Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 5 2

Test: TG 7200 King Cruiser

Publisert Sist oppdatert

Test: TG 7200 King Cruiser


Røff allværsbåt


Finnene har tradisjon for å lage det svenskene kaller for "korvkioskbåtar", eller pølsebodbåter på norsk. Praktiske båter med midtmontert, innelukket styrhus. TG 7200 King Cruiser følger tradisjonen i så måte, men er adskillig mer linjelekker enn de fleste.

Tekst og foto: Hans Due

"TG" står for Tage Gustafson, konstruktør og båtbygger og ikke minst tidligere racerkjører med 12 nordiske og finske mesterskap samt to verdensrekorder i hastighetskjøring, alle med egenkonstruerte båter. Tage tilhører 3. generasjon båtbyggere i familien Gustafson.
Skrogene til Tage er velkonstruerte, så også med 7200 King Cruiser, en 23,5 foter med køyeplass til tre personer og sitteplass til 7-8 personer i styrhuset. En allværsbåt som kan forlenge båtsesongen betraktelig i forhold til åpne båter, og samtidig koster den heller ikke "det hvite ut av øyet". Fra ca. kr. 280.000 med minste motorvalg på 50 hk. opp til ca. 346.000 for 125-hesteren. Båten ble presentert første gang i fjor høst.

Sjøegenskaper

Skroget virker harmonisk og tar sjøene greit. Båten er tørr og fin, lite sprut kommer inn på frontrutene. Vår testbåt var utstyrt med vanlig wirestyring som var svært tung å håndtere, men importøren forteller at hydraulisk styring blir standard på båten. Likeledes trimflaps som ikke var montert på vår testbåt, men savnet av dem var heller ikke stort. Båten virker sidestabil. I choppy sjø merker man slagene mot skrogsiden godt. Støydempingen kunne vært bedre med tykkere polstring, for det blir litt "fiolinkasse-virkning". For øvrig er båten lett å finmanøvrere, og den lystrer ror meget godt akterover. Førerplassen er forholdsvis langt framme, og det er godt sikt horisonten rundt.

Førerplass

Førerplassen er grei og oversiktlig med motorinstrumentene plassert i en konsoll i synslinjen. Brytere er lett tilgjengelig, og gass/gearspak er montert der den skal. Mellom rattet, som kanskje kunne vært vinklet noe mer, og instrumentpanelet er det et kartbord som gir plass til båtsportkart. Førersetet er regulerbart i lengderetningen, og på vår testbåt var det stuerom under setet, men her kan også monteres porta-potti do i nødsfall. Noen ideell plassering for doen er det imidlertid ikke. Det er to vindusviskere på parallellarmer som standard, og disse holder rutene rene i all slags vær. Under rattet er det montert dobbel glass-/flaskeholder.

Styrhussalong

Det er bra med sitteplasser i styrhussalongen for til sammen 7-8 personer. To i fører- og passasjersetene og 5-6 i U-sofaen aktenfor. Under benkene er rikelig med stueplass. To ekstra puter følger med, og disse kan legges i U-en slik at sofaen omgjøres til stor køye med plass til 3 personer. Under passasjersetet er det bysse med ett-bluss spritkoker og en dyp stålvask. Undersiden av passasjersetet blir avsettingsplass når setet vippes forover.Under byssa er det et skap, men her kan også monteres kjøleskap. Under dashbordet ved førerplass og i konsollen foran passasjersetet er det to store skap som enten kan benyttes til å henge klær i, eller innredes med hyller. I konsollen ved passasjersetet er det dessuten et lite stuerom på toppen.
På dørken er det kantsydde tepper, hvorav teppebitene på fotbrettene er skrudd fast, mens det store i midtgangen er løst og kan fjernes. Tak og skrogsider er belagt med tynn skai-imitasjon, og kunne med fordel vært byttet ut med tykkere polstring med tanke på lydisolasjon. I taket er det to lufteventiler, en forut og en akterut. Hovedlyset i salongen er lysstoffrør i taket. I tillegg er det to leselamper ved U-sofaen.
Både over førerplass og passasjersete er det store skyveluker. De glir lett og er enkle å åpne, men vibrerer lett når man kommer opp i fart, og må derfor polstres godt mot styrhustaket for at de ikke skal bråke for mye. Rundt hele salongen er det montert gardiner bak et brett. Gardinene holdes opp av tøyremser som er festet med borrelås, og kan felles ned dersom man vil sove om bord.

Uteplass

Det midtmonterte styrhuset gir plass til både et lite akterdekk og en brønn forut. Det er enkelt å komme til både forut og akterut gjennom skyvedører. Forut er det en liten benk som gir et par-tre sitteplasser, og det er holder for bord i dørken og et stuerom under benken. På fordekket er det også et stuerom til fortøyningsutstyr.
Om man ikke ønsker å tråkke gjennom styrhussalongen for å komme til akterdekket, kan man benytte dollbordet, som er bredt nok til å gå på. Griperekker har man på styrhustaket. Mot ytterkant av dollbordet er det en lav aluminiumsrekke som hindrer deg i å skli over bord. Rekka går langs hele båten, og ender i en pulpitbøyle forut og helt ned til badeplattformen akterut. Akterut mot motorbrønnen er det et høyt rekkverk som også er feste for fenderholdere. På hver side av motoren er det en liten badeplattform, den ene med bade- redningsleider. Mellom disse og akterdekket er det dessuten to drenerte stuerom for anker og fortøyningsgreier. Akterdekket er ikke stort, men det går fint an å stå her og for eksempel fiske.
Det er fire kryssholt, to forut og to akterut. Alle beslag og rekker er i aluminium. Så også med lanternebøylen på taket.

Teknisk

Arbeidet om bord er gjort med nennsom hånd. Finishen er bra. Innredningen er enkel, men skikkelig skrudd fast, og selv i hulrom er det glatt og fritt for rowing. Kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Lanterner er av bra kvalitet og korrekt montert.

Fart/støy

Farten er målt med GPS, med en mann om bord og ca. 75 lt. bensin på tanken. Støyen er målt ved førerplass, og er generelt alt for høy. 89,5 decibel på toppfart er plagsomt. Verftet har selv målt helt andre støyverdier med andre typer motorerer enn den vi hadde på testbåten. Den nye Mercury 90 hk. firetakteren skulle jo vært adskillig mer lydsnill enn de gamle totakterne, men importøren antyder feil propellvalg i forhold til girutvekslingen. På motoren satt en 14" stålpropell, mens 15" aluminiumspropell antydes som et bedre valg. Med Honda 90-hesters firetakter har produsenten målt 81 decibel på topp turtall og med Yamahas firetakter på 90 hk. som har samme motorstamme som Mercuryen, er det målt 83 decibel på topp. Litt underlig er det da at våre målinger viser 89,5 decibel på topp.


TurtallFart i knopStøy i dbA
550031,589,5
510027,786,0
470025,286,8
430022,585,0
390018,483,7
350016,183,5
310012,380,7
27009,078,4
23007,374,2
19006,368,4
15004,869,4
11004,069,1
9503,163,5

Data

Lengde7,20 m
Bredde2,50 m
Vekt1.000 kg. u/motor
Motor70-130 hk.
Drivstoff155 lt.
Godkjent for9 pers.
Prisfra kr. 279.200,- til kr. 346.200,avhengig av motorvalg.
ImportørKalnes Båtagentur, Hannestadfjellet 20, 1715 Yven. Tlf: 69 14 37 96. E-post: [email protected]. På internett: https://www.kalnes.no