Nr 5 2012

Kaikanten: Neste stopp Svalbard

SVALBARD: MS Nordstjernen har gjennomført over 1500 rundturer langs norskekysten. Nå har hun akkurat avsluttet sin siste. Neste stopp er Svalbard.

Publisert Sist oppdatert

Etter 56 års tjeneste avsluttet MS Nordstjernen innsatsen langs kysten 22. mars i Bergen. Ringen er på ett vis sluttet for skipet som ble bygget av Bergenske Dampskibsselskab i 1956. På den annen side venter nye opplevelser for de som fortsatt vil oppleve kystens dronning i full vigør. Hun vil denne sommeren seile 23 seilinger ved Svalbard, to av disse er seilinger til/fra Bergen-Longyearbyen. De øvrige er 6-dagers opplevelsesturer i det beste av Svalbard på nordvestkysten av Spitsbergen.

- Vi har fortsatt ledige plasser med MS Nordstjernen på Svalbard, og vi vet dette er noe våre gjester vil ha. Det er en perfekt ukesferie for de som vil oppleve det mange mener er det beste i nord. Svalbard har et helt unikt dyreliv som yrer i den korte arktiske sommeren og naturopplevelsene står i kø, sier Kari Uglem, direktør for Salg Norden.

MS Nordstjernen la ut på sin siste rundtur 11. mars fra Bergen og snudde i Kirkenes 17. mars. Skipet har hatt 47 av 56 år i ordinær rute. Knapt noe skip kan vise til tilsvarende fartstid langs verdens vakreste kyst. Hun har seilt over 7,4 millioner kilometer, eller en distanse tilsvarende 185 ganger rundt ekvator. Hun har gjennomført over 1.500 rundturer og slik også krysset Polarsirkelen over 3.000 ganger. Skipet har siden 1956 gjennomført over 100.000 havneanløp. I Bergen erstattes flåtens eldste og minste skip av MS Finnmarken, flåtens største.

Bildet:

56 ÅRS TJENESTE: Hurtigruteskipet MS Nordstjernen har gjort sin siste tur i rute langs kysten. Nå skal den stolte dame seile opplevelsesturer til Svalbard. (Foto: Hurtigruten).

 

Kjempekveite i trålposen

GRIMSTAD: Han merket knapt ruggen i trålen, fiskeren Dagfinn Pettersen (43) i Grimstad. Men ved nærmere ettersyn forsto han at det var storfangst. Riktignok er det reker han tråler, men det hender at det kommer noen blindpassasjerer i trålposen. Denne gangen var det en 150 kilos kveite som hadde funnet veien om bord.

- Jo det var en real fisk, medgir fiskeren. Han har fisket mye rart, men denne var en real rugg, sier han beskjedent og legger til at nedre vest og nord i landet blir denne sørlandskveite nærmest som småfisk å regne. Der opp kan det fiskes både 300 og kanskje 350 kilos kveiter.

   Så legger han til at det ikke er bare-bare med så stor fisk. Han fikk rett og slett ikke avsetning på fisken i Norge. Den gikk til slutt til en svensk oppkjøper til en pris av 95 kroner kiloen.

- Han gjorde et godt kjøp, for kvaliteten på maten var helt super, sier Dagfinn til Båtmagasinet. Kjempekveita ble tatt fire mil på utsiden av Hesnesbregen i Grimstad.

 

Bildet:

STORFISK: Selv for en fisker er det ikke hver dag en kveite på 150 kilo havner om bord. Her er rekefiskeren sammen med blindpassasjeren sin.

 

 

 

Gjestehavn i Spanereidkanalen

LINDESNES: Ingen bør tvile på at Spangreidkanalen er en suksess, i den forstand at den innbyr til en vakker og beskyttet seilingsled gjennom Lindesneshalvøya.

    Noe av utfordringen for det lokale næringslivet har vært at båtfolket gjerne seiler gjennom uten stopp. Nå har det riktignok vært en begrenset mulighet for en stans i kanalen, men akkurat det blir det nå gjort noe med.

   En ny gjestehavn med 50 plasser nesten midt i Spangereid sentrum er i ferd med å bli en realitet. Utbygger Terje Ariansen følger opp med en bygningsmasse på til sammen 9000 kvm som skal inneholde både kafé, butikker, kontorer og leiligheter. Anlegget står neppe klart før til neste sesong, men arbeidere har allerede kommet langt.

- Når båtfolket først tar turen inn i kanalen, da skal de også få anledning til å gjøre en god stopp i et flott anlegg, sier Terje Ariansen til Båtmagasinet.

Spangereidkanalen går tvers gjennom Lindesneshalvøya i Lindesnes kommune gjennom Spangereid fra Store Båly til Lehnesfjorden. Hensikten med kanalen er å gi småbåttrafikken en mulighet til å passere Lindesnes uten å gå ut på storhavet.

 

Bildet:

UTVIDER: Det gjøres utvidelser i Spanereidkanalen for å gi plass til en etterlengtet gjestehavn. Det lokale næringsliv ser gjerne at båtfolket gjør en stopp når de først seiler kanalen. (Foto: Atle Knutsen).

Fordums lekkerbisken

Det er noe i uttrykket ”de gamle er eldst”. Årets ”Sjøen for alle” var den 50. i rekken. Jubileet ble blant annet markert med en presentasjon av norskbygde fritidsbåter fra plastens barndom.

   Pioneren Herbert Waarum (88) i Herwa som selv var til stede på messen med modeller av klassikere fra det tradisjonsrike båtbyggeriet. Det samme var Skibsplastadmiralen Roald Skibsrud som hadde med seg sin Seamaster 15 fra 1964. Eivind Amble var også med, konstruktøren med lengst fartstid i Norge.

   Vest-Agder-museet har gjort en fantastisk jobb med restaurering av veteranplastbåter og sto for en utstilling som samlet et stort og interessert publikum på Lillestrøm.

   Et av trekkplastrene var en lekkerbisken som entusiasten Jan Henrik Anderson fra Grimstad har satt i stand, en Viking Queen fra Fredrikstad med 2X 80 Mercury. Det ble produsert 12 slike båter ved Kepro i Fredrikstad, en kjemisk bedrift som først og fremst var spesialist på husholdningsprodukter og leketøy i plast. Blant leketøyet var denne USA-inspirerte passbåten. Den ble likeså godt forstørret til 1:1 og ble en meget spesiell båt som vakte berettiget oppmerksomhet på årets messe.

Og selvsagt var også klassiske båter fra Fjord og Selco med på utstillingen.

 

Bildet:

LEKETØY: Passbåten Viking Queen fra Fredrikstad er bygget på inspirasjon av en lekebåt. Jan Henrik Anderson i grimstad har stått en fantastisk restaurering.

 

HERWA: Modeller av alle Herwas klassiske var samlet på ett brett, modeller bygget av Herwagründer Herbert Waarum.

 

GJENSYN: Det ble gjensyn med både Fjord og Selco, båter restaurert av Aust Agder Museet med entusiasten Per Grimsrud i spissen.

 

Gourmet i skjærgården

NY-HELLESUND: I disse dager jobbes det på høygir for å få ferdig det gamle verftet i Ny-Hellesund. Båtbyggeriet stengte portene i 2008,etter nesten 100 års drift, men i sitt nye liv skal den idylliske plassen i Søgnes skjærgård romme både leiligheter, gourmetrestaurant og bryggeservering.

- Jeg gleder meg til åpningen 1. juni sier Trond Moi til Båtmagasinet. Bølgen og Moi skal gi båtfolket stor matopplevelse både i den meget spesielle restauranten (med bordbestilling) og for de som tøffer innom for et enkelt måltid og et glass på bryggekanten. Restauranten vil holde åpent fra 1. juni til 1. september, mens kafeen holder det gående åtte uker i sommerferien.

- Jeg har vel aldri før opplevd så mye forhåndsbooking, sier Trond Moi. Allerede 1. april var det 2500 cuvertbestillinger. Restauranten vil få plass til 100 gjester. Og kjendiskokken lokker med råvarer fra lokale fiskere og bønder.

- Vi bygger dessuten en bakerovn som kan friste båtfolket med ferske bakervarer, sier han.

   Kunstneren Per Fronth, som i 2009 ble utnevnt til Nobelkunstner og ble valgt til å lage diplomet til Nobels Fredspris, skal stå for mye av utsmykkingen på verftet. Kunstneren vil selv bosette seg i den gamle tanken på verftstomten. I restauranten kan du studere detaljer fra skipsbyggingens tid i Ny Hellesund. Trond Moi ser frem til å vise båtfolket et unikt miljø i det gamle skipsverftet allerede i sommer.

 

Bildet:

Slik vil det tradisjonsrike verftet i Ny-Hellesund se ut når det står klar til å ta i mot båtfolket 1. juni. Bølgen og Moi skal stå for restaurantdriften.(Foto: Strek Arkitekter AS).

 

 

Beste gjestehavn åpnet

FARSUND:

Gjestehavnen i Farsund ble i 2011 for andre gang på rad kåret til Årets Gjestehavn av Båtmagasinets lesere. Palmelørdag ble dette markert på en skikkelig måte da gjestehavnen ble åpnet for sesongen. Båtmagasinets sjefredaktør Hans Due hadde tatt turen til Farsund med flagg og diplom som han overrakte ordfører Richard Ivar Buch med blant annet følgende ord: Det er meget fortjent – også i år - fordi Farsund har fulgt opp gjestfriheten fra 2010 og foregående år, men også fordi dere foran fjorårssesongen investerte i enda flere fasiliteter for båtfolket, som ny strandpromenade og ny flytebrygge, og jeg håper på båtfolkets vegne at Farsund fortsetter med sin gjestfrihet og gode service.

            Jeg håper imidlertid at Farsund får enda sterkere konkurranse om tittelen Årets Gjestehavn i år. Ikke fordi Farsund ikke fortjener å vinne igjen, men fordi jeg håper kvaliteten på - og gjestfriheten i - de andre gjestehavnene kan heves opp til Farsunds nivå. Det er til fritidsbåtfolkets beste, men jeg er også overbevist om at det er til beste for det lokalsamfunnet som gjestehavnen befinner seg i.

            Gjestehavnen i Farsund er personifisert gjennom vekter Elin Salvesen som er det blide og vennlige mennesket alle besøkende møter om morgenen med gratis, ferske rundstykker og Farsunds Avis. Det var naturlig at det var hun og den nye havnefogden Tom Egil Ravndal som heiste flagget. Sistnevnte kunne fortelle at det skal satses enda mer på gjestehavner  i Farsund by og andre steder i kommunen. Havnefogden hadde etter en opptelling kommet til at det er 36 havner i kommunen me varierende fasiliteter, men som alle er åpne for gjestende fritidsbåtfolk.