Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 7 2008

Test: Brukt NB 840 Fly

Publisert Sist oppdatert

Test: Brukt NB 840 Fly


Holder ord som stor


Det er hevdet at NB 840 Fly er markedets største 28-foter. Vi er ikke uenig. Den er en forbausende godt utnyttet flybridgebåt som lett tar med seg fire personer på lengre ferieturer. Vi har brukt-testet et meget velholdt halvfabrikat fra 2003 til 1,1 millioner kroner.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
NB 840 tilbys i flere versjoner. Den første, den rene bakveggversjonen, ble lansert i 1987 (testet i Båtmagasinet nr 6/1990), og kom noe senere med flybridge i 1991. Båten gikk ut av produksjon i 2007. Den leveres både i drevversjon, og med strak aksel og kjøl. I tillegg til fabrikkferdig båt fås den som ferdig kjøreklart halvfabrikat, eller kun som byggesett, såkalt halvfabrikat tett båt. Vi har testet en båt som ble levert som kjøreklart halvfabrikat i 2003, og som eieren Geir-Inge Svellingen ferdigstilte. Båtmagasinets konklusjon da vi testet bakveggversjonen var at den er en ualminnelig voluminøs turbåt – til tross for sin størrelse. Den konklusjonen står fast etter vår vurdering av den fem år gamle bruktbåten.
Hva får du pengene?
Vår testbåt ligger ute på finn.no med et prisforlangende på 1.125.000 kroner, noe som er ca 100.000 kroner lavere enn hva tilsvarende båter omsettes for. Båten har kun hatt én eier, som fikk den levert som ¾ ferdig båt – det vil si med alle større tekniske installasjoner på plass, men med innredningen som byggesett. Den er levert med en såkalt vedlegg 3 erklæring, som i praksis er en garanti fra produsenten om at halvfabrikatet er bygget og dokumentert i henhold til de aktuelle ISO-standardene frem det til nivå den er i byggeprosessen når kunden overtar båten. Deretter er det opp til den som ferdigstiller båten å sørge for dokumentasjon og endelig CE-merking av fartøyet før det tas i bruk.

For en som vurderer å kjøpe en båt som i utgangspunktet har vært et halvfabrikat, er det særdeles viktig å undersøke CE-dokumentasjonen før man eventuelt kjøper en slik båt.

Reglene gjelder alle båter levert som halvfabrikat etter 16. juni 1998. Foreligger ikke den nødvendige dokumentasjon på at båten er forskriftsmessig CE-merket (er utstyrt med CE-skilt, CIN-nummer, brukerhåndbok og samsvarserklæring), har båten mest sannsynlig en vesentlig mangel i henhold til Forbrukerkjøpsloven. I praksis vil det ikke være lovlig å ta båten i bruk eller omsette den før den er ferdig CE-merket. (Les mer i Båtmagasinet nr 1/2006 og nr 3/2006).
Tilbake til vår testbåt. For ca 1,1 millioner kroner får man i dette tilfellet en komplett bobåt med fire faste køyeplasser. Vår testbåt var i god teknisk stand med verftsmontert Volvo Penta KAD 43-motor (ny i 2003), men med et relativt beskjedent ustyrstyrsnivå med hensyn navigasjonsutstyr. Testbåten hadde VHF og en fastmontert GPS. Av vesentlig komfortutstyr hadde båten en 5 kw Eberspächer dieselvarmer (ny), elektrisk toalett, radio/cd og 15’’ flatskjerm-TV, varmtvann, landstrøm og en tre bluss gasskomfyr.
NB 840 Fly er en teknisk sett forholdsvis enkel båt – uten kompliserte og dyre installasjoner og løsninger, noe som også gjør det forholdsvis enkelt blant annet å installere mer utstyr i.
Bruksegenskaper
Vår testbåt var en drevversjon, med en Volvo Penta KAD 43 på 290 DPE-drev. Båten har praktisk talt ingen planingsterskel, og har gjennomgående gode sjøegenskaper. Motoren har rikelige ressurser både til å få båten opp i plan, og til å holde en bra marsjhastighet. Båten er svært lettmanøvrert og kombinasjonen drev og baugpropell, gjør deg i stand til å håndtere båten lekende lett i alle situasjoner. Vi noterte oss at båten har en tendens til å ville løfte hekken ut av vannet og stupe ned med forskipet mot slutten av kraftige svingkurver. Dette er imidlertid ikke sjenerende ved normal bruk – men er en egenskap man bør være klar over.
Flybridgen er mer å betrakte som en utvendig styreposisjon med tre sitteplasser.
Eieren og hans familie på til sammen fem personer har brukt båten på lange ferieturer gjennom flere år. Fire personer bor veldig greit i båten, takket være to romslige lugarer. Stikklugaren under salongen er adskilt med en egen skyvedør og fungerer dermed som den primære lugaren i båten. Køya i forpiggen er adskilt med et forheng. Her er det i tillegg mulig å rigge til en ekstra køye på tvers til et av de minste besetningsmedlemmene. Det er forbausende mye stuveplass i båten, men lite fast skapplass. Vi ble begeistret over et gigantisk stuverom under salongdørken. Også toalettrommet på styrbord side overrasker med sin romslighet, det vil si full ståhøyde og komplett innredning med vask og toalett og bra med skapplass. Det er mulig å montere dusj i toalettrommet, men det var ikke gjort i testbåten. Derimot hadde den hånddusj både på akterdekket og badeplattformen. Ifølge eieren var dette gjort i forvissning om at toalettrommet i liten grad egner seg for dusjing og vannsøl. Båten er meget godt forsynt med belysning, hovedsakelig i form av downlights.
Byssa aktenfor førerplassen er komplett med mye bra skapplass, men med litt for lite kjøleskap til de lengre ferieturene.
Førerplassen er ergonomisk velfungerende, med god sikt og god sittekomfort. Den er logisk organisert, men har liten plass til ettermontering av plotter og annen elektronikk.
Teknisk tilstand
• Plast
Båten er blank og fin i plasten, uten synlige skader verken i skrog, dekk, overbygg eller fenderlist. Den bærer preg av jevnlig og godt vedlikehold, og forsiktig bruk.
• Motor og fremdriftssystem
Motoren i NB 840 Fly er montert i en lydisolert kassett i motorrommet under akterdekket. Man har lettvint adkomst til motorrommet via én stor luke med gassdempere. Motoren frilegges enkelt for daglig inspeksjon og vedlikehold ved å løfte bort to av platene på toppen av kassen. For omfattende service og reparasjoner må hele kassen demonteres og løftes ut. Dieselfilteret med vannutskiller er lett tilgjengelig montert utenfor motorkassetten. Motoren i testbåten hadde ??? timer på telleren, og fremsto som ny. Ifølge eieren har både motor og drev fått alle servicer og har fungert uten problemer gjennom fire sesonger. Motoren startet umiddelbart.
• Skroggjennomførng/drenering
Alle skroggjennomføringer i testbåten var i god stand og fungerte tilfredsstillende. Skroggjennomføringene var forsynt med doble slangeklemmer i god stand. Alle slanger til septik og drenering fremsto som nye.
• Lekkasjer/vannskader
Innvendig var båten tilnærmet luktfri, noe som tyder på en tørr båt uten lekkasjer eller uønsket vanninntregning. Vinduene i aluminiumsrammer var helt tette, uten spor etter lekkasje. I skrogbunn og i motorrom var det også helt tørt.
• Elektronikk/elektrisk
Det lille som var av elektronikk om bord fungerte. TV-antennene på targabøylen var imidlertid brukket. Batteribanken var plassert på babord side i motorrommet, og bestod av to 110 Ah forbruksbatterier og ett 115 Ah startbatteri. Polene var rene og fine, og vi målte ladespenningen til 13,3 volt på forbruk og 13,8 på start, noe som i begge tilfeller er for lavt. Hovedstrømbryterne er montert i et rom på babord side på uteplassen og var i god stand. Her er også landstrømtilkoblingen plassert. Gjennomgående var ledninger og kabler ryddig organisert og dimensjonert i henhold til den definerte standarden fra båtprodusenten. Alle lys og funksjoner for øvrig i båten virket, med unntak av en Mikuni dieselvarmer som var under demontering fordi den var defekt.
• Interiør
Innredningen er montert av båtens eier, levert som byggesett fra produsenten. Det er forholdsvis lite treverk i innredningen. Finishen på avslutninger m.v. er grei nok. All polstring er pent utført, og sitter skikkelig på plass over alt. Trekket på putene i salong og førerstol bærer litt preg av bruk, og har begynt å nuppe. Gardinene er rene og fine. For øvrig er interiøret helt ubeskadiget, og krever ikke fornyelse av andre enn eventuelt estetiske grunner.

Båtmagasinets vurdering

Takket være sin størrelse og vellykkede planløsning, har NB 840 Fly i praksis få reelle konkurrenter. Den holder seg godt i pris sammenlignet med det som er av tilsvarende, små flybridgebåter. Flybridgebåt er den mer i navnet enn i gavnet, siden flyvebroen i praksis er en utvendig førerposisjon med plass til tre personer. Det er det innvendige volumet som imponerer mest. Testeksemplaret var ca 100.000 kroner lavere priset enn andre NB 840 Fly som ligger ute på nettet. Det er ingenting ved dens tekniske tilstand som skulle tilsi at den bør ligge under markedspris. Dermed burde denne båten være et attraktivt alternativ for den som er ute etter en slik båt, under forutsetning av at CE-dokumentasjonen bringes i orden.

Eierens vurdering

Geir-Inge Svellingen fra Øygarden i Hordaland er familiefar og ivrig fritidsbåtbruker. Sommerferiene tilbringes om bord med hele familien, og de reiser gjerne langt – både nordover og østover til Sørlandet. - Først og fremst er jeg veldig fornøyd med at båten er så romslig. Den har en stor sittegruppe og stort akterdekk. Køyene er greie nok, men kunne vært noe større. Flybridgen er selvfølgelig litt liten, men så er det jo en 28-foter vi snakker om. Siden båten er såpass bred, slår den litt i motsjø. Hvis du ligger over 20 knop i motsjø, vil det være ubehagelig over tid. Reduserer man derimot til 15 knop, er de fleste forhold uproblematiske, mener Svellingen.- Vi har vært opp til fem på tur, men da begynner det å bli litt trangt, spesielt siden det eldste barnet er 18 år. Da er det veldig greit med et stort akterdekk, særlig når været er dårlig og vi er mange om bord. Det gir verdifull ekstra tumleplass. Jeg vil også trekke frem at det er litt lite skapplass om bord, og at kjøleskapet er for lite, avslutter Svellingen.

Alternativene
FAKTA:
Produsent:NB Marine AS, HerdlaSPESIFIKASJONERMOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat:Volvo PentaELEKTRISK ANLEGG
Batteribank:8
º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
NOEN MÅL I CM
Dollbord, bredde:21
FART OG STØY) Merknad: Ingen
²) Merknad: To personer ombord, halv dieseltank, nysmurt bunn
³) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TEKNISK SJEKKLISTE – NB 840 Fly
Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.

Viksund 290/310 FlyÅrsmodell: 2003
Motor: Diesel, 248 hk
Pris: Ca 1.495.000,-
Viksund 270 FlyÅrsmodell: 1996
Motor: Diesel, 210 hk
Pris: Ca 890.000,-
Viksund 925 AlphaÅrsmodell: 1990
Motor: Diesel, 165 hk
Pris: Ca 800.000,-
Konstruktør:Albeteam AS
Byggeperiode:1987 -
Modellhistorie:1987: NB 840
1991: NB 840 Fly
Vanlige motoralternativer
- alternativ 1:Mercruiser, 170 hk
- alternativ 2:Volvo Penta, 216 hk
- alternativ 3:Yanmar, 222 hk
Gangtid motor:470 timer
Pris som ny i 2007:950.000 kroner (halvfabrikat)
Pris som ny i 2003:900.000 kroner (halvfabrikat)
Testbåt sist omsatt for:1.100.000 kroner
Nyttige linker:www.nbmarine.no
Bruktbåtkontrakt:www.forbrukerportalen.no
Største lengde:9,75 meter
Skroglengde:8,40 meter
Største bredde:3,30 meter
Vekt tørr båt:3.700 kg
Kapasiteter
- Ferskvann:190 liter
- Drivstoff:2 x 250 liter
- Septik:70 - 120 liter
Modellbetegnelse:KAD 43
Årsmodell:2002
Drivstofftype:Diesel
Ytelse ahk:216 (230?)
Ytelse kW:???
Antall sylindere:6
Max turtall ihht produsent:3.700 – 3.900 omdr./min.
Max turtall i test:3.700 omdr./min.
Type fremdrift:Drev, DPE 290
- type, antall og størrelse (forbruk):2x110 Ah
- type, antall og størrelse (start):1x115 Ah
Ladespenning forbruk i voltº):13,3
Ladespenning start i voltº):13,
Ståhøyde
- salong:195
- hovedlugar:176
- stikklugar:142
- toalett:176
Køyemål
- stikkøye:120x198
- hovedkøye:120x198
Akterdekk:180x220
Testet
Max turtall¹):3.700 omdr./min.
Max fart²):27 knop
Marsjfart:22 knop
Max støy³):78,8 dBA
Støy ved marsjfart:75,4 dBA
¹
KontrollpunktTilstand i testbåt
CE-merking:Ikke tilfredsstillende.
Motor/fremdrift
- servicer fulgt:Alle fulgt ihht eier.
- starter lett:Umiddelbart.
- lytt etter ulyder:Ingen ulyder fra motor eller drivverk.
- styring:Lett og smidig, hydraulisk.
- motorspak:Presis og velsmurt.
Fuktskader:Ingen.
Lekkasjer:Ingen.
Skroggjennomføringer:Tilfredsstillende.
Elektrisk anlegg:I god stand.
Ladespenning:Ikke tilfredsstillende.
Elektronikk:Alt fungerer.
Puter og polstring:Litt slitte puter, ellers tilfredsstillende.