utgave nr 3 2007

Test: Tobias 22 Combi

Publisert Sist oppdatert

Test: Tobias 22 Combi


Fangsthytta


Det er noe grunnleggende ujålete med Tobias 22 Combi. Trygg og troskyldig. Litt grov i kantene og gammelmodig i designet. Men fremfor alt har den noe solid og godt ved seg – akkurat hva man ønsker seg av en sindig turkamerat i ruskete norsk kystnatur.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Tobias 22 Combi er basert på Kjell Hopens vel gjennomprøvde 22 fots skrog, som ligger til grunn for flere Tobias-modeller. Det lille båtbyggeriet i Austrheim nord for Bergen lever i grenselandet mellom å betjene yrkesbåtbrukere og fritidsfiskere som også vil ta med seg kona på tur. I 22 Combi er begge disse verdenene forent. Det litt grove preget er i behold, samtidig som båten innvendig er både beboelig og koselig. Enkle, men bunnsolide, tekniske løsninger vitner om at båtbyggeren har levd et liv i tett kontakt med både sjø og yrkessjømenn. Med et stort, åpent akterdekk og hytte med bakvegg og skyvedør, er dette en typisk kombibåt som bør fungere fint for et ektepar på sommertur i 10-12 knop. Likeledes er den en praktisk plattform for hobbyfiskeren året gjennom.
Sjøegenskaper
For fem år siden kjørte vi en Tobias 22 Admiral – en åpen styrekonsollversjon på det samme skroget. Denne hadde maks motorstyrke på 120 hk, og ble målt til en toppfart på drøye 23 knop. Vi konkluderte den gang med at det var alt for mye for dette konservative halvplanerskroget med kraftig, dyp kjøl. Dette fikk vi bekreftet under testturen med kombiversjonen, som var langt mer moderat motorisert med en firesylindret Yanmar på 72 hk. Allerede ved 10-11 knop legger båten seg ut i svingen – og ved toppfart viser den klare tendenser til å plane på kjølen. Etter vår oppfatning er dette et skrog for hastigheter opp mot 15 knop, og følgelig er 72-hesteren som satt i vår testbåt et fornuftig valg. Men opp til dette kritiske punktet, oppfører Tobiasen seg godmodig i sjøen. Med strak aksel og ror er den veldig lettvint å manøvrere. Padleeffekten (propellens sidetrekk) gir seg kontant utslag ved bakking – og må derfor gjøres til en venn og ikke en fiende.
Førerposisjon
Innredningslayouten er temmelig lik den man finner i de fleste bakveggbåter av denne typen – uavhengig av produsent. Førerposisjonen befinner seg på styrbord side, forenom byssebenken. Posisjonen er funksjonell og oversiktlig, med god sikt til tross for relativt små vindusflater. Et godt kompass er montert lett synlig, og instrumentbordet med standard panel fra Yanmar er også oversiktlig og greit. Alle frontvinduene er forsynt med viskere, samt defroster. 22 Combi utstyres som standard med en behagelig hydraulisk styring fra Tennfjord. Både knasterattet og den doble motorkontrollen fra Morse var funksjonelt plassert. På innsiden av førerplassen, under dollbordet, er det et stort åpent rom som kunne vært enda bedre utnyttet om man hadde delt det av med en eller flere slingrekanter. En koppholder kunne også fått plass her.
For øvrig er førerplassen spartansk utrustet, med et lett tilgjengelig bryterpanel ved rattet.
Uteplassen
Tobiasen har et fint arbeidsdekk med god drenering. Den romslige skyvedøren gjør det enkelt å bevege seg mellom ute- og innearealene. Dekket er rent og ryddig med en tverrgående benk akter. I hvert hjørne er det dype, romslige kasser. Mellom dem er det en tofte som kan fjernes, og for å komme ned i lasterommet akter må den frigjøres helt. Via lasteromsluken får vi adkomst til en stor og solid inspeksjonssjakt til ror og propell. Den manuelle lensepumpen er montert på sjakten og er grei å operere. De to godt dimensjonerte lenseslangene, forsynt med doble slangeklemmer og stengekraner, er også lett tilgjengelig via dette lasterommet. Den utvendige styreposisjonen på styrbord side på hyttas aktervegg er praktisk og gjør det enkelt å håndtere båten alene. Rekkehøyden rundt akterdekket er bra, og de solid dimensjonerte stålrekkene gir rikelig med holdemuligheter. Dette gjelder også på hyttetaket og frem på fordekk – noe som gjør det tryggere og enklere å bevege seg langs sidene. Takket være gode trinn er det lett å ta seg ut på dollbordet. På dekk er båten forsynt med fire gode kryssholt. Redningsleideren er erstattet med noen solide håndtak på akterspeilet. De er for så vidt tilgjengelig for en som ligger i vannet, men vi tviler på at det er enkelt å ta seg om bord via disse håndtakene.
Salong/lugar
Til å være kun 22 fot, er Tobias 22 Combi en forbausende romslig farkost. Innvendig er den en lun og trivelig turbåt med komplett salong og køye, en meget innholdsrik bysse og et voksent toalettrom. I kombibåt-sammenheng må man i mange tilfeller legge til både 5 og 8 fot for å få de samme fasilitetene - og kanskje legge 300-400.000 kroner på prisen.
Salongen befinner seg under fordekket, og består av en U-sofa med minste sittehøyde på ca 85 cm. Bordet felles ned og benyttes som ifyllingsplate når salongen skal konverteres til køye. I U-benken er det masse stuveplass. Ved å heve ryggputene noe – eller bygge opp en ekstra kant – ville man også fått utnyttet avsettingsplassen mot skroget bedre. Bak en stor luke i forpiggen er det også et bra stuverom. Totalt er salong og bysse forsynt med tre lamper. Trearbeidene er grove, men solid utført. Den hvite skai-polstringen er pent og skikkelig tilpasset.
Byssa
Den todelte byssa er kanskje den mest imponerende delen av Tobiasen. En seksjon på styrbord side aktenfor førerplassen inneholder et stort gryteskap og et Wallas to-bluss kokeapparat. Praktisk nok er det et hengeskap mellom benkseksjonen og akterveggen. Den doble førerstolen er hengslet og kan vippes fremover, men vi fant ingen fornuftig løsning på hvordan denne holdes oppe slik at avsettingsplassen under frigjøres. På passasjersiden er denne løsningen vesentlig mer velfungerende. Der kan stolen vippes frem slik at man får frigjort en betydelig benkeflate. Innunder dollbordet er plassen utnyttet til stuverom, og i benkeseksjonen er det en rekke med fire skuffer. I benken er det også felt ned en dyp og fin stålvask. Kjøleskap er det god plass til under førerstolen. Arbeidshøyden ved benken er 80 cm, og ståhøyden i byssa er 185 cm.
Toalett
På babord side aktenfor byssebenken er det et enkelt, men romslig, toalettrom. Ståhøyden er på imponerende 190 cm, og man har godt armslag når man setter seg på det manuelle toalettet. På akterskottet er det montert et bra speil, belysningen består av en taklampe samt et stort sidevindu. Rommet har kun ventilasjon gjennom en mekanisk ventil, ingen elektrisk vifte eller koøye som kan åpnes, noe vi mener er i snaueste laget. I et hjørne er det montert en bra stålvask. Det eneste vi savnet var en dorullholder.
Motor/teknisk
Det er to adkomstmuligheter til motoren – en via en løs trappemodul i salongen som gir tilgang til motorens forkant, samt gjennom en stor og solid motorromsluke i akterdekket. I sum gir dette ypperlige servicemuligheter. Selve motorrommet er romslig, og den lille Yanmar ??? på 72 hk som satt i testbåten gjorde ikke krav på mye plass. Meget god adkomst til vannutskiller, impeller m.v., skroggjennomføringer og kraner vitner om at det er sjømenns tanker som ligger bak løsningene. Batteriene, to ??? Ah, er plassert i solide kasser under dekk på styrbord side hvor de er lette å komme til. Fettkoppen til hylsa er forlenget med en slange slik at det er lett å dra til et tørn eller to. Den manuelle septikpumpen var montert på tanken på babord side og litt kronglete å betjene. Alle tanker er støpt i GRP.
Konklusjon
Den lille Tobias 22 Combi er en bunnsolid, prisgunstig kombibåt for et par på tur. Den er en innholdsrik og vellykket disponert 22-foter med overraskende mye plass. Båten er enkel, nøktern og godt fungerende så lenge produsenten ikke fristes til å overmotorisere farkosten.
Fart og støy
Målingene er foretatt med halv dieseltank og to personer om bord. Støymålingene er innenfor akseptable verdier, selv om det bråker relativt mye ved toppfart. Båten fås med flere motoralternativer, men 72-hesteren er et fornuftig valg i denne båten.
Data: Tobias 22 Combi

Omdr./min.Fart (knop)Støy (dBA)
3.70012,583,2
3.2009,080,4
2.7007,776,2
2.2007,072,5
1.7005,366,8
1.2004,864,7
7003,863,0
Lengde (L.o.a):6,65 meter
Bredde:2,60 meter
Dyptgående:0,85 meter
Vekt tørr båt:2.000 kg
Drivstoff:150 liter
Ferskvann:100 liter
Septik:60 liter
Køyeplasser:2
CE-kategori:C
Anbefalt motor:Yanmar 107 hk
Motor i testbåt:Yanmar 72 hk
Pris fra:422.000 kroner
Opplysninger:Tobias Plastindustri AS, Austrheim, telefon 56 16 90 79, www.tobias.no