utgave nr 4 2011

Førsteinntrykk: Yamarin 65 - DC Finsk friskus

Nye Yamarin 65 DC erstatter 64 DC, og er skreddersydd Yamahas nye, volumsterke 225-hester. Kombinasjonene ble en riktig frisk dagsturbåt.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: ATLE KNUTSEN
FOTO: ATLE KNUTSEN OG LARS KRISTIAN LARSEN

Daycruiseren med betegnelsen 64 DC har i en årrekke vært Yamarins bestselger. Arvtageren 65 DC, som ble lansert under båtmessen i Helsingfors i midten av februar, bygger på det samme skroget, og den ekstra lengden er lagt til over vann rundt motorbrønnen slik at badeplattformen er blitt større. Den nye modellen byr på en aldeles herlig kjøreopplevelse. Med Yamahas årsferske 4,2 liters V6 på 225 hk på hekken logget vi en toppfart på 50 knop blank, noe den takler suverent. Den er leken og morsom og kjøre, samtidig som den går på skinner. Skroget tilhører eliten i sin klasse.

Smarte løsninger

Uteplassen er tradisjonelt disponert med u-sofa akter, to stoler i fartsretningen som kan vendes rundt mot bordet og salongen. Begge stolene kan justeres i høyde og lengderetningen, og har kraftige lårputer som kan vippes opp. Førerkonsollen er bra utnyttet og har meget god ergonomi. Her er plass til å felle inn en 8’’ kartplotter samt Yamahas nye, digitale motorinstrument. Her er også predisponert plass til stereoanlegg, samt praktisk 12 voltuttak og oppbevaringsplass til småsaker. Integreringen og avstanden mellom ratt, spak, og trimflapspanel er perfekt. Foran passasjerplassen er det et stuverom som alternativt kan fylles med en liten vask.
Aktersofaen byr på god komfort, og rundt sofaryggen er det en funksjonell og romslig kalesjegarasje. Yamarin har kostet på seg en kraftigere vindskjerm i forhold til tidligere modeller, og det kler båten vesentlig bedre.
En av de virkelig smarte løsningene på uteplassen er stuverommet i benken på styrbord side, som har en stor luke i hele benkens lengde. Som alle andre luker om bord holdes den oppe av en gassløfter. I akterrommet har man adkomst til servostyringen (obligatorisk på 225-hesteren etter vår mening), brannslukker, bordet til uteplassen, stengeventil til dreneringen, bryter til lensepumpe, grovfilter med vannutskiller samt batteriet. Sistnevnte kunne med fordel ha vært plassert lettere tilgjengelig.

Forlenget

Den store forandringen på 65 DC fra forgjengeren er akterpartiet. For å forenkle adkomsten ut på badeplattformen i motorbrønnen, er det et trinn mellom putene i sofaen. En smart løsning som de finske småbåtprodusentene er henimot alene om. Rundt motoren er kraftige trinn som fungerer utmerket som badeplattform, og begge trinnene er det dype dreggkasser. Man kan sågar sitte rimelig komfortabelt her etter en dukkert. Badestigen på babord side er kraftig og designet både som badestige og redningsleider.
Som enhver daycruiser med respekt for seg selv, har den nye Yamarinen også en lugar under fordekket. Åpningen inn er stor nok til å gi enkel adkomst, og ved hjelp av ifyllingsplater og puter kan man re opp en stor dobbelkøye. Inn under dørken er det et gedigent stuverom, og om ønskelig kan båten utstyres med toalett som får plass mellom benkene.

FAKTA: YAMARIN 65 DC

CE-kategori: C
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 6,30
Bredde i meter: 2,50
Dyptgående i meter: 0,80
V-bunn i grader: Kommer
Vekt tørr båt i kg: 1.170
Drivstoff i liter: 140
Max antall personer: 7
Motoreffekt fra-til i hk: 115-225
Motor testbåt: Yamaha F225F
- Sylindervolum 4.169 ccm
- Antall sylindre 6
- Effekt i hk (kw) 225(165,4)
Toppfart i test i knop: 50
Pris fra i kroner: Kommer
Pris testbåt i kroner: Kommer
Opplysninger: www.yamaha-motor.no