Nr 4 2013

Kaikanten: Med Hole på skjæret mm

Smått og stort fra bransjen

Publisert Sist oppdatert

Hole på skjæret

Tid for bekymringer

Til daglig er livet nokså besværlig. Grinete unger skal inn og ut av barnehager før dørene lukkes, TV-skjermen må av hensyn til naboen ha tilstrekkelig antall tommer, tannråten bør ikke få spre seg, forsikringsselskapet må ikke tro at vannskaden skyldes dårlig vedlikehold og han som danset altfor tett med kona di må få det tråkket på stortåa han fortjener. Og ennå har vi ikke nevnt naboens trær.

Dette skulle vel gjøre at vi ellers i livet smyger oss forsiktig rundt det som kan forvolde problemer? Nei da. Når hverdagsproblemene har tårnet seg opp til å bli en vane, da kjøper vi båt! Som båteier er du garantert bekymringer sånn omtrent i fem av de seks ukene høysesongen varer.

Båtproblemene starter allerede når fruen skal finne en duk som passer interiøret i den nyinnkjøpte båten. Dukfargen skal nemlig ikke stå til fenderne, men til fargen på dørken og treverket. Forstå det den som kan.

Så inviterer fruen noen venninner til innvielsesparty i båthavnen, og feiringen ender med altfor mye papir i doen med de underdimensjonerte rørene. Noe skal jo far å ha å pusle med utover sommeren.

Selv har vi funnet tiden inne til å starte bekymringene. Det gjelder å komme i gang med den slags i tide. Det handler om den nye kalesjen vi kjøpte i fjor høst, men så sent at tupperwaren på 24 fot allerede lå under teppet for vinteren.

Kommer den nye til å passe? I gamle dager tok man med den gamle kalesjen til en kar som sydde blå presenning svart. Nå syr de etter produksjonsnummer.

Min gamle kalesje hadde ikke noe produksjonsnummer. Nei, vel – men hvilken type er båten? Å, ja – den fins det to typer presenninger til, forklarte syeren Hansen. Altså én kalesje som passer og én som ikke passer.

Hvilken kalesje har vi fått? Hvis tupperwaresnekka Fleksnes kommer ut fjorden med spinnaker, var det feil kalesje vi fikk. Det samme kan sies hvis kalesjen går halvveis ned på sidene, men til gjengjeld et stykke over dreggen og badebrettet akter.

Hvis det er noen går rundt uten å ha bekymringer i det hele tatt, kan vi godt hjelpe til. Husket du å topplade batteriet i vinter? Hvis ikke kan det være ødelagt, og tusenlappene flyr til nye strømklumper. Husket du å bekrefte båtplassen? Ikke det nei, lykke til med båtturer hjemme i eplehagen! Dro du ut bånnpluggen av tresnekka slik at vannet rant ut før frosten kom? Neivel, da er trøsten at du og ektefellen sparer tellerskritt. Dere kan snakke til hverandre gjennom frostsprengningene i båten.

Ha en bekymringsfull vår!

Og presenningsyer Hansen; Jeg veit hvor 'u bor!

Hole

 

 

Vil du bli båtbygger?

Vil du starte båtbyggeri? Om ikke annet støpe deg en flott båt? Ring til Alf Magnor og Thom i Nor Star, så får du nok en god pris på former. To av bransjens grand old men trekker seg nemlig sakte, men sikkert tilbake.

-Det må da være mye bedre å selge unna gode former enn å kaste dem på søpla, spør Thom Torgersen. Foreløpig har det vært stille på telefonen, men noen interessenter har meldt seg.

- Vi får se hva det blir ut av dette. Sikkert er det i hvert fall at vi nå trekker oss ut. Vi skal ikke bygge flere båter, uansett hvilken vei markedet tar, sier han. Både Alf Magnor Gundersen og Thom Torgersen er 64 år gamle og innrømmer at noe av futten og entusiasmen er borte.

Karene har vært i bransjen siden 1973 og etablerte båtbyggeriet Nor Star Boat på Krøgenes i 1994. De siste årene er det Nord Star 350, 290 og 950 som har dominert.

   Nå ligger det bare et par ferdigbygde 290 igjen. Båtene skal selges før det er slutt. Deler av lokalene er allerede bortleid til livbåtspesialisten Norsafe.

 

Tøffetur i stampen

Her har du muligheten til å kombinere det nyttige med det hyggelige. Hollandske Hot Tug har sjøsatt en flytende stamp for kosetur på fjorden. Her kan seks til åtte personer nyte vann både innenfor og utenfor, eller bare utenfor. Tar du deg tid til å fyre opp ovnen med god tørr red, kan du nyte ferden bare iført badebukse i 38 graders vann. Vær og temperatur bør med andre ord aldri være noen hindring for en god seilas. I dette tilfelle ville vi vært langt mer bekymret for høy sjø.

 

 

Mr. Kellox er død

Kjell Hox døde 2. februar i år i en alder av 93 år. Han startet sitt selskap Kellox med flere agenturer allerede i 1950. Tidlig ble han stor og innflytelsesrik på Honda motorsykler. De første modellene kom til landet i 1959 og senere kom også Hondas utenbordsmotorer og andre marineprodukter.

   I 1976 kjøpte Hox konkursrestene etter den tradisjonsrike motorfabrikken Sleipner i Fredrikstad. Det sies at hovedgrunnen var at han hadde et sterkt behov for et sentrallager til hele sin virksomhet.

   Men sammen med Arne Skauen syslet han tidlig også med mange ideer for å blåse liv i fabrikklokalene igjen. Sleipner har i årenes løp utviklet seg til å bli en av de største og mest toneangivende selskaper innen maritim teknologi. Kjell Hox har hatt en sentral plass hele veien og var levende opptatt av Sleipners ve og vel helt til det siste.

Hox var en utadvendt og sosial person. Venner og familie betraktet han som en raus, engasjert og besluttsom forretningsmann, en igangsetter med teft på forretninger. Han var også kjent for at det meste gjerne skulle ha vært gjort i går og kunne nok til tider omforme sin entusiasme i en dose temperament.

Med Kjell Hox´bortgang har norsk båtbransje mistet en av sine pionerer.

Rich.

 

BÅTBITEN

 

Den trofaste leser vil huske konkurransen vår  ”Båtbiten”. Vi presenterte en del av en båt, så var det bare å fortelle oss hvilken båt det var.

Til glede for gode gamle og nye båtfolker vi i gang igjen med ”Båtbiten”. Da er det bare å bruke sine kunnskaper eller rett og slett gjette på hvilke båter vi presenterer.

Løsningen må vi ha på mail til

batbiten@aller.no innen: 10. april.

Vi kårer en vinner som vil motta

Båtmagasinets T-skjorte.

 

 

På vikende front i skattesak

Det var knyttet stor spenning til hvordan Førde kommune ville skattlegge flytebryggene i kommunen. Nå er skattekontoret på vikende front.

Som første KNBF medlemsforening er Førde Båtklubb blitt bedt av skattesjefen i kommunen om å oppgi data på foreningens brygger, med formål å utskrive eiendomsskatt. Førde Båtklubb har bedt om fritak fra beskatning da foreningen er en frivillig, ideell organisasjon og ikke tjener penger på driften.

- Vi håper Førde kommune tar til fornuften og fritar Førde Båtklubb for eiendomsskatten, uttalte generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF i en kommentar til Batmagasinet.no i februar.

Så viser det seg at takstnemda har problemer med å sette taks på flytebrygger i kommunen. De slår fast at flytebrygga til Hornes båtlag ikke er å regne som fast eiendom og derfor ikke kommer inn under eiendomskatteloven. Men bryggen til Førde Båtklubb er å regne som fast eiendom, etter nemndas mening. De greier imidlertid ikke å sette noen prislapp på prosjektet innen tidsfristen og har derfor i første omgang  bestemt seg for utsette skattleggingen til neste år.

Generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF øyner et håp:

- Vi håper at samtlige kommuner som har tenkt å benytte muligheten, også bør vurdere å frita frivillige organisasjoner for eiendomsskatt.

Eiendomsskatteloven gir mulighet for å frita organisasjoner som har som formål å gavne kommunen, og det gjør jo en båtforening, sier han.

 

FLYTEBRYGGER: Det er tydeligvis vanskelig for skattekontorene å sette riktig takst på flytebrygger. Skattesaken i Førde er utsatt.(Illustrasjonsbilde).