Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 11 2

Vinterklargjøring Del 1- Tømming av båten

Publisert Sist oppdatert
Vinterklargjøring: Del 1

Tømming av båten

Det er definitivt tid for å gjøre båten klar for vinteren, og det kan være fristende å gjøre det enkelt og la mye stå igjen til vårpussen. Lettvint, men ikke spesielt lurt. Resultatet kan bli tidkrevende og kostbart når båten skal på sjøen igjen.

Tekst og foto: Jon S. Fredriksen

Regelen er at jo mer jobb man legger ned i båten om høsten, desto lettere vil det gå om våren når go`været setter inn. Det er klart det er fristende å la det meste stå igjen ombord, men det er store sjanser for at mugg og jordslag ødelegger starten på neste båtsesong for deg. Et annet moment å tenke på er ubudne gjester. Noen stjeler det utroligste. En ”tom båt” er lite interessant både for muggsopp, jordslag og tyver. Fuktighet og ventilasjon er to stikkord som vil være avgjørende for vinteropplaget og tingene dine.

Mat og klær

Ting som mat og klær bør man absolutt ta med seg hjem. Mat blir dårlig eller mindre god, enten det er tørrvarer eller hermetikk, etter en lang vinter i båten. Mat kan også trekke inn små firbente gjester som kan gjøre mye ugang i løpet av vinteren. Start derfor med å tømme skuffer og skap for matvarer. Lar du det stå blir det kastet til våren likevel.
Å la klær ligge igjen til neste sommerferie, er en dårlig ide. Er man så heldig at de ikke er blitt angrepet av mugg eller jordslag, trenger de likevel en tur i vaskemaskinen før de lukter sommerfriskt igjen. Det er også viktig å sørge for skikkelig ventilasjon alle steder slik at det ikke blir rått og eller luktende innestengt. Alle dører, dørk-lemmer, skuffer, skap og kjøleskap bør stå på gløtt når du forlater båten for vinteren.

Båtpleieprodukter

Saker som polish, voks, rubbing, såpe og andre pleieprodukter kan bli ødelagt av frost, og bør taes med hjem. Petroleumsprodukter som lampeolje og rødsprit derimot har ikke vondt av å overvintre i båten. Det er viktig at hele skroget høytrykkspyles med ferskvann med en gang båten blir tatt opp for å fjerne salt, skitt og groe. Groe som skal fjernes manuelt lar seg lettere fjerne om våren når den er tørket ut. Hvis man investerer noen timer til vask og polering når båten er ren og man likevel har produktene framme, vil man ha mye igjen for det til våren. En nypolert båt står også bedre rustet til å møte vinteren.

Inventar

Puter og stoler er noe som tar stor plass, og kan være vanskelig å få med seg. Erfaringsmessig viser det seg likevel at det kan være bryet verdt å tømme båten for det meste. Forutsetningen for å ta med seg disse tingene hjem er at man har en tørr lagerplass. Er alternativet en rå garasje er det bedre å stue alt inn under dekk, og sette/legge tingene slik at de får luft rundt seg. Det er like greit å ta ut løse tepper om høsten, for de må luftes og ristes om våren. Gardinene har godt av en tur i vaskemaskinen og en runde under strykejernet. Kjeler, skaffetøy, grillen og annet utstyr av metall kan ligge igjen, men noe kan ruste og man bør uansett ta ut alt og vaske det om våren. En ting mange glemmer er bordet på uteplassen. Spesielt hengslede bord med flere deler som ligger tett på hverandre er utsatt for fuktighet. Bord bør altså settes under dekk om de lagres om bord.
Fendere, tauverk, svabere, båtshake og lignende utstyr tåler fint overvintring, men det kan være lurt å sørge for at tauverk legges/henges slik at det holder seg tørt. Har man trekk på fendrene gjelder det samme for dem.
Det er mange som lar kalesjen sitte på under presenningen, noe som i utgangspunktet ikke anbefales, med mindre man har en utrangert kalesje som kan settes på for vinteren. Dermed unngår man at kondensen som samler seg på innsiden av den ytterste presenningen renner ned i båten. Hvis man går for denne løsningen, er det viktig å sørge for at det ikke blir for tett – gjennomlufting i hele båten er et stikkord. Vil man ha en tett og ren kalesje neste sommer, bør kalesjen taes av, rengjøres og impregneres. Må kalesjen overvintre i båten, bør den rulles sammen når den er tørr, men ikke for tett. Oppbevaring bør skje under dekk.

Elektronikken m.v.

Dyre instrumenter, stereoanlegg og pyntegjenstander bør man uansett ta hjem om vinteren. Større, stasjonære installasjoner som ekkolodd, VHF, kartplotter osv. vil som regel ha en hurtigkobling som gjør det enkelt å ta gjenstanden med seg - også for uærlige sjeler. Dessuten trives de fleste elektroniske komponenter i et relativt tørt miljø.
Brannslukkingsapparatet er det viktig å ta hjem for kontroll. Er det snakk om et pulverapparat som har manometer, kan man gjøre dette selv ved å legge apparatet i fryseren eller varme det opp med føner. Hvis viseren gjør utslag, og går tilbake til det grønne feltet når apparatet har fått romtemperatur, er det i orden. Å snu apparatet på hodet mens man ”lytter” til det, hører med til kontrollen. Hensikten er å ”lufte” pulveret, og prosessen er gjennomført når man hører at pulveret ”ramler ned” i den andre enden av apparatet. Er apparatet gammelt, bør det leveres inn til kontroll på en brannstasjon eller til et firma som utfører slike kontroller.
Når båten er tom og vinterservicen unnagjort, kan den tildekkes med god samvittighet, og du kan glede deg over at jobben vil gå mye raskere og enklere til våren. En tom båt er et godt utgangspunkt for vårrengjøring og vårpuss.

TIPS

* Ikke tett helt igjen når du dekker til båten. La det være gjennomlufting gjennom hele båten, men ikke slik at det kan drive inn snø og vann.
* La skap og skuffer stå på gløtt slik at det kommer luft til.
* Tørrball er en innretning som trekker til seg fuktighet og samler vannet i en beholder. En slik under dekk kan være en lur investering.
* Å la en 100 W lyspære stå på om bord gjennom vinteren gjør at det blir mindre fuktighet og kondens.
* Tøm båten for verdisaker, og la alle dører stå åpne. Tyver som vil inn, klarer det, men åpne dører blir ikke ødelagt.