Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 5 2

Leserbrev

Publisert Sist oppdatert

HVOR ER DETTE?

Riktig svar i mars-utgaven var Skudeneshavn og vinnere er:

Undis Kristiansen Utgård, 1684 Vesterøy
Jon Sunde, 6730 Davik
Thomes Hjortnes, 5640 Eikelandsosen

BÅTRATTET POPULÆRT!

Båtmagasinet startet i marsutgaver en konkurranse som skal vare til og med novemberutgaven i år. Bli med på jakten etter BÅTRATTET i hvert nummer, skrev vi, og responsen har vært gigantisk! Svarene er kommet inn i posten, på mail og på fax. Bli med denne gangen også.
Konkurransen går ut på å finne et båtratt vi har gjemt bort et eller annet sted i bladet. Ser du nøye nok etter og finleser, finner du det på en eller annen side. Forrige gang – i aprilutgaven – stor det øverst på siden 58. Du ser det her, men du vil ikke finne det i denne størrelsen. Vi har formisket det til omtrent ti millimeter i diamater.
Finner du det og sender oss en fax (OBS! Vi har fått nytt faxnummer; 66 77 40 61), et kort eller en mail til [email protected] om hvilken side det er på, er du med i trekningen av en en i trekningen av en flott automatisk oppblåsbar redningsvest fra Seatronic (se bildet). I desember er alle som har jaktet på rattet med i trekningen av en tur for to til London Boatshow i januar neste år. Nå gjelder det å ta på seg brillene og lete etter båtrattet.
Fristen er 20. mai og navnet på vinneren blir presentert i juniutgaven.
Vinner av båtrattjakten i april ble: Brynjar Hansen, 8470 Bø i Vesterålen. Han får tilsendt et lekkert
sportsur fra Bruno Banani med mange morsomme effekter. Vi gratulerer!
RED.

Klutsjproblemer

I marsutgaven leser jeg med interesse om problemer med motorer og leverandører. Spesielt interessant var det å lese artikkelen om installasjon av en ny Volvo TAMD22P i en NordWest 740. Selv gjorde jeg tilsvarende utskifting våren 1996, hvor jeg fikk installert en ny Volvo TMD22 (76 HK) i min Joda 7500. Dette har dessverre utviklet seg til et mareritt for meg.
Kort fortalt er min historie denne: Sommeren 1997 begynte motoren å hakke ved høy belastning og problemet tiltok utover sesongen. En teori var at falsk luft ble sugd inn. Sesongen 1998 viste det seg imidlertid at problemet var av en mer alvorlig karakter. Turboen ble byttet uten noen bedring, selv om leverandøren først hevdet det motsatte. Våren 1999 ble konen i klutsjen byttet og etter hvert gikk motoren seg til. På høsten var imidlertid problemet der igjen med uforminsket styrke. Leverandøren ville da bytte gearet mens motorimportøren ville bytte konen med en bedre type.
Båten ble liggende fra midten av september til 2. desember uten å være i kjørbar stand siden gearet ble fjernet! Til slutt måtte jeg bestille opplag for vinteren og først da ble den nye konen montert med forsikring om at nå var alt i orden. Jeg har hele tiden stilt spørsmål om gearet/konen er riktig dimensjonert. Dette hevder selvfølgelig Volvo at de er, men praksis har vitterlig vist noe annet. Vil med dette høre om andre har hatt samme problem med denne motortypen.
Med ønsker om en problemfri båtsesong 2000.

                      Fred Bergmann
                      3970 Langesund

Kyocera og Iridium

Under nyheter side 62 i det siste Båtmagasinet står å lese om "siste nytt" vedrørende satellittelefon fra Kyocera. Systemet benytter Iridiumsatellittene.

Informasjonen kan bli desinformasjon! Satellittsystemet Iridium har svært store økonomiske problemer. Iridium har startet arbeidet med å planlegge deorbiting av alle satellittene (66 pluss noen få reserve i bane). Dette innebærer at i løpet av kort tid måned vil satellittene være omgjort til "stjerneskudd".
Med andre ord - Iridium vil være "ikke-eksisterende" og investeringer i systemet vil være bortkastede penger. Men, det kan selvsagt komme en sjel med mange penger som vil redde systemet – kanskje.

                      Aage Byrud
                      4400 Flekkefjord

Yanmar ”slo” Volvo 0-0?

Skal man leke med tallresultater av den disputt som oppsto i forbindelse med Yanmar Norges balustradeplasserte reklameseil under ”Sjøen for alle” i fjor, må det oppgitte resultat 0-0 i Båtmagasinet nr. 12/99, bero på en trykkfeil. For å få denne saken ut av verden, er de faktiske forhold at Yanmar Norge AS fikk medhold uten dissens i begge de instanser som behandlet saken – først mot Volvo Pentas begjæring til Namsretten, deretter mot Volvo Pentas innklaging av Yanmar Norge A/S til Næringslivets Konkurranseutvalg. Resultatet er dermed 2-0.
Et viktig poeng er at Yanmar Norge AS for det aktuelle reklameseilet responderte på et vanlig åpent tilbud fra messearrangøren om muligheten til å utnytte balustraden på denne måten. Seilet ble logisk nok plassert nærmest vår stand.
Vi synes det er greit å få fastslått at vi ikke har opptrådt kritikkverdig eller i strid med hverken markedsføringsloven, andre lover eller sedvaner innenfor rammene av god forretningsskikk.
Oddvar Hansen
Yanmar Norge AS

Fjerning av gammelt bunnstoff?

Et aktuelt spørsmål for mange på forsommeren er hvordan man fjerner lag på lag med gammelt bunnstoff. Dette har vært diskutert fram og tilbake på Båtmagasinets Internettside, Båtplassen. Vi har plukket ut et spørsmål og et svar som gir en helt spesiell oppskrift.
RED.

Etter 20 år med utallige lag bunnstoff vurderer jeg å fjerne alt det gamle for å få bedre fart og motoreffektivitet på båten. Hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Jeg prøvde litt med bunnstoffjerner i fjor, men dette var både dyrt, lite effektivt og en særdeles grisete jobb. Er det noen som har andre metoder som f.eks. steaming og kjemikalier, varmepistol, pussing (i tilfelle med hva), etc. Båten er en 20 fots plastbåt.

Stofflei båteier
SVAR:
Du trenger: Fra din lokale fargehandler tilstrekkelig antall kilo kaustisk soda (3-kilos spann med bruksanvisning -type granulat = små kuler), samt stor lutkost og et antall pakker Arabin tapetlimpulver (be om å få returnere det du kjøper for mye). Husk solide gummihansker og vernebriller! Du trenger dessutenen billig regndress med hette, gummistøvler, høytrykksspyler, litermål i plast, solide rørepinner, plastbøtte med hank til blanding og en bøtte for rent vann og håndkle.
Fremgangsmåte: Man gjør alt klart og ifører seg verneutstyret! Bland sammen soda og vann til sterk lut. Rør inn tapetlimpulvertet til blandingen likner på litt tynn (ikke for tynn) havregrøt. Gjør en prøve på et begrenset område for å sikre at gelcoaten ikke tar skade. (Min båt er produsert i 1984). Når du er sikker på at alt går bra, smører du hele bunnen. Tapetlimet sikrer at luten blir hengende på plass. Om det er varmt i luften slik at blandingen ser ut til å tørke, kan den fuktes med superfin vanntåke fra et Gardenamunnstykke.
Etter et par timer, kan du gå på med høytrykksspyleren. Selvpolerende bunnstoff bobler ikke opp, men blir på en måte litt "bløt" og renner av. I vannlinjen og på steder hvor det kanskje er påført mange lag bunnstoff, kan det bli nødvendig med flere runder. Det fine med denne metoden var at den 2-komponent epoxyprimeren (på min båt) var upåvirket av luten. Det er selvsagt nødvendig å etterspyle grundig med mye vann, særlig der hvor bart jern/stål eksponeres. Det kan være aktuelt å maskere slike detaljer.
Personskader: Lut etser på huden. Man må derfor sørge for å dekke seg til med verneutstyr som beskrevet. Småsprut på huden vaskes bort med rikelige mengder vann fra vannbøtten eller fra slange. Sprut i øyne er KRITISK og må behandles av lege omgående!!!! Sørg for rikelig umiddelbar skylling og helst skylling/bløting under transport. Man må passe på sine omgivelser/andre opplagte båter på slippen. Barn bør ikke leke i nærheten. Vær obs på at det utvikles varme når vann og lut blandes. Slipptraller av jern må spyles av etter jobben. Rydd bort tom-emballasje og rørepinner med lutlim.
Reservasjon: Metoden virket perfekt på min båt, men jeg gir ingen garantier for andre båter og frasier meg ethvert ansvar for skader som følge av denne beskrivelsen. Metoden er ikke ubetinget miljøvennlig. Det kan være opplagsplasser/slipper som ikke tillater denne metoden benyttet innen sitt område.
Lykke til!


                          Per Mordal

Båtmagasinet beklager

Vi viser til testen av elektroniske kartprogram i aprilutgaven av Båtmagasinet og beklager at ikke alle eksisterende programmer var tatt med, bl. a. WinChart Pro Plus. Vi kommer tilbake med en test av dette programmet i et senere nummer.

RED.

Med bena i vannet

Båtmagasinet har flyttet fra asfaltjungelen på Alnabru i Oslo til nesten ”kaiplass” på Nesbru i Asker. Det skjedde 1. april og var ingen spøk. Midt opp i alle demonterte møbler og pappesker ser du fra venstre Båtmagasinets nye AD, Roger Nielman, Turid ”Tuppen” Kristensen, Anne Marit Klokk, Vidar Borgen, Hans Due og Harald Skogli. Selv om vi har en halv meter snø i øyenblikket og litt flytteforstyrrelser, ser vi for oss muligheten for snart å sitte på brygga ute på Holmen med bena i vannet.
RED.