Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 1 2009

Førsteinntrykk: Minor Offshore 31 - Nærmer seg

Med Offshore 31 nærmer Minor seg Targa i finesser. Skroget har blitt skumfylt og designet er vel gjennomtenkt. Og i stedet for flybridge har Minor valgt en gigantisk takluke over salongen.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Mens Targa har begynt å fundere på en oppfølger til sin 31-foter, har finske Minor nylig presentert sin første båt i denne størrelsen. Også dette en stor walkaround med sentermontert styrhus. Båten vil kun bli levert med drevinstallasjon. Vi prøvekjørte versjonen med en singel Volvo Penta D6-370, hvilket er en perfekt pakke. Men man kan også få den med en D6-330, eller doble D4-motorer på 2x225 eller 2x300 hk.

Stum og sporty


Minoren har et herlig velbalansert skrog som når en toppfart på 36 knop med en singel D6. Vi målte støyen til 76 dBA ved toppfart, hvilket er veldig bra. Det lave lydnivået skyldes ikke minst at Minor har begynt å fylle skrogene med polyurethane-skum, på samme måte som Targa har gjort i en årrekke.
Båten er riktig lett og ledig å kjøre, og byr på en fullt ut trygg og komfortabel kjøreopplevelse. Vi kjørte båten i ganske mye sjø, og hadde ingen problemer med å holde en bra marsjfart uten plagsomme bunnslag eller slamrende innredning, selv om dimensjonene på dører m.v. under dekk forekommer oss å være noe tynnere og spinklere enn hos hovedkonkurrenten Targa.

I taket i styrhuset er det en enorm skyveluke som i prinsipper frilegger hele salongen med bysse og førerplass på solværsdager. Styrhuset har en romslig U-sofa akter, og på babord side ved førerplassen er det en komplett bysse med bra vask og kokeapparat, og litt skapplass i benken. Fra styrhuset har man også adkomst til en dobbel senterlugar under styrhuset, og samtidig er det en tilsvarende stor lugar forut under dekk. Her er også toalettrom med full ståhøyde.

Praktisk båt


Førerplassen er utmerket, og fungerer like bra enten man står eller sitter og kjører. Instrumenteringen er lettlest og det er predisponert plass til en 12 tommers kartplotter rett foran føreren. En smart detalj er LED-belysningen i takkonsollen, som kan stilles inn på hvitt eller rødt lys. Kompasset er derimot litt klønete montert bak plotterkonsollen.
Utvendig har båten en veldig praktisk dekkslayout med brede sidedekk, og rikelig med solide rekker. I akterdekket er det doble motorromsluker som leder ned til et ryddig og velorganisert motorrom. Midt på akterspeilet er det en stålport som gir enkel adkomst ut på badeplattformen. Og på akterrekka er det montert fenderholdere høyt oppe på utsiden som er riktig brukevennlig.

FAKTA:
Modellbetegnelse: Minor Offshore 31
CE-kategori: B
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 9,70
Bredde i meter: 3,20
Vekt tørr båt i kg: Ca 4.500
Drivstoff i liter: 400
Ferskvann i liter: ???
Septik i liter: ???
Antall køyeplasser: 2+2+2
Motoreffekt fra-til i hk: 310-600 hk
Motor testbåt: Volvo Penta D6-370
- Sylindervolum 5,5 liter
- Antall sylindre 6
- Effekt i hk (kw) 355 (261)
Toppfart i test i knop: 36
Støy ved toppturtall i dBA: 76
Pris fra i kroner: 1.745.000 kroner
Opplysninger: www.norskbatsenter.com