14 - KAHYTTEN

Publisert Sist oppdatert

Del 14

42 fot organisert vanvidd

Kahytten

Båtmagasinets selvbygger beskriver denne gangen hvordan han lager ”hytta”. Eller kahytten, overbygget, lugaren, styrhuset. Kjært barn har mange navn. Det kreves krefter og nøyaktighet når man skal forme et buet overbygg som er 7,5 meter langt!

Tekst og foto: Ragnar Steinhovden

”Kahytt” kommer fra fransk og betyr: beboelserom for skipets offiserer. Kahytten på Njord er delt i to lugarer. Fremme prøver jeg å få plass til 3 - 4 køyeplasser med eget bad. Målet er å få den lugaren så stor at den gir privatliv for en familie på langtur. I aktre lugar, mot dekksbygget, kommer salong og bysse med full ståhøyde.
Overbygget på Njord blir på langt nær utsatt for de samme kreftene som skrog og dekk. En båt er i hovedsak utsatt for krefter som prøver å vri den ut av fasong. Derfor bruker vi kne på spantetopper mot dekksbjelker. Kneet tar opp momentet mellom skrog og dekk. Og to lag kryssfiner på dekk sørger for stivhet.
Kahyttsidene på Njord har også stor stivhet. Kryssfineren virker som en kraftig drager, 7,5 m i langskipsplanet. En tradisjonelt bygd båt, med planket dekk og kravellbygd skrog, vil vri seg i sjøgang. Et stivt dekksbygg som på Njord, vil kunne være helt ødeleggende på en tradisjonelt bygd båt. Når skrog og dekk beveger seg, vil ikke kahytten kunne følge med. Det er viktig at vi selvbyggere er klar over dette. De forskjellige delene av båten må spille sammen. Her som ellers: Spør båtbyggeren om råd!

                  Kahyttsidene

Selve kahyttåpningen i dekk ble laget ved å felle ned et kravell i stikkbjelkene av 3 stk 33 x 48 mm lekter limt sammen til 48 x 100 mm. Dette ble gjort før dekket ble laget, se bilde. Kahyttsidene er 7,5 meter lange, heller 9 innover og skal følge både buen langs kravellåpningen i dekk og høydeendring fra springkurve. Å lage sidene og så få den ferdige delen til å passe på båten, kan virke som en umulig oppgave. Men med god planlegging er dette fullt mulig.
Først må vi skjære til delene med ca 5 cm overmål av 22 kryssfiner. Det ble 3 deler på 2,44 m lengde. Delene ble festet til den ferdighøvlede kravellåpningen med tvinger og tilpasset i skjøtene og mot begge ender. Da alt stemte, la jeg en 2,4 m rettholt over skjøtene og tegnet en strek på hver side.
Delene ble demontert og tatt med til verkstedet og skjøtt sammen. Skjøten er en 18 cm lang skråskjøt limt med epoksylim. Med rettholt på streken over skjøten, ble det lett å få delene riktig sammen igjen. Faktisk ble avviket ikke mer enn 2 mm, og det må en amatør være fornøyd med. Men så var jeg også pinlig nøyaktig, for fremme på kahytten, hadde jeg knapt 2 cm overmål å gå på. Jeg gamblet, for skulle jeg få mer overmål, måtte jeg ha kappet opp en ekstra finerplate.
Med første kahyttside som mal, lagde jeg den andre nøyaktig lik. På innsiden limte jeg 4 x 70 mm almebord. Første del av kahyttsiden kommer i dekksbygget, de andre to i lugarene under dekk. Kahyttsidene har bøy hele veien frem til fordekket. Derfor ble skjøtene lagt til overgangen mellom lugarene slik at retningsendringen ble opptatt der. Faktisk er det enkelt å legge almepanel på kryssfiner med epoksylim, og resultatet blir meget tiltalende.
Verre ble det på utsiden der jeg skulle legge på 3 mm knivskåren mahogni. Mahognien hadde tørket og vridd seg og så ut som bølgeblikk. Problemet er at når bølgete mahognifiner blir klemt flat ved vakuumbagging, endrer den dimensjon både i lengde og bredde. Dermed er det vanskelig å få skjøtene pene. Det gikk bra, men det gikk med 50 m vevtape for å holde skjøtene stabile.

                  Montering

De ferdige kahyttsidene er nokså uhåndterlige og vi brukte lastebil med kran for å få dem ut til plasthallen der jeg bygger Njord. Tre medhjelpere måtte til for å skru/lime dem på plass i kravellen. Monteringen er enkel nok den. Men vi må passe på å lage en 4 x 8 mm fuge langs toppen av kravellkanten i overgangen dekk mot kahyttside. For når de 7,5 m lange sidene vris på plass mot kravellen, kan vi få mindre områder der lim blir skrapt bort. Dette har ingen ting å bety for styrken, men de kan bli fremtidige problemområder der vann trenger inn.
Bruker vi fuge, er denne lett å fylle med epoksylim fra oversiden når sidene er skrudd på plass. Epoksyen krymper ikke ved herding, og dermed har vi en absolutt tett og varig forsegling av overgangen kahytt til dekk. Fremme går kahytten 30 cm inn på fordekket. Her la jeg et 4 mm bord under kahyttsiden slik at det ble avstand ved monteringen. Bordet ble senere fjernet og epoksy ble sparklet inn. Også kahyttbuen på fordekket fikk påfrest 4 mm fuge for epoksy, og dermed er hele overgangen kahytt mot dekk forseglet. Detaljer som dette er enkle å lage, men helt avgjørende for en båts levetid.
Neste artikkel: kahytt: portlight, bjelker og dekksluker samt tremast med innebygd radarreflektor. Du kan følge byggingen av Njord på hjemmesiden min. https://home.c2i.net/rsteinho

Selvbyggerprosjekt
Klipper-ketchen "Njord"

Tegninger: Jan Knutsen, Vågen Båtbyggeri AS, Aukra
Rådgivere : Konstruksjon og byggeveiledning: Jan Knutsen
Lim: West System Norge AS
Byggemetode: Tre og epoksy
Total lengde:42 fot
Største bredde: 4,1 m
Dybde:1,8 m
Ballastkjøl: 6 300 kg
Deplasement:15 000 kg
Seilareal:120 m2
Motor:120 hk, Ford
Type:Klipperketch, hevet akterdekk, «poppdekk»
Byggetid:5000 timer
Egne mål:Arbeidene skal ha tilnærmet samme kvalitet som fra båtbyggeri